2021 – אז מה היה לנו השנה?

09.01.22, צוות א.ס.ף

ניוזלטר

קהילת מבקשי מקלט

שלום חברות וחברים,
שנה אזרחית טובה!

השנה החולפת הביאה איתה המון אתגרים, חדשים וישנים, הרבה עשייה – וגם הצלחות. אז רצינו לעשות אתכם סיכום קצר של מה שעבר על קהילת מבקשי ומבקשות המקלט בישראל ב-2021.

6 ההתפתחויות החשובות של השנה:

  • כבר כמעט שנתיים מאז שמגפת הקורונה החלה, והמשבר שהגיע איתה עדיין בעיצומו. וכמו בכל משבר – הראשונים להיפגע הם המוחלשים ביותר. אל שנת 2021 נכנסו בעיצומו של סגר שפגע קשות בקהילת מבקשי המקלט בישראל – ובמהלכו אנחנו בא.ס.ף הוספנו להיות פתוחים ולעמוד לצד הקהילה. במהלך השנה פרסמנו את הדו"ח שלנו מסתכלים אל התהום – מבקשי ומבקשות מקלט בישראל בתקופת הקורונה, הסוקר את ההשפעות הקשות של המגיפה והמשבר הכלכלי על קהילות הפליטים ומבקשי המקלט.

  • פג תוקפו של 'חוק ההסתננות'! החוק הגזעני, שהוביל לבניית מתקן חולות ולכליאה של מבקשי ומבקשות מקלט, סוף סוף כבר לא נמצא בספר החוקים הישראלי. אנחנו – יחד עם שותפינו בפורום ארגוני הפליטים – לקחנו חלק במאמצים לסיכול החוק – ואנחנו שמחות לראות כי נחתם הפרק המביש הזה בהיסטוריה של ישראל.

  • השנה, לראשונה בישראל, מרכזי אלימות במשפחה החלו להעניק שירותים גם למבקשות מקלט. כבר שנים רבות שאנו נאבקות לפתוח את המרכזים גם עבור מבקשי מקלט. הדרך עוד ארוכה, ואנו עוקבות אחר היישום בפועל – אבל מדובר בפריצת דרך משמעותית עבור מבקשות מקלט רבות, שיזכו לקבל שירותים בקהילה במקום להתפנות למקלטים.
  • שנת הלימודים נפתחה כאשר עיריית תל-אביב – העיר שבה מרוכזים מרבית ילדי מבקשי המקלט – מפרידה בין ילדי מבקשי מקלט לילדי אזרחים ישראלים במוסדות החינוך. מדיניות ההפרדה לא חוקית, והיא פוגעת בזכויות היסוד של הילדים והוריהם, ובראשן – זכותם לשוויון ולחינוך הולם. עתרנו לבית המשפט, יחד עם עמותות שותפות למאבק, בדרישה להפסיק את ההפרדה בתל אביב ולשלב את ילדי מבקשי המקלט במוסדות חינוך שבהם לומדים ילדי ישראלים – ובימים אלה ממש העתירה נמצאת בדיונים. אנו ממשיכות לעקוב אחר ההתפחויות – גם בתל אביב וגם בערים אחרות בארץ – כדי להבטיח את המענים הטובים ביותר עבור ילדי מבקשי המקלט

  • שר הבריאות הנכנס, ניצן הורוביץ, הבטיח לדאוג להסדר ביטוחי עבור מבקשי מקלט. מדובר בפתרון חשוב מאין כמוהו עבור אלפי מבקשי ומבקשות מקלט – ואנו מבטיחות להמשיך לעקוב ולהיאבק על מנת להנגיש את ההסדר לכולם.

  • ממש עם סוף השנה, החליטה המדינה לעמוד בהתחייבות שלה ולהעניק מעמד ארעי לכ-2,440 מבקשי מקלט מסודאן! אנחנו שמחות על ההחלטה, שתביא בשורה משמעותית ושינוי אמיתי בחייהם של מבקשי מקלט רבים, שיתחילו לקבל את הזכויות שמגיעות להם אחרי שנים של אפליה והתעמרות – ומקוות שבעתיד מדינת ישראל תבחן בקשות מקלט בצורה עניינית ומהירה על פי האמנות הבינלאומיות עליהן היא חתומה, ולא תמתין לבית המשפט שיחייב אותה לבחון אותן.

אלה היו רק חלק קטן מהדברים שהעסיקו אותנו בא.ס.ף במהלך 2021. אנחנו מקוות ששנת 2022 תביא איתה שקט, הכלה, כבוד וזכויות – לכולם.

חזרה למעלה