המדינה תחל בשבוע הבא במתן מעמד ארעי לכ-2,440 מבקשי מקלט מסודאן

25.12.21, בר פלג, הארץ

הליכים משפטיים

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

קהילת מבקשי מקלט

המדינה תחל בשבוע הבא במתן מעמד ארעי לכ-2,440 מבקשי מקלט מסודאן עד להכרעה בבקשותיהם, בהתאם לפסיקת בג"ץ בנושא מאפריל האחרון. לפי הודעות שהגישה המדינה בכמה תיקים המתנהלים בבית הדין לעררים, עד סוף ינואר צפויים כל מבקשי המקלט מהאזורים דארפור, הרי הנובה והנילוס הכחול, שהגישו בקשת מקלט לפני יוני 2017, לקבל מעמד ארעי לחצי שנה. המעמד הארעי יעניק למבקשי המקלט את רוב הזכויות העומדות לאזרחים ישראלים, למעט היכולת לבחור ולהיבחר. מההודעות שהוגשו לבית הדין מתברר כי שרת הפנים איילת שקד נמצאת לקראת סיום גיבוש קריטריונים עדכניים להכרעה בבקשות המקלט של סודאנים, בהתאם להתפתחויות במדינה.

לפי הודעת המדינה, בשבוע הבא תפורסם באתר רשות האוכלוסין הרשימה המלאה של הזכאים למעמד ארעי לפי פסיקת בג"ץ, והם יזומנו לקבל את התעודות עד סוף ינואר. בעקבות דרישת בג"ץ מהמדינה להעניק מעמד זמני לסודאנים עד לסוף דצמבר, האיצה רשות האוכלוסין את הבדיקות הביטחוניות למבקשי המקלט ולא קיימה עמם ראיונות כפי שעשתה בעבר אלא רק העבירה את שמותיהם לשירות הביטחון ולמשטרה. מי שנמצא כבעל היסטוריה פלילית משמעותית או מניעה ביטחונית לא יקבל מעמד. כשיפוג תוקף האשרה של מבקשי המקלט בתום חצי השנה, הם יצטרכו להגיע לרשות האוכלוסין, להביא הוכחות לכך שמרכז חייהם בישראל ולשלם אגרה על מנת לחדשה.

בפסיקת בג"ץ קבעו השופטים כי המדינה גררה רגליים בהכרעה בבקשות המקלט של יוצאי חבל דארפור וחבל הרי הנובה והנילוס הכחול, שבהן מתרחש רצח עם. הוותיקה מבין הבקשות הוגשה לפני יותר מעשור. על כן, פסקו השופטים כי על המדינה לתת להם מעמד ארעי עד שיכריעו בבקשות המקלט שלהם.

מונים הרון, מנהל מרכז הקהילה הסודאנית בישראל, אמר השבוע בשיחה עם "הארץ": "זהו צעד משמעותי עבורנו, שכן חלקנו מחכים מעל שמונה שנים להכרעה בבקשות המקלט שלנו. קיווינו שהמדינה תכיר קודם כל ברצח העם והזוועות שברחנו מהן, ותעניק לנו את הזכויות שמגיעות לנו כשורדי רצח העם הארוך ביותר במאה ה-21, ללא צורך בהחלטות מבג"ץ".
עו"ד תומר ורשה, שמשרדו ייצג מבקשי מקלט שעתרו לבג"ץ, אמר ל"הארץ": "אנו שמחים על המובן מאליו – כיבוד פסק הדין של בית המשפט העליון – ועוד יותר שמחים על ניצחון זכויות האדם, על כך שמנענו אפליה אסורה, ועל כך שבני אדם החיים שנים כפליטים חוקיים בישראל יזכו לאחר מאבק ארוך במינימום הזכויות המגיעות להם". עורך הדין נמרוד אביגאל מארגון היא"ס ישראל, שייצג עותרים בכמה הליכים בבית הדין לעררים, מסר כי "לצד שמחתם של אותם אנשים שסוף סוף קיבלו את המעמד לפי החלטת בית המשפט, נותרו רבים ללא כל זכויות רק כיוון שהגישו את בקשותיהם יום, שבוע או חודש אחרי מי שהוחלט להסדיר את מעמדם. אנחנו מקווים שתגובש מדיניות הגונה ושוויונית, ושבקשות המקלט ייבחנו ויוכרעו כפי שנעשה במדינות שמכבדות את אמנת הפליטים".
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה