עדכון בדבר הפסקת שירותי הבריאות לפליטי המלחמה האוקראינים

16.08.23, אורלי לוינזון-סלע ואוליאנה דריוצ'קובה

אוקראינה

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

שותפים ושותפות יקרים.ות,

בבוקרו של יום רביעי שעבר (9.8.23) קיבלנו מייל ובו זעקה לעזרה של פעילת שטח למען פליטים אוקראינים. הפעילה פנתה בשם פליטה קשישה שעברה ניתוח חירום ונדרשה לעזוב את בית החולים מיד לאחר מכן בשל הפסקת ביטוח הבריאות שלה. זמן קצר לאחר מכן, הופתענו לגלות בתקשורת ששר האוצר החליט שלא להמשיך את מימון השירותים הרפואיים, המוגבלים ממילא, שניתנו עד כה לפליטי המלחמה מאוקראינה. כך, ברגע אחד הופסקו השירותים הרפואיים, ופליטים, בהם קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות ומחלות קשות, מצאו עצמם מול שוקת שבורה. הפנייה בעניין הקשישה המאושפזת הייתה רק הסנונית הראשונה, ובמהלך היום קיבלנו פניות רבות של פליטים הזקוקים לטיפולים רפואיים, בהם טיפולי דיאליזה, ולתרופות.

בערבו של אותו יום, במהלך מסיבת עיתונאים, נשאל שר האוצר מדוע הופסק מימון שירותי הבריאות לפליטים, והוא הכריז שפליטי המלחמה האוקראינים לא יישארו ללא שירותי בריאות אלא שיש מחלוקת מי המשרד הממשלתי שיהיה אחראי על כך. ואולם בחלוף שבוע מאז אותה הכרזה לא השתנה דבר, ושירותי הבריאות לא חודשו. בעוד משרדי הממשלה מגלגלים ביניהם את האחריות, מצוקת הפליטים גוברת, ושאלות לגבי רכישת תרופות, התחייבות כספית והגעה לתורים הופכות לשאלות של דיני נפשות. גם מוקד "צו השעה" במשרד הרווחה, שאמור לסייע לפליטים משיב את פניהם ריקם בהיעדר מימון.

מאז יום רביעי אנחנו פועלות ללא הרף לשנות את רוע הגזירה. יצרנו קשר עם הארגונים השותפים לפעילות ציבורית מתואמת, ובמקביל איתרנו פליטים שהיו מוכנים לשתף את סיפוריהם עם התקשורת והבאנו לפרסום כמה כתבות בתקשורתהתראיינו בגלי צה"ל בנושא ובערוצים נוספים, הבאנו את הנושא לידיעת חברי כנסת, ועוד. פורום ארגוני הפליטים, שאנו חברות בו, הוציא ביחד עם ארגונים נוספים פנייה בהולה לראש הממשלה ולשר האוצר, וגם פנייה לפני הגשת עתירה משפטית כבר נשלחה.

הפגיעה בביטוחי הבריאות אינה הסנונית הראשונה בהחמרה של יחס המדינה כלפי הפליטים האוקראינים. כבר כמה חודשים שמנהלת "צו השעה" שהוקמה כדי לסייע לאוקראינים מצמצמת פעילות וגם בנושא הזה פורסמה כתבה בהארץ. אנחנו ממשיכות לפעול בנושא עד שימצא פתרון, ובינתיים אנחנו מלוות באופן פרטני את כל המקרים שמגיעים לפתחנו ומנסות לסייע בכל דרך אפשרית.

ההפקרה של מי שהגיעו לישראל כדי למצוא מקלט לא התחילה בפליטי המלחמה האוקראינים. גם הפליטים שהגיעו מאפריקה זכו וזוכים ליחס מתעמר מצד ממשלות ישראל. ההתנהלות הנוכחית היא חלק ממדיניות רבת שנים של דחיית כל אדם המבקש מקלט בישראל מרדיפה ומסכנת חיים ואנו לא נפסיק לחתור לכך שמדינת ישראל תכבד את מחויבויותיה הבינלאומיות והחוקיות.

חזרה למעלה