עוד לפני ביטוח הבריאות, המדינה קיצצה חלק ניכר מהסיוע לפליטים מאוקראינה

15.08.23, בר פלג וליזה רובינסקי, הארץ

אוקראינה

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

לצד הפסקת מתן שירותי הבריאות ל-14 אלף הפליטים האוקראינים בישראל, המדינה מצמצמת בהדרגה בחודשים האחרונים גם את שאר הסיוע שהעניקה לפליטים. השירותים שצומצמו או הופסקו מוענקים על ידי מינהלת "צו השעה", וכוללים חלוקת תלושי מזון לנזקקים, סיוע נפשי וסיוע בדיור למי שאינם מצליחים לשכור דירה. במשרדי הממשלה מעריכים כי שירותי הבריאות שהופסקו יחודשו בשבועות הקרובים, אולם ממשרד האוצר נמסר כי הנושא "תלוי בסדר העדיפויות של הממשלה".

מינהלת צו השעה הוקמה באפריל בשנה שעברה בהובלת משרד הרווחה, והיתה לגוף הממשלתי הראשון בתולדות המדינה המסייע ישירות לפליטים. בחודשים האחרונים – שבהם התחלפו מרבית בעלי התפקידים במשרד הרווחה – רוב השירותים שהעניקה קוצצו. לפי נתונים שהגיעו לידי "הארץ", מאז ינואר ועד היום רק 200 פליטים קיבלו תלושי מזון, לעומת יותר מ-11 אלף פליטים שקיבלו תלושים בין פברואר לדצמבר. במשרד טוענים כי הצורך של הפליטים בסיוע במזון אינו רחב כפי שהיה בעבר, וכי מי שביקש מזון הופנה לקבלת תרומות מאחת העמותות המסייעות לפליטים.

אולם, בארגוני הסיוע לפליטים חולקים על הטענה הזו. לדברי אורלי לוינזון-סלע, מנהלת המחלקה הציבורית של ארגון הסיוע לפליטים א.ס.ף, רבות מהפליטות מאוקראינה הן אימהות לילדים קטנים ללא אפשרות לצאת לעבוד, הנתונות במצוקה כלכלית קשה. "אנחנו מקבלים עדויות על מצוקה גוברת בשטח ועל אי-ביטחון תזונתי בקרב הפליטות וילדיהן", כתבה במכתב למשרד הרווחה בו קראה להרחיב את הסיוע לפליטים. ממלאת מקום ראש מינהלת צו השעה, הילה רכס מליק, השיבה לה כי בארגון "ממתינים להחלטת מדיניות של ממשלת ישראל ועל פיה ובהתאם לתקציב שיאושר תיבדק אפשרות להרחבת המענים בתחומי הסמכות של משרד הרווחה".

על המצב הסוציו-אקונומי של הפליטים ניתן ללמוד מסקר שערך ארגון הסיוע לפליטים היא"ס בחודש האחרון בקרב יותר מ-90 אוקראינים ששוהים בישראל. לפי הנתונים, 87% מהמשיבים מרוויחים פחות משכר המינימום ו-91% מהם לא עובדים בתחום ההתמחות שלהם. כמו כן, 46% דיווחו שהתקשו למצוא עבודה משום שמעסיקים חוששים מכך שעליהם לחדש את הוויזה שלהם כל מספר חודשים, ומכך שאין להם אישור רשמי לעבוד בישראל: לפליטים מאוקראינה אין ויזת עבודה רשמית, אך המדינה נוקטת מדיניות אי-אכיפה בנושא. 44% מהפליטים שהשיבו על השאלון אמרו כי לא יכלו לקנות תרופות להן היו זקוקים בשל מצבם הכלכלי.

אנסטסיה רוגולסקאיה, בת 28, הגיעה לישראל יחד עם בעלה ובתם באוקטובר האחרון מאודסה. בן הזוג הגיע כתושב חוזר ואילו בת הזוג והבת קיבלו כאן מעמד של נמלטות מלחמה. "נתנו לנו טופס שבו היינו צריכים למלא לאיזה סיוע אנחנו זקוקים – מילאתי שם כמעט הכל. היינו צריכים כלי מטבח, מיטה לילדה, תלושי מזון וגם סיוע נפשי", סיפרה רוגולסקאיה ל"הארץ". היא תיארה כי "אחרי שעוזבים את הבית באופן פתאומי ואת צריכה להסביר לילדה שלך למה אתם עוזבים, הכל ביחד מוסיף לסטרס". במהרה התברר למשפחה שהסיוע לא יבוא מהמדינה. "בצו השעה אמרו לנו 'חכו חכו, כרגע אין שום דבר. כשיהיה, הראשונים ברשימת ההמתנה יקבלו'", סיפרה.

בדצמבר הפסיק משרד הרווחה את הסיוע המועט בתחום הדיור שהעניק לפליטים. עד אז קיבלו כמה מאות פליטים סיוע זמני בדיור, ואילו כיום רק 22 פליטים שוהים בפתרונות דיור מטעם המשרד, והם מוגדרים כמקרי קיצון הומניטריים. גם בכל הנוגע לסיוע נפשי מספר מקבלי השירות בחודשים האחרונים צנח – רק שני פליטים נרשמו לקבלת טיפול במסגרת צו השעה בחודשיים האחרונים. במשרד הרווחה טוענים כי מי שזקוק לסיוע נפשי בעקבות טראומה יכול לעשות זאת בחודשים האחרונים דרך מרפאת טרם, גוף פרטי שעובד עם הרווחה. אולם, במרפאת טרם נותנים בעיקר הפניות למיון נפשי במצבי חירום, ובדרך כלל לא מעניקים סיוע נפשי באופן שוטף.

רוב הפליטות הפונות לסיוע נפשי מתגוררות עם ילדיהן כבר כשנה וחצי בבתי מארחים ישראלים או עם שותפים בדירות שכורות, מאחר שאין באפשרותן לשכור דירה בישראל. החיים בדירות של אחרים או עם שותפים, בנוסף על המצוקה הכלכלית הגוברת, המתח והטראומה בעקבות הבריחה והדאגה לבני הזוג והקרובים שנשארו באוקראינה, מחמירים את המצוקה הנפשית.

באפריל הוארך ביטוח הבריאות לבני 60 ומעלה על ידי המדינה בעלות של 42 מיליון ש"ח עד לספטמבר, אלא שבפועל התקציב נגמר כבר כעת באוגוסט ומשרד האוצר מסרב להעביר תקציב נוסף – לכן ביטוח הבריאות פקע. מאז, ארגוני הסיוע מוצפים בפניות. "השבוע ניסיתי לעזור לאישה שצריכה פעם בחודש לקבל טיפול תרופתי וזה בדיוק השבוע אז לא קיבלה, וזקן חולה אונקולוגי שלא הצליח לקנות תרופות קבועות כי אין ביטוח אז המרשם לא תקף", סיפרה בלה סולימנוב, שמתנדבת במרכז סיוע לפליטים בחיפה.
גם מרגלית לורבר, מנכ"לית ארגון "ואהבת" המעניק טיפול לחסרי מעמד בעקבות הפסקת הביטוח, סיפרה כי חל זינוק בפניות בתוך שבוע, מאז פקיעת הביטוח. "תוך חמישה ימים קיבלנו 80 פניות, של חולי סרטן רחם, שחלות, שד, טרשת נפוצה וסוכרת קשה. אנחנו מנסים לעזור להם, לגייס תרופות ותרומות. המרפאה שלנו עובדת שעות נוספות".

גורמים רפואיים הביעו חשש כי בשל הפסקת ביטוח הבריאות לפליטים הם ייאלצו להפסיק סיוע נשימתי ללפחות 15 פליטים שמקבלים תמיכה נשימתית בביתם, ואלו ייאלצו להתפנות לבית חולים. במשרד הרווחה חוששים גם שבשל הפסקת הביטוח מספר פליטים השוהים במסגרות כמו בתי אבות ומעונות לבעלי מוגבלויות ייאלצו לעזוב אותן. ממשרד האוצר נמסר כי הנושא "תלוי בסדר העדיפויות של הממשלה".

שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, צייץ אתמול כי מקבילו הישראלי, אלי כהן, הבטיח לו שביטוחי הבריאות לפליטים יחודשו. שגריר אוקראינה בישראל, יבהן קורניצ'וק, אמר היום ל"הארץ" כי הוא "קורא לממשלת ישראל לנהוג באנושיות כלפי אנשים שמצאו בישראל מקלט ממלחמה", והביע תקווה כי ביטוחי הבריאות ויתר התוכניות ההומניטריות "יחודשו עוד השבוע".
מנהל המרפאה הפתוחה לחסרי מעמד בארגון רופאים לזכויות אדם, ינאי קרנצלר, קרא להסתדרות הרפואית לפעול על מנת למצוא פתרונות להמשך הטיפול הרפואי גם עבור פליטים ללא ביטוח. "לא יעלה על הדעת שבגלל שמשרדי הממשלה לא פעלו להמשיך את ההסדר ולתקצבו, תיפגע באופן כה דרמטי זכותם של פליטי המלחמה לטיפול רפואי", כתב קרנצלר ליו"ר ועדת האתיקה בהסתדרות הרפואית, ד"ר יוסף ולפיש.
ממשרד הרווחה נמסר בתגובה כי המשרד מעניק "מענה הומניטרי לאזרחי אוקראינה שנמלטו לישראל מהמלחמה ובכלל זה גם סיוע נפשי, סיוע במזון ובמקרי חירום גם במגורים. ב-18 החודשים שחלפו השתנה אופן מתן המענים בהתאם לצורך וגם בהתאם לתקציב שהוקצה לצו השעה". עוד נמסר כי "המענה המרכזי שלו זקוקה אוכלוסייה זו הוא ביטוח רפואי והמשרד ערוך לחדשו לאלתר ברגע שהתקציב יאושר על ידי הממשלה".
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה