הפסקת שירותי הבריאות לפליטים האוקראינים פוגעת בחולים הקשים ביותר

10.08.23, ליזה רוזובסקי ובר פלג, הארץ

אוקראינה

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

הפסקת מתן שירותי בריאות ל-14 אלף הפליטים האוקראינים החיים בישראל צפויה לפגוע בחולים הקשים ביותר, שעלות הטיפולים בהם גבוהה במיוחד. אתמול (רביעי) הפסיקה המדינה לספק לפליטים את השירותים הללו בשל מחסור בתקציב, חרף התחייבות של משרד ראש הממשלה והארכת פעילות מִנהלת "צו השעה", המסייעת לפליטים מאוקראינה.

במשרד הבריאות לא נתנו הנחיה לבתי החולים וקופות החולים להמשיך ולסייע לפליטים, מעבר לטיפולי חירום, אך בכמה בתי חולים אמרו ל"הארץ" שנכון לעכשיו ימשיכו לטפל בהם. באחד מבתי החולים הסבירו שהחשש הגדול ביותר הוא למטופלים בכימותרפיה, שעלות טיפוליהם גבוהה במיוחד. לצד זאת, יש מי שמרגישים את השינוי. אוקסנה גוטפריד, תושבת קרית חיים בת 49, מארחת בישראל את אמה ואחותה שנמלטו מאוקראינה לאחר הפלישה הרוסית וסובלות מסוכרת קשה. האם, ליובוב בוצ'רובה, בת 73, עברה שני התקפי לב וקטיעה מלאה של אצבעות באחת הרגליים.

בחודש וחצי האחרונים גוטפריד אושפזה בבית החולים בני ציון בחיפה, ואתמול בבוקר בישרו לבתה לאסוף אותה באופן מיידי. "היא מקבלת אנטיביוטיקה לווריד כדי למנוע זיהום בעצמות, צריך לחבוש לה את הרגל והיא במצב לא טוב. לאן אקח אותה? שולחים אותה הביתה למות וזהו", אמרה אוקסנה, שציינה כי הצוות הרפואי הופתע לשמוע על ההחלטה והיה מוטרד ממנה. בבית החולים הסכימו לבסוף שהאם תישאר באשפוז עד היום. "אני לא רוצה להתלונן. אני מבינה שהמדינה קיבלה אותן. אני נושאת בכל ההוצאות על אוכל, על אמבולנסים, על תרופות. אבל לפחות כשיש סכנת חיים, המדינה יכולה לתמוך?". בבית החולים מסרו כי "המטופלת סיימה את ההליך הרפואי במרכז הרפואי בני ציון, אמורה להתחיל בשיקום והושארה במרכז הרפואי ליום נוסף לצורך מציאת פתרון". בבני ציון לא השיבו כשנשאלו מה יעלה בגורלה של בוצ'רובה החל ממחרתיים.

נטליה בורדקובסקאיה, בת 40 מאודסה, הגיעה לישראל כשבוע לאחר הפלישה הרוסית יחד עם בנה דוד, בן 9, ומתגוררת עמו במלונית המיועדת לפליטי המלחמה בשכונת מאה שערים בירושלים. בנובמבר האחרון נקלע הבן לתאונה, כשאוטובוס נוסעים פגע ברגלו במעבר חצייה. "לפני התאונה כבר חשבנו לחזור לאוקראינה, היה לנו קשה כאן מבחינה כלכלית. אבל אחרי התאונה הבנו שניאלץ להישאר כאן לפחות עד החורף", אמרה האם.

דוד נאלץ לעבור שני ניתוחים מסובכים והשתלת עור, והטיפולים שבנה זקוק להם ממילא אינם נגישים באוקראינה. במקביל, היא מנהלת הליך משפטי מול חברת אגד. דוד נמצא כעת בהליך שיקום, ותחת מעקב קבוע של רופא בבית החולים הדסה, דרך "טרם". בתחילת ספטמבר הוא עתיד לעבור עלילך נוסף שיסייע לפצעיו להגליד ויקל על כאביו. "היום הודיעו לנו שנכון לעכשיו התקצוב הופסק והכל מבוטל. אנחנו במצב מצער מאוד", אמרה בורדקובסקאיה. "זה הליך שלא נוכל לעבור אותו באוקראינה כי הוא לא קיים שם. מאוקראינה שולחים מטופלים לכאן או לגרמניה".

במשך שנה וחצי יישם משרד הרווחה את החלטת הממשלה להעניק סיוע הומניטרי לפליטים. לשם כך תוקצב המשרד ב–100 מיליון שקלים, תקציב שבאמצעותו סייע לכ–83 אלף אזרחים אוקראינים. 80% מתקציב זה יועד לכיסוי פוליסות ביטוח הבריאות ומתן שירותי רפואה. "לצערנו, הממשלה לא האריכה את תקצוב הביטוח הרפואי ואנו קוראים למשרד האוצר ומשרד ראש הממשלה לפתור את הסוגיה לאלתר", נמסר ממשרד הרווחה. במשרד ציינו כי בשלב זה ימשיכו להעניק שירותי רווחה וסיוע במגורים במקרי חירום לנמלטי המלחמה באוקראינה השוהים בישראל, אך מדובר בחלק קטן מפעילות המשרד.

מתנדבים וארגוני סיוע קיבלו אתמול עשרות פניות מפליטות ופליטים אוקראינים שביקשו לקבל טיפול רפואי וסורבו. "אנשים זקנים וחולים מוצאים את עצמם ללא הטיפול שנחוץ להם. מהבוקר אנחנו מקבלים פניות של אנשים במצוקה ממשית", אמרו בארגון HIAS. מנהלת המחלקה הציבורית בא.ס.ף — ארגון סיוע לפליטים, עו"ד אורלי לוינזון-סלע, הוסיפה כי "הסכמתה של מדינת ישראל לקלוט פליטים אוקראינים, אף שלא מדובר היה במספר גבוה, היתה המעשה הנכון — אולם הפקרתם לחיים של עוני ולמציאות שבה הם מופקרים לחולי ולפגיעות, היא בלתי נסבלת ולא מתקבלת על הדעת. היא נוגדת לא רק כל מצפון אנושי, אלא גם ציוויים על אהבת הגר והחובה לדאוג לשלומו".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר אתמול במענה לשאלת "הארץ" בנושא: "אני לא מכיר שהפסיקו לתת טיפולים רפואיים ואבדוק מיד". לדבריו, "ברור שהביטוחים יימשכו, אף אחד לא חושב אחרת. הוחלט שזה יהיה במשרד הרווחה ויש שיח מי יהיה המשרד". הוא התחייב כי "אף אחד לא ישאר בלי ביטוח בריאות", כלשונו. "אנחנו מאמינים בזה אנושית. הם ברחו ממלחמה ואנחנו קיבלנו אותם בזרועות פתוחות ונמשיך לקבל אותם בזרועות פתוחות".

שגריר אוקראינה בישראל יבגן קרוניצוק קרא לסמוטריץ' ולשר הרווחה יעקב מרגי לשנות את ההחלטה. "אנו מאוכזבים ומודאגים מאוד מההחלטה האחרונה של ממשלת ישראל לבטל את ביטוח הבריאות לפליטים מאוקראינה", אמר. "לא רק שממשלת ישראל מסרבת למכור לאוקראינה אמצעי הגנה מפני רצח אזרחינו על ידי הרוסים – כעת ישראל גם מפסיקה את הסיוע הרפואי לפליטים שברחו לישראל מאיום הרג אכזרי בידי הרוסים".
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה