המאבק לזכויות פליטים בישראל הוא חלק מהמאבק למען זכויות אדם והמאבק למען זכויות אדם הוא המאבק למען דמוקרטיה חזקה ואמיתית

09.01.23, טלי אהרנטל

מדיניות ממשלת ישראל

ניוזלטר

חברות וחברים יקרים,

שנת 2023 הגיעה ואנו יודעות שזו תהיה שנה לא קלה. עם הקמת הממשלה החדשה אנו עומדות מול מציאות שתאתגר את כל מה שידענו על המאבק לזכויות פליטים בישראל. כבר יותר מ- 15 שנים שאנו נלחמות למען קידום זכויות פליטים ומבקשי מקלט בישראל. בזכות המאבקים הציבוריים והמשפטיים שניהלנו יחד עם ארגונים שותפים ועם הקהילה הצלחנו לבטל הרבה מהגזירות האכזריות שהוטלו על הקהילה. עם חתימת ההסכמים הקואליציוניים נוכחנו לדעת כי הממשלה שקמה מאיימת להחזיר את הגלגל לאחור ולבטל פסיקות של בית המשפט באמצעות חקיקה דרקונית שכל מטרתה היא להתעמר בפליטים ומבקשי מקלט כדי שיעזבו "מרצון", תוך כדי שהיא "מתגברת" על הכרעות בתי המשפט ו"מעמידה אותם במקומם".

דווקא עכשיו אנחנו צריכות שאתן ואתם, התומכות והתומכים שלנו, תישארו חזקים בעמידתכם האיתנה עימנו לטובת זכויות הפליטים ומבקשי המקלט בישראל. ִִתמכו בנו והצטרפו אלינו וביחד נוכל לעמוד מול כוחות האופל שנמצאים בממשלה הזאת.

בברכת שנה אזרחית טובה,

טלי אהרנטל – מנכ"לית א.ס.ף

חוק יסוד ההגירה

מפרסומים שעלו בתקשורת ולאחר שנחתמו מההסכמים הקואליציונים עולה תמונה מדאיגה באשר לכוונות הממשלה החדשה ביחס לפליטים ומבקשי מקלט. הממשלה מעוניינת להעמיק את רדיפתם של מבקשי המקלט והפליטים, לדרדר את מצבם הכלכלי, להדירם אף יותר, ולמנוע כל מענה שיאפשר להם חיים בכבוד.

קידום "חוק-יסוד הגירה" במתכונת המתוכננת הוא אסון לקהילת הפליטים ולכל מי שזכויות אדם חשובות לו. החוק יחזיר אותנו שנים אחורה והוא מאיים לבטל את כל ההישגים שהיו בתחום ההגנה על זכויות הפליטים בישראל, ואף יותר: החזרת הכליאה ללא הגבלת זמן, החזרת חוק הפיקדון, החזרת הגבלות גיאוגרפיות, ואף אי-מתן גישה לערכאות השיפוטיות. הצעת החוק היא אות קלון על החברה הישראלית; היא חוטאת לעקרונות שעליהם מושתתת מדינת ישראל כפי שהם מגולמים במגילת העצמאות שעל בסיסה הוקמה המדינה. ממדינה שחרתה על דגלה את "יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל" היא חותרת להפוך למדינה מפלה,  מסתגרת, לעומתית המפנה עורף לגר במקום לקיים את הציווי: "ואהבתם את הגר" (דברים, י', י"ט).

הצעת חוק-יסוד: ההגירה נועדה לא רק להתעמר בפליטים ובמבקשי המקלט שחיים בקרבנו, ללא זכויות, כבר כ- 15 שנה; היא נועדה גם לשמש "פסקת התגברות" המבטלת את פסיקות בתי המשפט שעצרו התעמרויות עבר בפליטים: מפסקי הדין שביטלו את כליאתם במתקן "חולות" ועד פסק הדין שביטל חוק הפיקדון – אותה גזירה שחייבה מעסיקים לנכות חמישית! משכר הפליטים ומבקשי המקלט ולהפקידו בקרן פיקדון. הצעת החוק הזו "זועקת" "הצעת חוק התגברות" ושדר ברור של הפוליטיקאים לרשות השופטת כי היא לא רשאית למתוח יותר כל ביקורת על מעשי השלטון השרירותיים ביותר. 

אנחנו ניאבק בכל הכלים שעומדים לרשותנו בהצעה הזאת אם תונח על שולחן הכנסת ובכל הצעה שמטרתה לפגוע בזכויות הפליטים בישראל. 

בלי זכויות אדם אין דמוקרטיה! בלי זכויות פליטים אין זכויות אדם!

כארגון זכויות אדם הפועל בישראל אנו מודאגות מהשינויים המשטריים המתוכננים ע"י הממשלה החדשה. אנחנו מתכוננות למאבק ארוך ביחד עם כל ארגוני זכויות האדם במדינה על זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. המאבק לזכויות פליטים בישראל הוא חלק מהמאבק למען זכויות אדם והמאבק למען זכויות אדם הוא המאבק למען דמוקרטיה חזקה ואמיתית שבסיסה שוויון וחיים בכבוד לכל אדם באשר הוא אדם!

חפשו אותנו בהפגנות, בבתי המשפט ובכל מקום שנידרש אליו והצטרפו אלינו כי רק ביחד ננצח ונצליח להתגבר על התקופה האפלה שלפנינו.

חזרה למעלה