ההסכם הקואליציוני מבטיח לחדש את גירוש מבקשי המקלט, ולקדם חוק יסוד הגירה מחמיר

28.12.22, בר פלג, הארץ

כליאה

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

קהילת מבקשי מקלט

ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו היום (רביעי) בין הליכוד לציונות הדתית ועוצמה יהודית קובעים כי הממשלה החדשה תפעל לחוקק את חוק יסוד: ההגירה, שדבר קיומו פורסם ב"הארץ", ותחדש את מאמצי הגירוש של מבקשי מקלט ומהגרים. בהסכם שנחתם מול עוצמה יהודית נוספו סעיפים ולפיהם המדינה תחדש את המהלכים שנעשו בעבר מול מדינות זרות בניסיון לקדם את גירושם.

כמו כן נכתב כי הממשלה תקדם הצעת חוק פיקדון, שיקבע כי כל מבקש מקלט ושוהה בלתי חוקי יפקיד 20% ממשכורתו בפיקדון זמני — וזה יוחזר לו עם צאתו מהמדינה. בשנת 2020 פסלו שופטי בג"ץ חוק דומה בטענה שאינו חוקתי. עוד עולה מההסכם עם עוצמה יהודית כי באמצעות משרד הנגב, הגליל והפריפריה תקדם הממשלה תוכנית לשיקום שכונות "שנפגעו עקב פלישת המסתננים והמהגרים הלא־חוקיים".

גם בהסכם מול הציונות הדתית נחתמו סעיפים דומים, ולפיהם הממשלה החדשה תגבש מדיניות הגירה "לאומית וציונית". בשבוע שעבר פורסם ב"הארץ" כי הליכוד והציונות הדתית קבעו בהסכם הקואליציוני כי הממשלה הבאה תפעל לחוקק את "חוק יסוד: ההגירה", אשר יתבסס על הצעת חוק המאפשרת לכלוא זרים שלא ניתן לגרשם לפרק זמן בלתי מוגבל; וכן לשלול מזרים את הרשות לפנות בעניינים מינהליים לבתי משפט בישראל; להחזיק בכספם של שוהים בלא היתר במדינה וכן להגביל את תנועתם לאזורים גאוגרפיים מסוימים.

על פי ההסכם עם הציונות הדתית, הממשלה תקים ועדת שרים לענייני הגירה בראשות שר הפנים, וחבר מטעם הסיעה יהיה חבר בה. ועוד נכתב בהסכם כי כל החלטה בדבר הצטרפות לאמנה בינלאומית שיש בה רכיב הנוגע להגירה, כגון אמנת איסטנבול למאבק באלימות נגד נשים, תעבור בוועדה. מלבד אלה, כך נכתב בהסכם, תקודם חקיקה שתעודד את יציאת מבקשי המקלט מישראל.

סוגיית גירוש מבקשי המקלט ירדה מן השולחן בשנים האחרונות לאחר קריסת ההסכמים מול רואנדה ואוגנדה. ב–1 בינואר 2018 הודיעה המדינה על מבצע גירוש מבקשי מקלט שבאו מאפריקה. רשות האוכלוסין קראה אז לאזרחי אריתריאה וסודאן לעזוב את ישראל בתוך שלושה חודשים, וָלא יישלחו למעצר בלי הגבלת זמן. המבצע יצא לפועל מכוח חוק לגירוש ולכליאה של מבקשי מקלט, אשר עבר בדצמבר 2017. ארבע חודשים לאחר תחילת המבצע הודיעה המדינה לבג"ץ שהמתווה קרס ושאי אפשר לגרש מבקשי מקלט בכפייה.

ההסכמים שנחתמו בין ישראל למדינות האפריקאיות מעולם לא הוצגו לעיון הציבור, והמדינות הזרות הכחישו את עצם קיומם. "לא אכחד כי דעתי אינה נוחה מחשאיותו של ההסכם ומביצוע הרחקה למדינה שלישית על בסיסו של הסכם חשאי שהוראותיו אינן גלויות למורחקים", כתבה נשיאת העליון בדימוס השופטת מרים נאור בנוגע להסכם עם רואנדה, אך ציינה כי אין בחשאיות כשלעצמה כדי למנוע את אפשרות הגירוש.

בהסכמים הקואליציוניים שהוגשו לכנסת נכללו קווי מדיניות כלליים מול כל מפלגה, צעדים שסוכמו במו"מ וחלוקת תפקידים בממשלה ובכנסת. להסכמים אין מעמד חוקי ואין כל חובה לממש את המופיע בהם.
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה