אי ביטחון תזונתי בקרב מבקשי מקלט בישראל

31.01.22

בריאות

מערכת המקלט

נייר עמדה

נשים

קהילת מבקשי מקלט

עמותת א.ס.ף- ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל,  פועלת לקדם את זכויותיהם של מבקשי המקלט בישראל לחיים בכבוד, ביטחון, שייכות ושוויון. העמותה מעניקה סיוע, ליווי ומיצוי זכויות למבקשי המקלט החיים בישראל, לרוב לאלו הפגיעים ביותר בקהילה: נוער וקטינים, ניצולי עינויים, אנשים עם מוגבלות פיזית ונפשית, חולים, משפחות חד-הוריות ונשים הסובלות מאלימות.

על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה חיים בישראל כ-28,000 מבקשי מקלט בגירים מאריתריאה וסודן (כ-21,400 מאריתריאה וכ-6,000 מסודן) וכ-8,000 ילדי מבקשי מקלט אשר מרביתם נולדו  בישראל. הם חוסים תחת מדיניות הגנה קבוצתית מפני גירוש לארצות המוצא שלהם כבר 16 שנים. מבקשי המקלט חיים בישראל ללא מעמד וללא רשת ביטחון בריאותית וסוציאלית. 

משבר הקורונה ב-2020 הנחית מהלומה קשה על קהילת מבקשי המקלט; רבים איבדו באחת את עבודתם בתחילת המשבר, וללא זכאות לדמי אבטלה, לפיצויי פיטורים, לקצבאות הביטוח הלאומי ולביטוח בריאות הם נקלעו למשבר שהשפעותיו ניכרו מיד. מבקשי מקלט שלא נזקקו לסיוע בעבר משום שהתפרנסו, הפכו לנזקקים לסיוע חומרי ונפשי. עמותת א.ס.ף, התומכת ומלווה מבקשי מקלט פגיעים  מאז 2007, הגבירה את מאמצי הסיוע בתקופת הקורונה ואף תיעדנו את השפעת המשבר על מבקשי המקלט. 

על פי סקר שנערך על ידי אגף התזונה במשרד הבריאות בשיתוף עיריית ת"א: מסיל"ה ותכנית בתיאבון בין מאי לדצמבר 2020 בקרב קהילת חסרי מעמד בעיר, 85% מחסרי המעמד בישראל סבלו מאי ביטחון תזונתי בתקופה זו של משבר הקורונה (32% אחוז מהנחקרים נמצאים באי ביטחון תזונתי בינוני וכ- 54% נמצאים באי ביטחון חמור) על פי קריטריונים של משרד הבריאות. על פי סקר נוסף שנערך מטעם פורום בריאות הנפש בקרב מבקשי מקלט בפברואר מרץ 2021, 35.5% מהמשיבים דיווחו כי באותה השנה ויתרו על אוכל בשל מצוקה כלכלית. 

בא.ס.ף, חל גידול של 268% במספר מבקשי המקלט שפנו לארגון בבקשה לסיוע במזון בין מרץ 2020 ומרץ 2021. נשים מבקשות מקלט משלמות מחיר יקר במיוחד על מנת להימנע מרעב: על פי  הדוח השנתי (2021) של משרד החוץ האמריקאי בנושא סחר בבני אדם, שבו הוכרז על הורדת הדירוג של מדינת ישראל כמדינת הנאבקת בסחר בבני אדם, מספר מבקשות המקלט שנאלצו לספק שירותי מין על מנת לשרוד שילש את עצמו במהלך 2020. ההערכה היא כי מבקשי מקלט ימשיכו לסבול מהשפעות שנת הקורונה עוד חודשים רבים, והקבוצות הפגיעות בקרב הקהילה – אמהות חד הוריות, משפחות בסיכון וקבוצות פגיעות אחרות ימשיכו לחיות במצוקה כלכלית קשה ובחוסר ביטחון תזונתי גם בתום שיא המשבר.

לאור הנתונים החמורים הללו, על רשויות המדינה לפעול באופן מיידי על מנת שמבקשי מקלט הסובלים ממצוקה כלכלית קשה יכללו בכל פתרון ארוך טווח לסוגיית הביטחון התזונתי, כולל המיזם הלאומי לביטחון תזונתי. 
חזרה למעלה