תיעוד נדיר: מבט מבפנים על בתי הכלא באריתריאה

03.06.21, צוות א.ס.ף

מדינות מוצא

ניוזלטר

קהילת מבקשי מקלט

חברות וחברים, תומכות ותומכים,

בואו נדבר על אריתריאה, המדינה שממנה באו מרבית מבקשי המקלט לישראל. 

"הבריחה מאריתריאה", סרט דוקומנטרי חדש של רשת PBS האמריקאית, מספר את הטרגדיה האריתראית כפי שמזמן לא סופרה. הסרט חושף תמונות נדירות ומצמררות מאחד מבתי הכלא שבהם כלואים אלפים רבים של אסירים פוליטיים ללא משפט וללא הגבלת זמן. במאות מתקנים כאלה באריתריאה שוהים גברים, נשים וילדים בתנאים מחפירים ובסכנה לעינויים ולמוות.

הצילומים האלה, שהושגו תוך סיכון חיים ממשי, הם חלק מהסיפור הפוליטי הסבוך של אריתריאה מאז הקמתה ועד היום – מדינה שבה שירות לאומי ללא מועד סיום, או כלא, הם העתיד הוודאי ביותר עבור מרבית האזרחים. המוצא היחיד שנשאר להם הוא לנסות לברוח לגורל לא ידוע תוך סיכון חייהם.

אנחנו מזמינים אתכם לצפות בסרט, ללמוד ולהבין את מצוקתם של אזרחי אריתריאה ושל הפליטים שברחו משם והגיעו גם לישראל.

הסיפור של אריתריאה

לפני 28 שנים בלבד זכתה אריתריאה בעצמאותה מאתיופיה, לאחר מלחמה ממושכת. אבל חלום העצמאות התנפץ במהרה: מנהיג תנועת השחרור המרכזית איסיאס אפוורקי תפס את השלטון באריתריאה ולא הרפה; הוא השליט בהדרגה משטר יחידני ללא כל חשיבות לפרלמנט ולחברה האזרחית. בחירות דמוקרטיות מעולם לא התקיימו, החוקה מעולם לא אושררה, וחופש הביטוי הלך והצטמצם עם חטיפתם וכליאתם של עיתונאים ופעילים רבים ללא משפט.

מאז שנת 2001 אריתריאה מתנהלת כדיקטטורה המגבילה את חירויות היסוד של אזרחיה, לרבות חופש הביטוי והתנועה. הפרת הזכויות הבוטה ביותר היא חובת שירות צבאי ולאומי שאינם מוגבלים בזמן, וכרוכים בעבודות פרך בתנאי עבדות, בענישה גופנית ואף בניצול מיני של הנשים המגוייסות. כל ניסיון להתחמק מהשירות מסכן את חיי האזרח: הוא יכול להוביל למוות מיידי או למאסר בתנאים קשים, ללא משפט וללא אופק שחרור.

מבקשי המקלט מאריתריאה זקוקים להגנה שלנו.

הסיפור של אריתריאה ידוע היטב בקהילה הבינלאומית ומצוקתם של מבקשי המקלט משם זכתה להכרה נרחבת. במדינות אירופה, כ-90% ממבקשי המקלט האריתראים זוכים להגנה מדינית ולזכויות מקיפות בשל המצב בארצם. אבל בישראל המדינה מסרבת להכיר בנסיבות שהביאו כ-21 אלף אריתראים לבקש כאן הגנה. בקשות המקלט של האריתראים לא נבדקות, או פשוט נדחות על הסף. עד היום אושרו רק 18 (!) בקשות של אריתראים, מתוך כ-16,150 בקשות שהוגשו למשרד הפנים.

בא.ס.ף אנחנו לא משאירים את מבקשי המקלט לבד.

הם באו לכאן אחרי ששרדו מלחמות, שעבוד, כליאה, התעללות מינית ועינויים קשים, גם באריתריאה וגם במחנות העינויים בסיני. הם השאירו מאחור משפחות, חלומות שבורים ומדינה שהם קשורים אליה, אבל בלתי אפשרי לחיות בה. השבר שחוו רק הולך ומתעצם תחת המדיניות בישראל שמונעת מהם זכויות בסיסיות. מדי שנה הקהילה מוחלשת יותר, רעבה יותר ומלוכדת פחות. 

אז אנחנו נאבקים כבר שנים למען הגנה אמיתית עבור מבקשי המקלט. א.ס.ף הוא הארגון היחיד בישראל שמעניק שירותי שיקום לניצולי סיני; הוא המקום שאמהות אריתראיות יכולות לפנות אליו כדי להתמודד עם פוסט-טראומה מרדיפה, מעינויים ומשנים של מצוקה בישראל, כשהן קרועות מגעגועים לילדים שנשארו מאחור. אנחנו כאן בשביל אנשים עם מוגבלות שהגיעו עם פציעות מהשירות הצבאי באריתריאה, ובשביל רבים אחרים. אנחנו מלווים, תומכים ומסייעים, ונאבקים יחד איתם לקיום בכבוד, לזכויות חברתיות וליכולת לדמיין עתיד בטוח.

חזרה למעלה