תינוקת מתה ב"מחסן ילדים"; עיריית ת"א לא ניצלה את רוב התקציב להסדרת הגנים

16.01.20, לי ירון ובר פלג, הארץ

חינוך

ילדים ובני נוער

קהילת מבקשי מקלט

רשויות מקומיות

תינוקת בת שבעה חודשים מתה הבוקר (חמישי) באחד מגני הילדים הפיראטיים של מבקשי מקלט בדרום תל אביב, המכונים "מחסני ילדים". סיבת המוות עדיין לא ידועה, אך ההערכה היא שהיא מתה מחנק. בגן שבו היתה התינוקת נמצאים כל יום עד שעות הצהריים כ-20 פעוטות שעליהם שומרות שתי גננות. לאחר מכן הופך המקום לצהרון שבו שוהים עד 40 ילדים – אך ללא תוספת של גננות.

ל"הארץ" נודע כי אף שהעירייה קיבלה עשרות מיליוני שקלים להקמת גנים מוסדרים למבקשי מקלט, בפועל היא לא ניצלה כ-70% מהתקציב. בעירייה טוענים כי התקציב לא נוצל במשך ארבע שנים כי לא הצליחה לאתר די מבנים מתאימים.

המשטרה בודקת את נסיבות מותה של התינוקת, וכרגע אין חשד לפלילים או לרשלנות. עם זאת, תוצאות נתיחת הגופה טרם התקבלו. מעדויות שנגבו מהגננות ומעדים במקום עולה כי אחת הגננות האכילה את התינוקת והשכיבה אותה לישון. בשנתה החלה התינוקת להשתעל, להיחנק ולפרכס, והגננת הזעיקה עזרה. פרמדיקים שהגיעו למקום פינו את הילדה לבית החולים וולפסון – שם נקבע מותה. מאז שנת 2015 מתו ב"מחסני הילדים" לפחות שבעה ילדים.

לפי בדיקת "הארץ", אף שהממשלה העבירה לעיריית תל אביב 56 מיליון שקלים להקמת מסגרות מוסדרות לכ-2,000 פעוטות חסרי מעמד, זו ניצלה רק כ-18 מיליון שקלים מהתקציב – כך לפי נתוני העירייה. עוד מתברר כי בפועל כ-570 פעוטות זכו למסגרת חדשה ומפוקחת, בעוד שכ-1,500 נותרו ללא מענה ושוהים בכ-85 "מחסני ילדים" בדרום תל אביב.

מאז שהחלה לקבל את התקציב לפני כארבע שנים, הקימה העירייה חמישה גנים חדשים בלבד – שאותם מפעילים גופים פרטיים בפיקוח העירייה. ארבע המסגרות הראשונות מכילות יותר ממאה ילדים כל אחת, אך המסגרת החמישית – שנפתחה לפני כחודשיים – טרם התמלאה, ובה 30 פעוטות. 

התקציב שקבעה הממשלה מיועד להפעלה השוטפת של המעונות והגנים. לפי העירייה, מתוך 18 מיליון השקלים שנוצלו שישה מיליון הושקעו בשיפוצים והתאמות של מבנים, ו-12 המיליון הנותרים יועדו להפעלת המעונות. עם זאת, לפי העירייה ישנו קושי לאתר ולשפץ מבנים מתאימים להפעלת גנים בדרום העיר, ולכן יישום התוכנית מתעכב.

המסגרות הפיראטיות שמכונות "מחסני ילדים" התפתחו בקהילות מבקשי המקלט בהיעדר מסגרות מתוקצבות או מוזלות לפעוטות. הגנים מופעלים בדרך כלל על ידי מבקשות מקלט שאינן בעלות הסמכה רשמית לטיפול בילדים או לניהול מסגרות חינוכיות. בשל מספר הילדים הגדול, הפעילות בגנים מאופיינת בתנאים פיזיים קשים המעמידים מאות תינוקות ופעוטות בסכנת חיים.

דו"ח מבקר המדינה הצביע על התנאים הקשים בגנים כבר בשנת 2013. "בבייביסיטרים נמצאים הילדים בתנאים של הזנחה מתמשכת", נכתב בדו"ח. "הילדים שוהים בלולים במרבית שעות היום, ללא פעולות גרייה והעשרה; התנאים הפיסיים קשים — דלות, צפיפות, עזובה והזנחה; הטיפול, ההשגחה וסיפוק הצרכים ההתפתחותיים של הילדים לוקים בחסר, ומעכבים את התפתחותם הקוגניטיבית והמוטורית של הילדים". 

עוד ציין המבקר כי "במסגרות רבות הגננות אינן דוברות את שפת הילדים ומתקשרות עמם באנגלית אף על פי שאין זו שפת אמם. הילדים מבלים עם הוריהם שעות מעטות במהלך היום ועל כן שפת אימם אינה מושרשת; מפי הגננות הם לומדים אנגלית רצוצה ולמעשה אינם זוכים להקנייה שפתית תקינה. בשל כך תהליך ההתפתחות השפתית שלהם נפגע. הילדים שוהים בבייביסיטר משעות הבוקר המוקדמות עד לשעות הערב המאוחרות, ברוב המקרים תחת השגחתה של אשת צוות אחת, בצפיפות איומה ומבלי לצאת מהדירה שהגן פועל בה, ולעתים גם מבלי לצאת מהעריסה שהם שוכבים בה. משעות אחר הצהריים מצטרפים לפעוטות גם ילדים מגני העירייה אשר אינם רשומים למסגרות אחרי בית הספר מסיבות כלכליות או בשל היעדר היצע. מצב זה מגביר את הצפיפות במסגרות הפיראטיות ומחמיר את מצב הילדים בה".   

העירייה: מחסור במבנים מתאימים

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו משתתפת בצער המשפחה על האסון הנורא. המקרה עדיין בבדיקת משטרה ולא נוכל להתייחס אליו ספציפית. הגוף האחראי על מסגרות עד 3 הוא משרד העבודה והרווחה, עם זאת, בהיעדרם של פתרונות ממסדיים עבור ילדים חסרי מעמד בגילים אלו, נכנסו לתמונה עשרות מסגרות פיראטיות המופעלות בדירות על ידי מפעילים בני הקהילה. ההערכה היא שיש כ-85 מסגרות כאלו, בהן כ-1,500 ילדים".

עוד נכתב בתגובה: "התופעה מוכרת לעירייה, אך אין בסמכותה לאכוף התנהלות כלשהי במסגרות אלו, מלבד לסייע באופן וולונטרי לגנים הפיראטיים אשר מוכרים לה באמצעות מתן הדרכות, הכנסת מתנדבים ועבודה קהילתית עם ההורים".

בעירייה הוסיפו: "נציין כי בעקבות החלטת הממשלה על תקצוב הקמה והפעלה של מסגרות חינוכיות לילדים חסרי מעמד, הוקמו עד עתה חמישה מעונות הנותנים מענה לכ-570 ילדים, וכאשר המעון החמישי אשר נפתח בספטמבר 2019 יתמלא, יינתן מענה לכ-700 ילדים. התקציב הממשלתי שנוצל עד כה עומד על כ-18 מיליון: 6 מיליון לטובת שיפוצים והתאמות של המבנים ועוד כ-12 מיליון תקציבי הפעלת המעונות.

"נדגיש כי העירייה פועלת כל העת לאיתור מבנים נוספים מתאימים, שישמשו גם הם לצורך הפעלת מעונות עבור הילדים חסרי המעמד המתגוררים בעיר, אולם יש לזכור כי מדובר במשימה לא פשוטה בשכונות אלו בשל המחסור במבנים מתאימים".

מפורום ארגוני הפליטים ומבקשי המקלט בישראל נמסר: "עוד ילדה מתה בתל אביב היום. איננו יודעים עדיין את סיבת המוות אך אי אפשר להתעלם מהשיעור הגבוה של פעוטות שמתו ב'בייביסיטרים' במהלך השנים, ומהסיכונים הבטיחותיים הקשים שיש במסגרות אלה והידועים לרשויות זה שנים. ילדי מבקשי מקלט מתים כתוצאה ממדיניות ממשלתית מכוונת שמתעמרת בהם ובהוריהם, מונעת מהם שירותים בסיסיים ודוחקת אותם לחיי עוני. עיריית תל אביב לא יצרה את הבעיה, אבל היא יכולה להציל את חיי הילדים האלו ולפתוח באופן מיידי עוד גנים מפוקחים עם התקציב שברשותה ושהוקצה למטרה הזו בדיוק".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה