שקד ממשיכה להתעלל – מאמר המערכת

26.07.22, מאמר מערכת, הארץ

גזענות

גירוש ועזיבה מרצון

מדיניות ממשלת ישראל

לשרת הפנים איילת שקד היתה בחודש שעבר סיבה למסיבה. היא חגגה באינסטגרם "שנה של הישגים" ובהם: "הפסקת מדיניות אי הרחקה גורפת של אזרחי קונגו, השוהים בישראל".

זוהי אחת מאותן אמירות המקשות להבחין בין שקד לבין הפעילה הלא־חברתית לגירוש מבקשי מקלט שפי פז. חודשיים קודם הודיעה שקד על הסרת ההגנה הזמנית מעל אזרחי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, והקציבה לכ–400 הקונגולזים השוהים בישראל, כ–50 מהם קטינים, 30 יום להגיש בקשה לקבלת מקלט, אחרת יגורשו מישראל. עתה מתברר ששקד החליטה על כך בהסתמך על חוות דעת של משרד הפנים ומשרד החוץ, שהכשירו את המהלך במקביל, אך קבעו כי המצב הביטחוני־הכלכלי ומצב זכויות האדם בכמה מהמחוזות של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו עדיין בעייתיים מאוד (בר פלג, "הארץ" אתמול).

שקד לא נסוגה מהחלטתה אפילו כשקיבלה לידיה את חוות הדעת של משרד החוץ. לפיה, השלטון החדש ששולט בקונגו מ–2019, מנסה אמנם לשפר את מצב זכויות האדם, אבל התיאור הזה אינו חל על מחוזות קסאי, איטורי וקיבו שבמזרח — שם מתנהל מאז 2004 עימות בין מורדים, שחלקם מזוהים עם דאעש, ובין הצבא — ושם "שריפת כפרים ורצח מקומיים הם מחזה נפוץ".

שקד נסמכה על כך שלפי הדו״ח, בארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, בלגיה, הולנד, שוודיה ושווייץ אין כלל מדיניות הגנה זמנית, אבל היא מתעלמת מכך שכל המדינות שהסירו את ההגננה הקבוצתית מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הן מדינות שמנגנון המקלט שלהן עובד, ולכן הן בודקות פרטנית את בקשות המקלט, כמו שצריך. בישראל, לעומת זאת, יש 225 בקשות פתוחות, חלקן בנות עשר שנים ויותר. לפי אותם דו"חות בדיוק, אף מדינה מערבית לא באמת יודעת מה קרה למאות הקונגולוזים שגורשו לקונגו בעשור האחרון. דו"ח נוסף מלפני שלושה ימים, של נציבות הפליטים של האו"ם, מרחיב בעניין ההרוגים והעקורים הרבים במזרח קונגו בתקופה האחרונה. "המצב הבלתי נסבל הזה ממשיך להסלים ואין להתעלם ממנו עוד", אמר דובר הנציבות בז'נווה.

שקד לפחות לא נוקטת אפליה בקסנופוביה שלה. גם ב–14,500 הפליטים האוקראינים שבארץ, שאינם זכאי חוק השבות, היא ממשיכה להתעלל. בשבוע שעבר הודיעה שבכוונתה להגביל את עבודתם ב–17 ערים. לא זו בלבד שהפליטים האוקראינים נמצאים בישראל חודשים ללא זכויות ושירותים סוציאליים, עתה גם יקשו עליהם לעבוד. מעשיה של שקד מכתימים את קלסתרה של מדינת ישראל. יש לקוות שבבחירות הקרובות הציבור יבוא אתה חשבון על כך.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה