שנתיים למלחמה באוקראינה: "הפליטים נדחקים לחיים בעוני"

22.02.24, דבר

אוקראינה

מדיניות ממשלת ישראל

אי-ביטחון תזונתי קיצוני, סחר בבני אדם ודרות רחוב: פליטי המלחמה באוקראינה שחיים בישראל סובלים מעוני קשה, ומצבם החמיר מ-7 באוקטובר, לפי דו"ח חדש שמפרסם היום (חמישי) ארגון הסיוע לפליטים (א.ס.ף).

לפי הדו"ח, פליטות רבות איבדו את מקום עבודתן בניקיון מסעדות, בתים ועוד, ונחשפו למצבים של אי-ביטחון תזונתי קיצוני, פינוי עקב חוסר יכולת לשלם שכר דירה וניצול.

בארגון טוענים שעם הזמן הצטמצמו שירותי הסיוע של המדינה לפליטים לשירותי בריאות מסוימים בלבד, המתחדשים מדי תקופה, ונכון להיום תקפים עד 31 במרץ 2024. קרובים ומתנדבים אומנם סיפקו סיוע לפליטים, אך זה הידלדל, וכך גם כוחה של החברה האזרחית להחליף את מקום המדינה ולספק את מערכת התמיכה הנחוצה לפליטות. הארגון מדווח שמאז 7 באוקטובר, עלה מספר הפניות של פליטים אוקראינים אליו לסיוע הומניטרי בכ-70%.

המסמך מונה שורת תחומים שעולה בהם מצוקה של ממש, ומצריכים טיפול מיידי של המדינה: מדיניות אשרות עמומה שפוגעת באפשרויות התעסוקה, עוני ואי-ביטחון תזונתי, בריאות, מצוקת דיור וסיכון לסחר בבני אדם ולזנות הישרדותית.

בישראל, לפי המסמך, שוהות כ-14 אלף אזרחיות אוקראינה שנמלטו מאז 24 בפברואר 2022, והן אינן זכאות שבות. נוסף על כך, שוהים בישראל כ-20 אלף אזרחי אוקראינה שהיו כאן לפני מועד זה מסיבות שונות כמהגרי עבודה, מבקשי מקלט או מהגרים חסרי תיעוד. שתי הקבוצות שוהות בישראל כיום כחוק תחת הגנה קבוצתית מפני הרחקה, שכן מדינת ישראל מכירה בכך שאין אפשרות לגרשן לאוקראינה. לפי נתוני רשות האוכלוסין, מאז 7 באוקטובר עזבו את הארץ קרוב ל-4,000 אזרחי אוקראינה.

לפי ההערכות, כ-3,000 ילדים אוקראינים הגיעו לישראל מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. ילדים ששהו בארץ שלושה חודשים ויותר יכולים להירשם במערכת החינוך הציבורית.

הדר אביאל, אחראית תחום מדיניות ציבורית – ילדים וחינוך בא.ס.ף: "לאחר שנתיים של פליטות בעקבות פלישה לארץ מולדתן, הפליטות האוקראיניות וילדיהן מתמודדים בישראל עם מלחמה אחרת, שמוסיפה עוד מצוקה הומניטרית, דחק כלכלי וקושי נפשי, להן ולילדיהן. ללא כל מעטפת סוציאלית, הפליטים נדחקים לחיים בעוני, אי-ביטחון תזונתי והידרדרות בריאותית ונפשית מתמדת. על מדינת ישראל לפעול לאלתר לחידוש ולהרחבת המענים לפליטות אוקראינה וילדיהן, כך שיאפשרו להם חיים מוגנים בכבוד ובביטחון, כמו גם התפתחות וחינוך – על פי החוק".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה