שנה למלחמה באוקראינה: "עד שהמדינה תתעשת, אנחנו נמשיך לתמוך בפליטים על ידי פעילות לקידום זכויותיהם והרחבת השירותים הניתנים להם"

24.02.23, טלי אהרנטל

אוקראינה

ניוזלטר

שותפות ושותפים יקרים, 

היום לפני שנה בדיוק החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, עימה החלה תנועת מיליוני פליטי מלחמה הנסים על חייהם ונאלצים להשאיר את ביתם, משפחתם וכל מה שהכירו מאחור. מיליוני פליטים אוקראינים הגיעו למדינות אירופה וחלקם הזעום – כמה עשרות אלפים – הגיע למדינת ישראל. בישראל שוהים נכון להיום כ- 14,000 אזרחי אוקראינה שנמלטו לכאן מאז פרוץ המלחמה שאינם זכאי שבות, רובם הגדול נשים וילדיהם. בנוסף להם שוהים בישראל כ- 20,000 אזרחי אוקראינה שהיו כאן לפני מועד זה מסיבות שונות; תיירים, מבקשי מקלט, עובדים ועוד. מאז פרוץ המלחמה הם אינם יכולים לשוב לביתם. האזרחים האוקראינים שנמצאים כאן מוגנים כיום מפני הרחקה לארצם ושוהים בישראל כדין.

קצת אחרי פרוץ המלחמה, הודיע משרד הרווחה כי הוא ייתן סיוע בסיסי למי שנמלטו ממנה במסגרת מוקד "צו השעה" שהוקם לצורך העניין. הסיוע ניתן רק למי שהגיעו לישראל מפרוץ המלחמה (24.2.22) וכלל מעטפת שירותי בריאות ורווחה מוגבלת. במלאת שנה לפרוץ המלחמה הצרכים של הפליטים שחיים בינינו גוברים, והמענים, המצומצמים מלכתחילה, שהמדינה העמידה לרשותם הולכים ונעלמים. עם חלוף הזמן אנו עדות להחמרה במצבם הכלכלי, הבריאותי והנפשי של הפליטים כאשר החסכונות הולכים ואוזלים, המחלות הכרוניות והצרכים הבריאותיים דורשים טיפול, והטראומות הלא-מטופלות מהמלחמה, הבריחה וההגירה למדינה חדשה נותנות את אותותיהן.

כארגון שמאז הקמתו מחויב להגנה ולקידום זכויות פליטים ומבקשי מקלט ללא הבדל דת ולאום, התחלנו לפעול מיד עם פרוץ המשבר; בין היתר יצרנו קשרים עם ארגוני סיוע ופעילים ופעילות חברתיות בשטח לצורך מיפוי האתגרים והקשיים של הפליטים שהגיעו ארצה ופתחנו בפעילות ציבורית להרחבת השירותים הניתנים להם ולקידום זכויותיהם. לאחרונה, במטרה להרחיב את הסיוע הישיר לקהילה הצטרפה לצוות שלנו, אוליאנה דריוצ'קובה, עולה ותיקה מאוקראינה, כרכזת מיפוי ותמיכה לפליטים האוקראינים. אנחנו בטוחות שהיא תתרום רבות ליכולת של הארגון להרחיב את הסיוע לקהילה זו.

 ניסיוננו המצטבר בסיוע לפליטים ומבקשי מקלט מאריתריאה ומסודן, שחיים בישראל כדין כבר כ- 15 שנים תחת הגנה קבוצתית מפני הרחקה, מלמד שללא כל מעטפת סוציאלית – בריאותית ורווחתית – נדחקים הפליטים לחיים בעוני, באי-ביטחון תזונתי ובהידרדרות מתמדת – בריאותית ונפשית. לצערנו, המצב לא שונה בהרבה כשמדובר בפליטים מאוקראינה. במקום ללמוד מטעויות העבר ולדאוג שמי שנמלטו לכאן ממלחמות ורדיפה יקבלו מעטפת בריאותית ורווחתית שתאפשר להם להשתקם ולחיות כאן בכבוד עד שיוכלו לחזור לביתם, ישראל נתנה לפליטים האוקראינים סיוע מינימלי ועל ידי החלת מדיניות עמומה ושרירותית בכל הנוגע להארכת אשרות השהייה ואפשרויות התעסוקה שלהם היא מוסיפה חטא על פשע וגורמת לפליטים לחיות בחוסר ודאות ואי יציבות.

לטווח הקצר על מדינת ישראל לפעול לאלתר לחידוש ולהרחבת המענים המסופקים לפליטי אוקראינה כך שיאפשרו להם חיים בכבוד ובביטחון. בטווח הארוך יותר על מדינת ישראל להצטרף לשאר המדינות המערביות בעולם ולהקים מערכת מקלט מסודרת והוגנת על פי אמנת הפליטים הבינלאומית שעליה היא חתומה ולהכין תוכנית היערכות לקליטת פליטים בתחומיה. עד שהמדינה תתעשת, אנחנו נמשיך לתמוך בפליטים הן על ידי סיוע הומניטרי ופסיכוסוציאלי ישיר והן בזירה הציבורית – על ידי פעילות לקידום זכויותיהם והרחבת השירותים הניתנים להם.

שלכם ושלכן,

טלי אהרנטל, מנכ"לית א.ס.ף

נציב האו"ם לפליטים בארץ: ישראל מונעת מהאוקראינים חיים בכבוד

שנה לאחר שפרצה המלחמה באוקראינה, מתאר מתייאס לה רוטה בריאיון ל"הארץ" את התסכול מחוסר העקביות של ישראל ביחס לפליטים האוקראינים, קורא לרשויות להפסיק להחזיק ילדים מסורבי כניסה במעצר וקובע: "ישראל לא 'שכחה' לקבוע מדיניות כללית לטיפול בפליטים, זה ערפול מכוון"

לכתבה המלאה

"ישראל לא מספקת מעטפת בריאותית וסוציאלית לפליטים"

ראיון עם אורלי לוינזון-סלע, מנהלת המחלקה הציבורית בא.ס.ף, בתוכנית איפה כסף ברדיו 103fm על מצבם של הפליטים האקראינים בישראל שנה מפרוץ המלחמה באוקראינה.

לראיון המלא

שנה למלחמה: דו״ח של א.ס.ף על מצב הפליטים בישראל

ראיון עם ד"ר שני בר טוביה, מקדמת מדיניות מטעם פורום ארגוני הפליטים בישראל, בתוכנית מנדי ביתאן ברדיו כאן מורשת על מצבם של הפליטים האקראינים בישראל שנה מפרוץ המלחמה באוקראינה.

לראיון המלא

חזרה למעלה