שלוש שנים אחרי הבטחת דרעי, העיתונאית האיראנית טרם קיבלה מקלט

25.05.20, דנה ירקצי, וואלה

מדיניות ממשלת ישראל

שלוש שנים חלפו מאז אישר שר הפנים אריה דרעי לעיתונאית נדא אמין לקבל מקלט בישראל. היא נרדפה על ידי הרשויות באיראן, ואף נגזר עליה עונש מוות. דרעי התראיין אז לסוכנויות ידיעות בעולם והבטיח כי היא תשתקע בארץ. אולם, מאז הגעתה לישראל, עושה הרושם שהיא נשכחה על ידי הרשויות ובפועל, טרם הוענק לה מעמד של פליטה. בינתיים, היא נותרה ללא יכולת לעבוד למחייתה וללא זכויות סוציאליות שיאפשרו לה להתחיל את חייה בארץ.

באוגוסט 2017 אישר דרעי לעיתונאית האיראנית להיכנס ארצה באשרת תייר ולהתחיל את ההליך לקבלת מקלט מדיני בישראל. "מדובר בעיתונאית שנשקפת סכנה אמיתית לחייה, רק בשל כתיבת טורים באתר חדשות ישראלי. בנסיבות הומניטריות אלה, אישרתי כניסתה ללא היסוס", אמר אז שר הפנים. היום, אחרי עשרות פניות לרשויות בבקשה להכריע בעניינה, היא מרגישה כאילו שהיה מדובר רק יחסי ציבור, בזמן שהיא למעשה נותרה מאחור. היא חוששת גם שבתה, אותה היא נושאת ברחמה, תישאר כמוה – חסרת זכויות.

"עברו שנתיים וחצי מאז שהגעתי לישראל, אין לי אזרחות וגם אין לי מעמד. אני חיה כאן על אשרה של מבקשי מקלט עד שהבקשה שלי תוכרע. כל שלושה חודשים אני צריכה להגיע לרשות ההגירה והאוכלוסין מירושלים לבני ברק כדי לחדש את השהות שלי", סיפרה נדא אמין לוואלה! NEWS. "כשהגעתי לישראל חשבתי שאני מגיעה כפליטה מדינית. דרעי כתב בטוויטר שלו והתראיין לכל סוכנויות הידיעות שהוא נותן לי מקלט בארץ. רק כשהגעתי, הבנתי שאני צריכה להתחיל את ההליך מחדש".

לדברי אמין, בקשתה הוגשה באוגוסט 2017, ורק יותר משנה לאחר מכן, בדצמבר 2018, זימנו אותה לריאיון מקלט שנמשך כחמש וחצי שעות, ללא עורך דין וללא מתרגם. "אמרו לי שאקבל תשובה בעוד חצי שנה. לא קיבלתי תשובה, אנחנו כבר בשנת 2020 ונותרתי באותו מצב. היום אני חיה עם ויזה שלא מאפשרת לי שום זכויות, אין לי גישה לשירותי בריאות או רווחה – כלום".

אמין סיפרה כי מעסיקים רבים חוששים מהאשרה שלה, שאינה מאפשרת עבודה יומיומית בארץ. "יש לי אשרת תייר ודרכון איראני והרבה נרתעים מזה, זה פשוט מטורף. אין לי שום זכויות הומניטריות, אני לא יכולה לעבוד, ללמוד או לטייל", תיארה העיתונאית. "כבר שנתיים וחצי שלא ראיתי את אמא שלי כי אין לי דרכון. אני בהיריון ללא שום גישה לשירותי בריאות, בקרוב אני צפויה ללדת את בתי, ובמצב הזה גם לה לא יהיו זכויות, כמוני".

אמין הוסיפה כי "אני אפילו לא יכולה להתחתן, לכל האנשים שיש להם דרכון יכולים לנסוע לחו"ל ולהינשא שם".

לדבריה, ביד אחת ישראל קיבלה אותה מתוך רצון טוב, שעליו היא מודה, אך ביד שנייה המדינה שכחה ממנה והותירה אותה ללא תשובות. העיתונאית האיראנית פנתה לדרעי: "בבקשה, תן לי תשובות. אני רוצה לחיות כמו בן אדם, האיראנים הרסו את חיי, הרשויות בטורקיה התעללו בי, ומה קורה עכשיו בישראל? המצב חוזר על עצמו. ישראל חשובה לי מאוד, אבא שלי היה יהודי, אני חלק מהעם היהודי, אני ציונית, זאת המדינה האהובה עליי. אך מהרגע שהגעתי לארץ כולם נעלמו, כאילו כל מה שנאמר לא היה מעולם".

מבחינתה של אמין, להגעתה לישראל היו השלכות. גם הקו הפרו ישראלי שנקטתה בפרסומיה השונים הפכו אותה לנרדפת בארצה. "יש לי משפחה באיראן, והסתכנתי כשעברתי לארץ. אני לא זאת שפניתי למשרד הפנים, זו הייתה יוזמה ישראלית לפנות אליי ולומר לי שישמחו לקבל אותי לארץ", תיארה. "בינתיים אני נגררת בחוסר וודאות. אם הכנסתם אותי מיוזמתכם לישראל, פניתם אליי, רציתם שאגיע – למה לא לעשות את התהליך עד הסוף? למה לא להשלים אותו? זו פשוט התעללות".

"סיטואציה אבסורדית"

המוקד לפליטים ולמהגרים, שמסייע לאמין ומייצג אותה בבית המשפט, הגיש ערעור לפני כשישה חודשים לבית הדין לעררים, על מנת להביא להכרעה בעניינה. "כל מטרת הערעור הוא שתתקבל החלטה אחרי שהמדינה התמהמה בנושא באופן בלתי סביר. גם עכשיו מתמהמהים במתן התגובה, ביקשו ארכה ועוד ארכה. אך בינתיים, יש פה אדם שנמצא עם אשרה ללא זכויות", סיפרה עו"ד סתיו פסחי, המייצגת את אמין מהמוקד לפליטים ולמהגרים.

לדברי עו"ד פסחי, "לצערי הרב לא מדובר במקרה יוצא דופן מבחינת ההתמהמהות של הרשות, יש פה מדיניות של משרד הפנים. אך העניין פה יוצא דופן כי מדובר בסיטואציה אבסורדית – שר הפנים הזמין אותה באופן אישי, פנה לתקשורת ואמר שמדובר בעיתונאית שנמצאת בסכנה אמיתית לחייה. מדובר במקרה מובהק שמצדיק הכרה כפליטה, ולמקרה מסוג כזה אין הצדקה שהטיפול יימשך כל כך הרבה זמן".

אמין סיפרה כי מי שלא מכיר את חייה האישיים, סבור שהיא מקבלת תמיכה גדולה מאוד מהמדינה, אך ההפך הוא הנכון. "אני לא מקבלת אפילו שקל אחד, כל התמיכה שקיבלתי פה לאורך השנים היא מדיוויד הורוביץ, הבעלים של 'טיימס אוף ישראל' העיתון שכתבתי לו מטורקיה", אמרה. "דיוויד עזר לי הרבה, הוא סייע לי עם הבית שלי, עם חשבונות של גז, מים, חשמל, אינטרנט וביטוח, הוא דאג להכל". אמין הוסיפה: "המצב לא יכול להמשך ככה, אני לא יכולה להמשיך לחיות בחסדיהם של אנשים, אני צריכה להיות עצמאית, זה כל מה שאני מבקשת מהמדינה".

העיתונאית האיראנית אמרה כי היא מאוכזבת מהתנהלותה של ישראל. "לא ציפיתי שיפנו לי ככה עורף. לאורך השנים פרסמתי מאמרים ודיברתי טובות על ישראל ברחבי העולם", שיתפה. "ציפיתי לקבל יחס הוגן, לא יותר מזה, ובטח שלא ציפיתי לכזה זלזול בחיים של בני אדם".

מרשות ההגירה והאוכלוסין נמסר לוואלה! NEWS בתגובה כי "המקרה נמצא בשלבים אחרונים לפני קבלת החלטה".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה