שירותי הבריאות לפליטים מאוקראינה יוחזרו לאחר שהופסקו בשל היעדר תקציב

18.08.23, בר פלג וליזה רוזובסקי, הארץ

אוקראינה

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

המדינה החליטה להמשיך לספק ביטוח בריאות לפליטים מהמלחמה באוקראינה עד לסוף השנה, כך הודיעה היום (שישי) לשכת ראש הממשלה. זאת לאחר שביטוחי הבריאות פקעו לפני כשבועיים בהיעדר תקציב. ההערכה היא שמדובר ב-10 מיליון שקלים לכל חודש, עד ינואר 2024. לפי מקור במשרד ראש הממשלה השירותים צפויים לחזור החל מיום ראשון הקרוב.

ההחלטה התקבלה על רקע עתירה שהגישו אתמול שורת ארגוני סיוע בדרישה לחייב את המדינה להמשיך את מימון שירותי הבריאות לפליטים. השבוע נחשף ב"הארץ" כי נוסף על פקיעת הביטוחים, בחצי השנה האחרונה כלל השירותים שניתנו לפליטים צומצמו או הופסקו. על רקע הדברים האלו התקיימה אתמול פגישה בנושא במשרד ראש הממשלה עם נציגי משרד האוצר, בה דנו במציאת פתרון להפסקת שירותי הבריאות להם זכאים כ-14 אלף פליטים מאוקראינה שנמצאים בישראל. מקור באחד ממשרדי הממשלה אמר כי סוכם שכל אחד מהמשרדים – רווחה, בריאות, חינוך ועוד- יישא בעלויות הקשורות לתחום עניינו של המשרד.

במשך השנה הוארך תוקף הביטוח של הפליטים סמוך ליום האחרון בכל חודש – עד חודש אפריל שבו הוארך ביטוח הבריאות לבני 60 ומעלה על ידי המדינה בעלות של 42 מיליון שקל עד לספטמבר. אלא שבפועל התקציב נגמר כבר החודש, וביום רביעי ביטוחי הבריאות פקעו לאחר שמשרד האוצר סירב להעביר תקציב נוסף לכיסוי. בעקבות זאת עלה חשש בקרב ארגוני הסיוע כי פליטים סיעודיים וקשישים ייאלצו להפסיק טיפולים בשל היעדר כיסוי ביטוחי.

בהודעה שפרסמה היום לשכת ראש הממשלה נכתב כי המימון שמצא משרד האוצר יועבר ל"סיוע הסוציאלי והבריאותי" לפליטים. עם זאת, טרם ידוע אם התקציב שנמצא מיועד רק עבור מימון הביטוחים, או גם להחזרת השירותים הרפואים מטעם משרד הרווחה שהופסקו. חלוקת הכספים צפויה להיקבע במשרד הרווחה, שיקבל את המימון להפעלת השירותים.

ההחלטה להמשיך לממן את השירותים צפויה לשמש עבור המדינה בתגובתה לעתירה שהוגשה אתמול לבג"ץ. העותרים ביקשו מהשופטים להוציא צו ביניים שיורה למדינה לממן טיפולים שהחלו או נקבעו מאחר שההחלטה להפסיקם התקבלה תוך הפרה של הדין הבינלאומי. "מדובר בשינוי מדיניות חדש שאין לו כל הסבר או היגיון", כתבו העותרים לבג"ץ. משמעות הדבר היא פגיעה אכזרית, בלתי מידתית ובלתי חוקית בזכויות יסוד בסיסיות, בהן הזכות לכבוד ולשלמות הגוף והזכות לחיים". השופט הורה למדינה להגיב על דרישת העותרים עד יום שני, וכעת ייתכן והעתירה תימחק.

אוקראינה הודתה לישראל על ההחלטה בדבר המשך הסיוע הרפואי והסוציאלי לפליטים האוקראינים בישראל. שגרירות אוקראינה בישראל כתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי "מחווה זו היא החלטה מצילת חיים במקרים ספציפיים, וסימן של חמלה וסולידריות אמיתית עם אוקראינים שמוצאים את עצמם בזמנים הקשים ביותר".
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה