שופט המעצרים לנציג המשטרה: אמרו לכם לעצור אריתריאים פצועים בבית החולים

03.09.23, בר פלג, הארץ

אריתריאה

הליכים משפטיים

קהילת מבקשי מקלט

שופט בית משפט השלום בתל אביב, בנימין דורון, מתח היום (ראשון) ביקורת על המשטרה בדיון הארכת מעצר, לאחר המהומות שפרצו אתמול בעיר במחאת מבקשי המקלט מאריתריאה. המשטרה הודיעה אתמול כי עצרה 39 ממבקשי המקלט, ואל אולמו של השופט דורון הובאו הבוקר כמה מהם. בעניינם של שלושה עצורים שזוהו כתומכי המשטר האריתריאי אמר דורון, עוד בטרם החל הדיון, כי המשטרה לא הציגה שום חומר ראייתי נגדם ולפיכך הוא יכול לשחררם.

את החשודים תומכי המשטר ייצג עורך דין ששכרה עבורם קהילת תומכי המשטר האריתראי בישראל, בתיווך שגרירות אריתריאה. עו"ד אריק שרעבי, שב-2019 ייצג תומכי משטר שהיו חשודים בתקיפה על רקע דומה, אמר ל"הארץ" כי הוא מייצג את השגרירות בסוגיות אחרות, ואנשיה הם שתיווכו בינו לבין קהילת תומכי המשטר שמממנת את הייצוג. זוהי לא הפעם הראשונה שהשגרירות מעורבת בהליכים משפטיים של אריתריאים. ממסמכי בית הדין לביקורת משמרות עולה כי ב-2018 הפקידו אנשי השגרירות ערבות כספית בסך 3,000 שקל לטובת שחרור אריתריאי ששהה במשמורת הגירתית.
בית המשפט האריך הערב ביומיים את מעצרם של 14 תומכי המשטר האריתראי, בחשד להפרות סדר, קשירת קשר לביצוע פשע ועבירות תקיפה. הארכת המעצר תואמה בין המשטרה לבין סנגורם של החשודים, שאמר בפתח הדיון כי ישב עם השגריר האריתראי לקראת קיום הפסטיבל שהצית את המהומות. לדבריו, החשודים שאותם הוא מייצג "התקבלו להשתתף בכנס שארגנה שגרירות אריתריאה, מה שנקרא תומכי המשטר באריתריאה". לדיון הגיע גם אחד מעובדי השגרירות. שרעבי ציין בדיון כי "השגריר ועובדי השגרירות דאגו לקיים את כל הוראות המשטרה באשר לתנאים לקיום האירוע, ככתבן וכלשונן".

דיוני הארכות המעצר התנהלו באי-סדר ובבלבול. השופט דורון מתח ביקורת על המשטרה שהגיעה ללא דו"חות פעולה בעניינם של חלק מהחשודים, והטוען המשטרתי ניסה להסביר כי היחידה החוקרת פעלה לאורך הלילה על מנת לגבש ראיות, וכי ישנה בעיה עם התאמת הדו"חות לחשודים. "קשה לזהות אותם, לא בקטע גזעני. השמות שלהם קשים, נשברו לי השיניים", אמר הטוען המשטרתי.

השופט ציין בדיון כי שלושת תומכי המשטר נעצרו בעודם בבית החולים, לשם פונו לאחר שנפצעו במהומות, וכי נגד אחד מהם אין ראיות ולא הוצג כל חומר חקירה שמבסס נגדו חשד כלשהו. "אין לכם דו"ח פעולה, קצין החקירות אמר 'לכו לבית חולים, תעצרו אריתריאים פצועים'", אמר דורון שגם דחה את בקשת המשטרה לעכב את ביצוע ההחלטה על שחרור העצורים האחרים. השופט הבהיר כבר בהתחלה כי טענת המשטרה שלפיה לא הציגה ראיות נגד החשודים בשל "חריגות האירוע, האלימות הרבה וריבוי המעצרים" היא בעייתית, אך לבסוף אפשר לעכב את שחרורו של אחד החשודים לצורך הגשת ערר. דורון אמר למשטרה כי היא תוכל להציג את טענותיה "בדבר הצורך בהנחות" בפני בית המשפט המחוזי – שהאריך לבסוף את המעצר.
"כדאי לכם לחשוב מה אתם מתכוונים לעשות לגבי תשעה עצורים נוספים", אמר השופט. בתגובה השיב לו נציג המשטרה, תומר לוי, כי הפיקוד הבכיר בארגון "לא מבין מדוע הם לא מקבלים עיכוב ביצוע, זו זכותנו לקבל". לוי ציין כי בשל המספר הרב של העצורים ונסיבות מעצרם, יש לאפשר את עיכוב השחרור. "יש חומר חקירה ממצלמות שעוד לא הוצאנו", הוסיף. בתגובה הבהיר השופט דורון כי "אני ראיתי את דו"חות הפעולה, וקראתי במשך שעתיים. אין כאן חשד סביר. הוא היה שם. הוא היה שם ונפצע. נניח שהיה עם פציעת ירי, אולי השוטרים ירו בו, אבל הוא אולי קיבל מכה בראש מאחר. הכל יכול להיות".
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה