שופטת מחוזי: יש לתת אשרות עבודה לפליטים מאוקראינה

16.05.22, בר פלג, הארץ

אוקראינה

הליכים משפטיים

תעסוקה

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון גונן, קיבלה היום (שני) את ערעורם של שני אזרחי אוקראינה וקבעה כי על רשות האוכלוסין לתת להם אשרות עבודה זמניות. אגמון גונן ביקרה את מדיניות משרד הפנים בנוגע לפליטים מאוקראינה, ואמרה שהמדינה מפירה את זכויות האדם שלהם בכך שאינה מאפשרת להם לעבוד על אף שהם מוגנים מפני גירוש. הגם שהחלטת השופטת היא פרטנית, צפויות להיות לה השלכות על אזרחי אוקראינה נוספים הנמצאים בישראל.

אגמון גונן אמרה כי השניים, ויטלי סמירנוב ויונינה סמרנובה, שנכנסו לישראל במארס 2018 – הרבה לפני שהחלה המלחמה בארצם – נמצאים במעין "לימבו משפטי", לאחר שבקשתם למקלט בישראל נדחתה. השופטת ביקרה את מדיניות אי-ההרחקה הזמנית של המדינה המגינה על אזרחי אוקראינה מגירוש, וקבעה שזו נהוגה מהשפה לחוץ בלבד.

"הפתרון עליו הצביעה הרשות בדיון לפניי, לפיו רשאים אזרחי אוקראינה שלא יכולים לעבוד ולהתקיים בארץ לעזוב לארץ אחרת, מעיד על כך שמשרד הפנים אימץ מדיניות של אי-הרחקה אך מהשפה ולחוץ, ולמעשה מחזיק במדינות של הרחקה קונסטרוקטיבית: מאפשר לאזרחי אוקראינה להישאר, אך לא נותן להם כל אפשרות להתקיים ולמעשה גורם להם לעזוב, אם כי לא על ידי הרחקה בפועל", אמרה אגמון גונן.

השופטת קבעה בהחלטה כי השאלה המרכזית היא האם – לאור העובדה שמשרד הפנים אינו מאפשר למי שחוסים תחת הגנה זמנית לעבוד ואינו מוכן לספק את צורכיהם הבסיסיים – בפועל ניתנת לאזרחי אוקראינה הגנה קבוצתית. "לטעמי, התשובה שלילית", אמרה גונן. "אני סבורה כי הפרת זכויות האדם הבסיסיות של הזכאים להגנה הזמנית מפני הרחקה, מהווה הרחקה קונסטרוקטיבית שכזו. הפרת זכויות אלו מקרינה במישרין על היכולת להתקיים בכבוד אנושי", אמרה השופטת, והוסיפה כי הפסיקות עד היום לא נתנו מענה אחיד לסוגיה.
רשות האוכלוסין הבהירה בתגובותיה לבית המשפט כי שרת הפנים איילת שקד מנהלת כיום מגעים עם שגרירות אוקראינה בנוגע לסוגיית היתרי העבודה, ודרשה ממנו שלא להתערב בנושא מחשש להשלכות רוחב של החלטתו. אגמון גונן אמרה על כך כי על אף שלהחלטתה יהיו השלכות רוחב, "הדבר אינו מונע הכרעה בעניינם של המבקשים שלפניי. מדובר בבקשה פרטנית, לגביהם ולגביהם בלבד".
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה