שבע מניפולציות בעשר דקות: הבלוף של פורום קהלת

16.02.23, ד"ר שני בר טוביה, הארץ

מדיניות ממשלת ישראל

פורום קהלת, שבאחרונה מוזכר בהקשר של ההפיכה המשטרית והשפעתו על מדיניות ממשלות הימין, נתפש כגוף אינטלקטואלי, וככזה זוכה לכבוד. בעשור האחרון פגשתי לא פעם באנשי קהלת או בטקסטים שלהם בנושאים הקשורים לפליטים ("מסתננים" בפיהם). אם נטייתם להגמיש את העובדות לגבי פליטים משקפת את רמתם המקצועית גם בתחומים אחרים, אין הרבה ממה להתלהב.

כך למשל, עורך הדין דוד פטר, חבר ותיק בפורום קהלת, התראיין לאראל סגל בערוץ 14 על היחס של בג"ץ ל"מסתננים" — כנראה במטרה להראות שהמתקפה על המערכת המשפטית מוצדקת. בראיון של 11 דקות הוא הצליח לדחוס לפחות שבע מניפולציות, אי־דיוקים ושקרים.
1. הוא טען שחוק הפיקדון הוא כמו מס שישראלים משלמים (לכן, משתמע מדבריו, זו שערורייה שבג"ץ פסל אותו). ואולם, הפיקדון נלקח ממשכורתם של הפליטים בנוסף למס, ומטרתו המוצהרת היתה לעודד אותם לעזוב. הפליטים משלמים מס הכנסה כמו כל עובד בישראל ואף יותר, כי אין להם נקודות זיכוי.
2. הוא קבע שבג"ץ "סיכל" את נוהל ההחזרות החמות בגבול מצרים. האמת היא, שהממשלה ביטלה אותו בעקבות אירועי האביב הערבי.
3. הוא טען שבג"ץ "סיכל" גם את נוהל גדרה־חדרה, וגם את זה הממשלה ביטלה ביוזמתה.
4. הוא טען שבג"ץ בהחלטותיו אלו (שכאמור, לא הוא החליט), ובהחלטות אחרות לטובת זכויות ה"מסתננים", פועל בניגוד לרצונם של אזרחי ישראל, ומונע אכיפה של חוקי ההגירה של ישראל. שקר. ממשלת ישראל חתמה על אמנת הפליטים, והיא מביעה מחויבות עקבית לעיקרון האי־הרחקה. לכן הממשלה נמנעת, מתוך החלטה מודעת, מהרחקת הפליטים למדינותיהם, ואף נותנת להם אשרות.

5. הוא ערבב בין "מסתננים" ושוהים שלא כחוק, כאילו אין הבדל ביניהם. האמת היא, שכאמור, ל"מסתננים", שמכונים באופן רשמי "זרים שאינם בני הרחקה", יש אשרות שהייה, שמחודשות כדבר שבשגרה כבר יותר מעשור.

6. הוא טען שכאשר הם פונים לבית הדין לעררים, הם פונים "ללא בסיס חוקי" מלבד עילת הסבירות. עוד שקר. זכויותיהם של הפליטים (וגם של זרים שאינם פליטים) מעוגנות בחוק הישראלי והבינלאומי, וללא החוקים הללו בתי המשפט לא היו יכולים לפסוק לטובתם.
7. לקראת סוף דבריו סיפר עו"ד פטר שהבריטים מקדמים כעת מדיניות של חזרה לאוגנדה, "מה שבית המשפט העליון הישראלי פסל". שלושה סילופים במחיר של אחד: ראשית, הבריטים חתמו עסקה עם רואנדה, ולא עם אוגנדה. שנית, בשני המקרים, הבריטי והישראלי, לא מדובר ב"חזרה" לרואנדה כי לא מדובר ברואנדים שחוזרים, אלא בפליטים ממקומות אחרים — אנשים שמעולם לא היו ברואנדה. ולבסוף, הכי חשוב לענייננו: גם את הדיל הישראלי־רואנדי בית המשפט העליון לא פסל.
ד"ר בר טוביה היא מקדמת המדיניות של פורום ארגוני הפליטים ומבקשי המקלט בישראל
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה