קורונה בישראל: אחרי לחץ מימין, המדינה תבקש לחייב מבקשי מקלט להחזיר את הכסף שימשכו בתקופת הקורונה

16.04.20, לי ירון, הארץ

חוק הפיקדון

מדיניות ממשלת ישראל

משרד ראש הממשלה מבקש לחייב מבקשי מקלט שימשכו כסף מהפיקדון שלהם בשל משבר הקורונה להחזיר לקרן את הכסף החל מינואר הקרוב. המשרד תיקן את תזכיר החוק בנושא, שבתחילה לא היתה בו דרישה להחזרת הכסף, לאחר דרישה של פוליטיקאים מגוש תומכי נתניהו ופעילים לגירוש מבקשי המקלט. מקור המעורה בפרטי המתווה אמר כי מטרת השינוי היא "לא לפגוע במוטיבציה של מבקשי המקלט לעזוב את ישראל".

הצעת החוק נועדה לאפשר למבקשי מקלט למשוך עד 2,700 שקל מדי חודש מהסכום המנוכה משכרם, בשל הערכה שיותר מחצי מהם איבדו את מקומות העבודה שלהם מאז התפרצות המגפה. למבקשי המקלט בישראל אין כל רשת הגנה סוציאלית. לקרן מועברים 20% מהשכר החודשי שלהם וכן פיצויי פיטורים וזכויות סוציאליות נוספות, בגובה 16% נוספים – שאותם יוכלו לקבל רק אם יעזבו את ישראל. לפי מקורות ששוחחו עם "הארץ", מתוך כ-31 אלף פליטים ומבקשי מקלט, המתווה אמור לסייע לכ-17 אלף אנשים, בעוד של-14 אלף האחרים אין פיקדון, או שהסכום השמור שם נמוך במיוחד.

תזכיר החוק פורסם לפני כשבועיים, ומאז לא הועלה לאישור הממשלה. הוא נסגר להערות הציבור ארבעה ימים לאחר פרסומו, ומקורות המעורים בפרטי הדיונים אמרו כי בכירים בממשלה חששו מביקורת על הסיוע שניתן למבקשי המקלט. כמה מהמקורות הצביעו על מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ, כאחד הגורמים שעיכבו את קידום המתווה.

מנכ"ל רשות האוכלוסין שלמה מור יוסף אמר היום (חמישי) בדיון בוועדה לטיפול במשבר הקורונה בכנסת כי "יש נושא אחד שעדיין נמצא במחלוקת בין המשרדים. יש כמה גורמים שרוצים לדייק את זה לכיוון כזה או אחר. אני מאוד מקווה שהנושא ייגמר היום ונוכל לקדם את זה. מסגירת המסעדות היה ברור שצריך למצוא פתרון".

בדיון הציעה חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) שלא לפתוח את קופת הפיקדון, אלא לחייב את מבקשי המקלט לעבוד בענפי החקלאות והסיעוד. מור יוסף אמר כי "אנחנו לא בשלב של לפתוח או לא לפתוח, אלא באיזה תנאים". ראש העיר תל אביב רון חולדאי אמר בדיון  כי "אני מתבייש מהדיבורים האלה, ושבעתות חירום עוסקים בביורוקרטיה במקום למצוא פתרון. באים ואומרים לאוכלוסייה שבאחת נגמר מקור פרנסתה, שאין לה משפחה בארץ, אין לה ביטוח בריאות ואין לה את ההגנה של הביטוח הלאומי, להתמודד עם 2,700 שקל שלא ניתן לחיות מהם".

בדיונים לפני גיבוש תזכיר החוק, אמרו גורמים מקצועיים במשרדי הממשלה כי שחרור הכספים נחוץ גם כדי להגן על תושבי דרום תל אביב מקריסת קהילת מבקשי המקלט. לדבריהם, ללא פתיחת הקרנות, אלפים יישארו ללא יכולת לשלם שכר דירה, ועלולים להידרדר לאלימות ופשע ולהוות סכנה בריאותית – עבור עצמם וסביבתם.

אחד השינויים שהוצעו בדיונים, על ידי השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, הוא קיזו מכספי הפיקדון קנסות מינהליים שיוטלו על מבקשי מקלט בגין הפרה של הוראות הבריאות. גורמים מקצועיים במשרדי הממשלה וארגוני זכויות אדם מתחו ביקורת על ההצעה, בנימוק כי סנקציה כזו אינה מופעלת על אף קבוצת אוכלוסייה אחרת.

ארגון "קו לעובד" מסר בתגובה לדיון: "הסכום אינו מספיק למחייה. לא רק שכספם של מבקשי המקלט נגזל, אלא שכעת הוא יולווה להם, יוחזר בהמשך ובריבית. יש לבטל את חוק הפיקדון ולהחזיר להם את כספם עכשיו, ולהפסיק את ההתעמרות בהם".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה