צוות בין-משרדי המליץ לשר הבריאות להעניק ביטוח בריאות למבקשי מקלט בגירים

21.12.21, בר פלג, הארץ

בריאות

הליכים משפטיים

מדיניות ממשלת ישראל

תעסוקה

צוות בין-משרדי המליץ לשר הבריאות ניצן הורוביץ להעניק ביטוח בריאות למבקשי מקלט בגירים – בדומה להסדר שחל על קטינים. שרת הפנים איילת שקד ניסתה תחילה לבלום את המהלך, אולם כעת היא תומכת בו בטענה שיחול על מספר קטן של מבקשי מקלט. הורוביץ הורה לאנשי משרדו לגבש מתווה מסודר לתוכנית, כך שניתן יהיה להתחיל ליישם את ההמלצות ולצאת בהקדם למכרז שבו ייבחר הגוף המבטח. המתווה הסופי טרם גובש וצפוי להיקבע בתקופה הקרובה בידי הורוביץ ואנשיו.

אף שישראל מכירה במבקשי המקלט כ"זרים שאינם בני הרחקה", היא לא מעניקה להם זכויות סוציאליות דוגמת קצבאות מהביטוח הלאומי, ביטוח בריאות ושירותי רווחה. עקב כך, כ-28 אלף מבקשי מקלט בוגרים, מרביתם מאריתריאה ומסודאן, נותרים ללא סיוע רפואי – אלא אם מדובר במקרי חירום.

כפי שפורסם ביולי ב"הארץ", הורוביץ הורה לקדם הסדר ביטוחי למבקשי מקלט בוגרים, ולשם כך הורה לצוות – שכונס כדי לתת מענה לילדי זרים – לגבש המלצות על הסדר לבגירים. חברי הצוות – שכולל נציגים ממשרדי הבריאות, המשפטים, הפנים והאוצר – המליצו בדעת רוב לאשר את הרחבת המתווה הביטוחי. לפי גורמים שעוסקים בסוגיה, בתוכנית ייקבע כי מבקשי מקלט שאינם עובדים יבוטחו על חשבון המדינה בכפוף להשתתפות עצמית שיידרשו לשלם.

על אף שהחלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי על אוכלוסיות מסוימות נמצא בסמכותו של שר הבריאות, התוכנית היתה צריכה לעלות לדיון ולהצבעה בצוות הבין-משרדי תוך שמיעת עמדתם של יתר נציגי המשרדים. בסביבתו של הורוביץ רואים במהלך הישג פוליטי הנמצא בראש סדר העדיפויות של השר. "למבקשי המקלט אין מעמד ואין כוח פוליטי, אבל הם בני אדם ויש להם את הזכות הבסיסית של האדם: הזכות לבריאות", אמר הורוביץ. "המימוש שלה הוא החובה המוסרית שלנו וגם אינטרס ברור של בריאות הציבור".

כפי שפורסם ב"הארץ", נציג משרד הפנים בצוות התנגד להרחבת המתווה בהוראתה של שקד, שכינתה את התוכנית "מחטף", וגם בהצבעה הסופית היה בדעת מיעוט ולא תמך בה. אלא שאמש נמסר ל"הארץ" מלשכתה של שקד כי התנגדותה נבעה מכך שהיא לא רצתה לספק לכלל מבקשי המקלט ביטוח בריאות בחינם. זאת, אף שלא נשקל בשום שלב צעד כזה. "השרה תומכת במתווה המתגבש, המשאיר על כנו את ההסדר הקיים כיום שמחייב את המעסיקים לבטח את המסתננים העובדים אצלם בביטוח בריאות פרטי", נמסר מלשכת שרת הפנים.

עוד נמסר מלשכתה של שקד כי "לפי המתווה, הביטוח הממלכתי יחול רק על מיעוט קטן מאוד מהמסתננים, שאינם עובדים, על מנת לשמור על רצף ביטוחי שיחסוך למדינה כסף רב בחובות אבודים של בתי החולים. כמו כן, המסתננים יחויבו לשלם פרמיה והשתתפות עצמית עבור הזכאות לביטוח לאותה תקופה שהם חסרי עבודה".

במשרד האוצר הביעו בדיונים חשש שמעסיקים ינצלו את המצב ויחלו לשלם לעובדיהם מבקשי המקלט ב"שחור", קרי מבלי לדווח על העסקתם לרשויות המס, כדי להימנע מתשלום דמי הביטוח הפרטי. ל"הארץ" נודע כי השרה דורשת להגביל את תקופת הזכאות עבור מבקשי מקלט הנמצאים בין עבודות על מנת למנוע ניצול של התוכנית לרעה.

במשרד הבריאות הסבירו כי בתקופה הקרובה ייבנה מנגנון ביטוח למבקשי מקלט עובדים, כך שהרצף הביטוחי שלהם יישמר מצד אחד – ומנגד המעסיק יידרש להמשיך ולבטח את עובדיו. גורמים במשרד אמרו כי עלו כמה הצעות ליישום המהלך, בהן תשלום השתתפות עצמית סמלי בתקופות העסקה.

כך או כך, לפי גורם במשרד הבריאות, במצב שבו בגיר יחלה במחלה קשה או במקרה שיוטל סגר שיפסיק את עבודת מבקש המקלט, הוא יזכה לביטוח בריאות. בחודש הקרוב הצוות יתכנס שוב לדון בסוגיות הללו שישפיעו על האוכלוסייה המבוטחת. לטובת המהלך משרד האוצר הקצה סכום של 20 מיליון שקל מתקציב המדינה, ומשרד הבריאות יקצה למהלך סכום נוסף ככל שיידרש.

זואי גוטצייט, מנהלת המרפאה הפתוחה של רופאים לזכויות אדם, אמרה ל"הארץ" כי בעת האחרונה המרפאה הפתוחה עדה למספר חסר תקדים של מבקשי מקלט הסובלים ממחלות קשות שמתקשים לקבל טיפול רפואי חיוני, בהם תשעה חולי וחולות סרטן במצב אנוש ועשרות חולי כבד. בהיעדר ביטוח, אלה לא זוכים לטיפול ראוי. "השמחה על ההתקדמות לקראת החלת ההסדר מהולה בחששות. בשעה שפרטיו של ההסדר עדיין לא ברורים, מה שברור זה שהנסיגה בנגישותם לשירותי בריאות של מבקשי המקלט כבר מורגשת היטב בשטח וגובה מחיר יקר", אמרה גוטצייט. "למטופלים אלו אין זמן להמתין. זהו הצעד הראוי מבחינה רפואית, מבחינה אתית, מבחינת בריאות הציבור ומבחינה כלכלית".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה