פעילות א.ס.ף במלחמת "חרבות ברזל"

25.10.23, טלי אהרנטל

מדיניות ממשלת ישראל

ניוזלטר

קהילת מבקשי מקלט

שותפים ושותפות יקרים.ות,

הלב מתקשה להכיל את הפשעים המחרידים שבוצעו ע"י חמאס ביום שבת ה-7 באוקטובר, נגד אזרחים חפים מפשע בהם ילדים, נשים וקשישים. המראות והקולות בלתי נתפסים והכאב והאבל עצומים. ההתקפה הברוטלית לא הבדילה בין אוכלוסיות וגם בקרב הפליטים ישנם נפגעים ונעדרים. כמו כן, ישנן קהילות פליטים החיות באזורי הלחימה ובאזורים המושפעים מהלחימה.

מאז פרוץ המלחמה אנו בא.ס.ף פועלות לוודא כי בהנגשת הטיפול והסיוע, קהילת הפליטים לא נשארת מאחור. צוות העמותה נרתם לסיוע בהיבטים רבים והקמנו מערכי תמיכה חדשים להתמודדות עם המצב:

  • מיפינו את הפונים והמטופלים בא.ס.ף אשר גרים באזורי העימות כשבשלב הראשון זוהו כ-200 משפחות. ואנו פועלות ליצור קשר עם כל המשפחות האלה  ולהציע להן סיוע ותמיכה הומניטריים, נפשיים ומעשיים.
  • מיפינו נעדרים מקרב קהילות הפליטים והעברנו את הפרטים לרשויות הרלוונטיות, ובמקביל הוצאנו קריאה ברשתות החברתיות שלנו להעביר אלינו כל מידע שיש על נעדרים נוספים מקרב קהילת הפליטים כדי שנוכל לוודא טיפול בנושא.
  • צוות המחלקה הפסיכוסוציאלית המשיך כל העת לתת מענה ותמיכה לפונים המלווים ע"י העמותה, ובנוסף הרחבנו את שירותי התמיכה שלנו דרך מרכז הסנגור והתמיכה (קבלת הקהל) כאשר מהשבוע השני ללחימה הפעלנו קו חם טלפוני לטובת מתן מענה מותאם לקהילות בעת הזו.
  • צוות מועדון הנוער, המדריכות והמתנדבים, נשארו בקשר עם הנוער ואף המשיכו לקיים מפגשים פיזיים של מועדון הנוער במקלט הנמצא בסביבת המועדון.
  • יזמנו מפגשי זום בטיגירינה, ערבית ואוקראינית, שבהם שוחחנו עם הפליטים על דרכי השמירה על הבטיחות הפיזית והנפשית של הילדים והקשבנו לקשיים.
  • התחלנו מידית בהנגשה של המידע, הנהלים והעדכונים הדחופים לשפות השונות, הן באמצעות פיתוח תוכן עצמאי, תרגום הודעות רשמיות והפצת הודעות של שותפים והנגשתן (למשל הוראות התמגנות).
  • אנחנו מפיצות סרטונים מונגשים הנוגעים להפחתת רמת הדחק של הקהילות (לדוגמא שמירה על חוסן נפשי ועוד).
  • הקמנו דפים ייעודיים באתר א.ס.ף עם מידע בשפות השונות.

לאחר שיצרנו קשר עם מרבית מהפונים שלנו ולאחר המיפוי הראשוני שערכנו ניתן להגיד בבירור כי מרבית מהפליטים אינם מתגוררים במקומות בעלי מרחב מוגן, גם אצל אלו הגרים באזורי העימות, כך שהפחד, הסכנה והחרדה מלווים אותם בכל יום שעובר. המצב בשטח הוא שאפשרויות הפינוי עבור פליטים תושבי אזורי הלחימה להתפנות מוגבלות עד לא קיימות, על אף שהחברה האזרחית והעסקית התגייסה באופן מעורר השראה, עבור פליטים הנעדרים עורף משפחתי והסובלים מאפליה והדרה גם בשגרה, הסיכוי לצאת מאזורי הלחימה ולמצוא פתרון מגורים חלופי, ולו זמנית כדי להתאוורר, קטן במיוחד. חלק גדול מהקהילה סובל ממצוקה כלכלית ואי ביטחון תזונתי עקב צמצום הפעילות במשק ואי הפעלת המסגרות החינוכיות.

המשבר ההומניטרי, כפי שראינו אותו מתרחש בתקופת הקורונה, בקהילת הפליטים נמצא בפתח ואנחנו עושות כל שביכולתנו באמצעות תורמים ושותפים, גורמי ממשל שעמם אנו בקשר ובעזרת הקהילה עצמה כדי למנוע זאת. 

ליבנו עם המשפחות השכולות ועם משפחות הפצועים, הנעדרים והשבויים, היום, יותר מתמיד אנחנו זקוקים לכם.ן, השותפים והשותפות שלנו, איתנו.

חזרה למעלה