פסטיבל של שגרירות אריתריאה מעורר חשש לעימותים אלימים בין אנשי הקהילה

01.09.23, בר פלג, הארץ

אריתריאה

קהילת מבקשי מקלט

פסטיבל של שגרירות אריתריאה שיתקיים מחר (שבת) בתל אביב מעורר חשש לעימותים אלימים בין מבקשי מקלט תומכי המשטר למתנגדיו, והמשטרה נערכת אליהם בכוחות גדולים. בעבר אירעו תקריות אלימות רבות בין הצדדים בארץ, וב-2020 נדקר למוות תומך המשטר. אירועים דומים שארגנו בשבועות האחרונים שגרירויות אריתריאה ברחבי העולם הובילו לתקריות אלימות רבות, והן הגבירו את המתח בתוך הקהילה גם בישראל.

האירוע ייערך במתחם יד חרוצים בתל אביב, וההפגנות נגדו יתקיימו בתיאום עם המשטרה בשכונת נווה שאנן הסמוכה. מספר המשתתפים צפוי להגיע למאות, ובמשטרה סבורים כי עוצמת העימותים שאירעו בחו"ל – בין השאר בשטוקהולם, שם נעצרו כמאה מפגינים, ובטורנטו, שבה נפצעו תשעה – לא תהיה דומה בארץ. עם זאת, למקום יובא ציוד לפיזור הפגנות ונאסרה מכירת אלכוהול בשני המתחמים.

ישראל מכירה בכל 18 אלף האריתריאים שנמצאים בשטחה ושנכנסו ללא היתר כמבקשי מקלט שאין להרחיקם, בשל הדיקטטורה הנהוגה בארצם – ללא קשר לעמדתם הפומבית ביחס למשטרו של הנשיא איסאיס אפורקי, האוחז בשלטון מאז קבלת העצמאות ב-1993. ארגוני זכויות אדם מעריכים כי אחוזים בודדים ממבקשי המקלט הם תומכי המשטר. ב-2018 הבהיר ראש מינהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין, יוסי אדלשטיין, כי המדינה אינה נכנסת "לסוגיות של מתנגדי ותומכי משטר, אנחנו לא מכירים כזו חלוקה. היום הוא מתנגד מחר הוא תומך. כל מי שהגיש בקשה ייבדק פרטנית".

ברהנה נגסי, מתנגד המשטר ויו"ר עמותת "תקווה חדשה לאריתריאה", הזהיר בשיחה עם "הארץ" כי "בשני הצדדים יש תכנון להגיע ולעשות בלאגן, כמו באירופה". הוא אמר כי תומכי המשטר איימו על המפגינים, וקרא לנקוט צעדים נגד "מי שחוגגים כתומכי המשטר. זכותם להפגין ולעשות הכל במדינה דמוקרטית, אבל אנחנו דורשים שהמשטרה תשמור על הסדר. למה הם פה?" קוברום טוולדה, מראשי הקהילה בארץ, האשים כי "אנחנו סוחבים אותם על הגב שלנו, הם פוגעים בנו".

אליזבת צ'יריום, בריטית ממוצא אריתריאי המסייעת לקהילות הגולות ברחבי העולם, אמרה כי הפסטיבל נועד לגייס כסף עבור המשטר. לדבריה, "אלה אירועי תעמולה, כך אנשים באריתריאה חושבים שמי שנמצא בגלות בעצם תומך בשלטון. הדיקטטור מדכא ומרעיב את העם שלנו, והכסף של הכרטיסים, האוכל וההופעות הולך אליו במקום לשפר את החיים של מי שחיים בישראל או של הנשים שנוצלו במדבר".

העימותים האלימים בין הצדדים אירעו בעבר סביב יום העצמאות האריתריאי, המצוין במאי, והשנה הוא חלף בשקט יחסי. ב-2019 נעצרו 20 מבקשי מקלט בתל אביב, ומאז הרצח שאירע בשנה שלאחר מכן חדלו הקטטות ההמוניות. מולה זוואדה, מבקש מקלט מתנגד משטר, הזהיר כי "מה שיהיה בשבת יהיה חמור יותר מפעם, אם זה יתחיל עכשיו זה לא יפסיק במשך חודש. אנשים לא יצליחו לשלוט בעצמם, וגם ישראלים יכולים להיפגע מזה כשיעברו בשכונות האלה".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה