פליטים מאוקראינה? כבר תרמנו במשרד

07.03.22, רביב דרוקר, הארץ

אוקראינה

הליכים משפטיים

מערכת המקלט

"פופוליזם", אומרים במשרד הפנים, חלק מאלו שבאים לא קשורים למלחמה, תפסנו איזו גיאורגית שבאה בזהות מושאלת של אוקראינית, אחרת היתה נערת ליווי שגירשנו אותה בעבר ובכלל, אנחנו הרי עומדים לקלוט "100 אלף עולים", אז מה רוצים מאתנו? אתמול בישיבת הממשלה שרת הפנים איילת שקד ושר המשפטים גדעון סער באו עם עמדה מתואמת: קלטנו יותר פליטים פר-נפש מכל מדינה שאין לה גבול עם אוקראינה. ובכן, זו גם מניפולציה עלובה בנתונים, זה גם שקר ומעל לכל — הרבה רוע.

עובדות תחילה: ישראל לא קלטה ולו פליט אוקראיני אחד, כי היא מסרבת לתת מעמד פליט לנמלטים מאוקראינה. מוכנים לתת אשרת תייר, בדרך כלל לחודש. "בית הלל" הגדול שעליו דיבר נפתלי בנט הוא שלא בודקים אם יש להם כוונת השתקעות. וואו, איזו נדיבות. אה כן, ומבקשים מהבורחים מפוטין להפקיד ערבות כספית גבוהה. איזו סיבה יכולה להיות לכך שאין עליכם איזה 10,000 שקל?

2,034 אוקראינים נכנסו כך מאז פרוץ המלחמה, אמרה שקד אתמול, ולפי קצב הגידול נגיע ל–15 אלף. עכשיו מצמידים לפליטים האוקראינים מקדם הדבקה — יש להם כבר קצב גידול. שקד אפילו איימה לסגור עוד יותר את השערים; חייבים מדיניות מאוזנת יותר מול השטף, טענה. יהודים, אחים, האוקראינים על הגדרות, חייבים לסגור את השערים.

מדינות העולם מתגייסות בקצב מעורר השראה. מיליון וחצי פליטים כבר עזבו את אוקראינה. פולין קולטת מאות אלפים בלי הגבלה, הונגריה של אורבן שונא ההגירה קולטת מאות אלפים. לא רק במדינות בעלות גבול עם אוקראינה. בגרמניה הוכרזה מדיניות של קליטת פליטים, וכבר עכשיו נקלטו יותר מ–30 אלף. זה יותר ממה שישראל קלטה "פר נפש", כך שהצהרות סער ושקד אינן נכונות. יותר מזה, בגרמניה הם מקבלים מעמד פליט ויוכלו לשהות שם חודשים ארוכים לפחות. פה אין דבר כזה. בריטניה החליטה לקלוט 200 אלף פליטים אוקראינים, שזה במושגים ישראליים 18 אלף פליטים. הולנד הודיעה על נכונות לקלוט 50 אלף פליטים, שווה ל–25 אלף כאן. אנחנו תורמים אפס, תרמנו במשרד.

בנט, שקד וסער בטוחים שכל העולם מטומטם. הם יצטלמו עם כמה יתומים ויקלטו פה זכאי חוק השבות, והכל יהיה בסדר. אבל נניח שהם צודקים ולא נספוג ביקורת בינלאומית. זה לא צובט בלב שאנחנו כל כך אטומים, קרים ואינטרסנטים? מדינה ששריה מזכירים בכל יום שואה איך מדינות העולם סירבו לקלוט פליטים יהודים, לא מוכנה לזוז מילימטר למען אנשים בסכנת חיים.

ובנוגע לטענת שקד שאנחנו עומדים לקלוט 100 אלף זכאי חוק השבות, עולים מרוסיה ואוקראינה: איך זה שהעלייה, שתמיד הועמדה כליבת האינטרס הישראלי, חיזוק המדינה, שיפור המאזן הדמוגרפי, פתאום היא בכלל הדרך שבה משתתפת המדינה במאמץ הבינלאומי לעזור לפליטים?

האטימות המקוממת רק מחדדת את ההבנה שזה לא קשור לפחד מלהרגיז את פוטין, או למב"מ (ההפצצות בסוריה) או למה שקורה בווינה. אנחנו לא עומדים לצד האוקראינים כי זה סתם לא מעניין אותנו. ישראלים לא נפגעים? אז מה זה קשור אלינו? לא פלא שהנימוק העיקרי שהובא בקבינט לאי גינויו של פוטין, זה הקהילה היהודית הגדולה ברוסיה. כאילו שאם ישראל תגנה את פוטין הוא יכניס יהודים למחנות ריכוז.

בהרבה סוגיות אפשר להבין את החלביות של מפלגות המרכז־שמאל בממשלה. כן, אפילו בסיפור אביתר או חומש. אבל בסיפור הזה אין שום הצדקה לציוצים הרפים של מרב מיכאלי, ניצן הורוביץ, כחול לבן ויש עתיד. ביבי לא יחזור והממשלה לא תתפרק, מותר להפעיל לחץ גדול על שקד ובנט. 10,000 פליטים אוקראינים לא ימוטטו את המדינה.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה