פליטה אובחנה עם סרטן. תחילה התנערה ממנה קופת החולים, אחר כך המעסיק ולבסוף המדינה

16.08.23, בר פלג וליזה רובינסקי, הארץ

אוקראינה

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

סביטלנה היובה, בת 47, נמלטה מהמלחמה באוקראינה, ומאז היא חיה בישראל. בחודש מרץ היא אובחנה כחולה בסרטן השד. צירוף נסיבות קפקאי ואכזרי הביא לכך שאין לה ביטוח רפואי, ומנע ממנה לקבל תור לניתוח או לטיפול כימותרפי במשך חודשים: תחילה חברת הביטוח וקופת החולים ביטלו את הכיסוי הביטוחי שלה; אחר כך המעסיק שלה שדרכו היתה מבוטחת פיטר אותה ובמשך חודשיים היא לא הצליחה לקבל אישור לטיפול מהמדינה; ולבסוף בוטל הטיפול הרפואי לפליטים אוקראינים בשל אי העברת תקציב. כך, היא חיה כמעט כחצי שנה עם סרטן מאובחן מבלי שקיבלה את הטיפול הרפואי שלו היא זקוקה, כשבינתיים השעון מתקתק.

בהיעדר כיסוי ביטוחי, רופאה אחת שבדקה את היובה אף המליצה לה לשוב למולדתה ולקבל שם טיפול רפואי. בסיכום מעקב מחודש מאי שהגיע לידי "הארץ", כתבה הרופאה האונקולוגית מבית החולים בני ציון בחיפה: "אין אפשרות לבדיקה מולקולרית, כנראה גם אין אפשרות לניתוח וטיפול כימותרפי. אם לא יימצא פתרון מבחינת ביטוח, ממליצה לחזור לאוקראינה ולקבל שם טיפול". אבל להיובה אין לאן לשוב: הכפר שממנו באה במחוז חרקוב נותר תחת שליטה רוסית, ובקרבתו מתנהלים קרבות קשים. "מציעים לי לחזור לאוקראינה. אבל אני לא יכולה לחזור לשם. הכפר שלי כבוש", היא אומרת.

היובה הגיעה לישראל ביוני 2022 בעקבות בעלה, שעבד פה באופן חוקי עוד לפני פרוץ המלחמה. כמעט מיד עם הגעתה היא החלה לעבוד בניקיון, וצורפה כמקובל לביטוח בריאות דרך המעסיק שלה – חברת כוח האדם "ורד הצפון" – שביטחה את היובה באמצעות חברת קבלן אחרת. בסוף השנה שעברה היא גילתה גוש בשד ופנתה לרופא המשפחה שלה. בתחילת 2023, בטרם הספיקה להיבדק, העבירה אותה חברת הקבלן שהעסיקה אותה לחברת ביטוח אחרת – מנורה מבטחים – שעובדת עם קופת החולים לאומית. את הבדיקות הנדרשות היא כבר עברה דרך לאומית ובמרץ היא אובחנה כחולת סרטן.

דווקא ברגע קריטי הזה, כשהיא זקוקה לטיפול רפואי בדחיפות, קופת החולים הודיעה לה שחברת מנורה מבטחים הפסיקה לבטח אותה. מעסיקיה של היובה ניסו להעבירה לחברת ביטוח אחרת, אך הבקשה נדחתה. בתוך זמן קצר, המעסיק של היובה פיטר אותה, והיא נותרה ללא כיסוי ביטוחי. בוורד הצפון אמרו ל"הארץ" כי היובה פוטרה מכיוון שהחברה לא יכלה להעסיק אותה ללא ביטוח.

סיפורה של היובה מדגים עד כמה פגיע מצבם של פליטי מלחמה ומבקשי מקלט בישראל. המערכת הכלכלית-חברתית במדינה בנויה באופן שמאפשר ניצול של אלו ככוח עבודה זול. רשת הביטחון שהיא אמורה לספק במקרה שהפועל או הפועלת מאבדים את כושר עבודתם מסיבות רפואיות – מחוררת לחלוטין. כך, אישה שלכודה בסבך ביורוקרטי שבין קופות החולים, חברות הביטוח, המעסיק ומערכת הרווחה דלת המשאבים – מאובחנת כבר חצי שנה כחולה בסרטן השד מבלי שקיבלה טיפול.

ל"הארץ" נודע כי הסיבה לכך שהביטוח של היובה הופסק לאחר אבחונה נובעת מכך שמנורה מבטחים וקופת חולים לאומית סברו שהיא הסתירה מהם את החשד לסרטן בעת שצורפה לביטוח. מנגד, היובה אמרה ל"הארץ" כי כלל לא נשאלה על מצבה הרפואי בעת המעבר מחברת ביטוח אחת לאחרת. לדבריה, המעסיק הודיע לה על העברתה באמצעות הודעת טקסט ומבלי לשאול אותה דבר.

"הארץ" פנה לחברת "יוניון פרו בע"מ" שצוינה כמעסיקה של היובה במסמכי ביטוח. בעקבות הפנייה התברר כי למעשה חברת הקבלן לא העסיקה אותה מעולם וכלל לא ידעה על קיומה, אלא רק שימשה כ"מתווכת" לצורך הביטוח עבור חברת קבלן אחרת – ורד הצפון. יוניון פרו מסרו ל"הארץ" כי חברת הקבלן היתה אמורה להחתים את היובה על טופס הצהרת בריאות חדש לפני העברתה לחברת ביטוח חדשה. בוורד הצפון טענו שאכן החתימו אותה על טופס כזה אך לא העבירו ל"הארץ" שום הוכחה לקיומו. בחברה אישרו ל"הארץ" כי היובה פוטרה מכיוון שהחברה לא יכלה להעסיק אותה ללא ביטוח.

בהיעדר ביטוח רפואי ועבודה, המשענת הכמעט אחרונה שנותרה לסביטלנה היא שירותי הרווחה, אולם גם אלו התנערו ממנה, משום שהתקצוב לטיפולי בריאות לפליטים אוקראינים הופסק. היובה פנתה לרשת "טרם" המספקת שירותי רפואה דחופה לפליטים אוקראינים. היא נבדקה בסניף כרמיאל של הרשת ב-2 ביוני ומאז חיכתה לתשובה לשאלה אם יש לה אישור לניתוח ולטיפולים נוספים. היובה מספרת שהתקשרה לטרם פעמיים או שלוש מדי שבוע בתקווה לבשורות טובות, אך נענתה בכל פעם בתשובה כי "הנושא עדיין בבדיקה". בשבוע שעבר היא קיבלה הודעה על כך שהטיפול הרפואי שמוענק לאוקראינים הופסק.

במשרד הרווחה מסרו תחילה ל"הארץ" כי אישרו את בקשתה ב-27 ביולי – כמעט חודשיים לאחר מכן. בטרם, לעומת זאת, אומרים שלא קיבלו אישור ממשרד הרווחה עד 30 ביולי, אז הודיע להם המשרד כי התקצוב לטיפולי בריאות לאוקראינים הופסק ממילא. לאחר בדיקה נוספת, משרד הרווחה מסר כי למעשה הבקשה הרשמית מ"טרם" התקבלה רק ב-27 ביולי ואושרה ב-1 באוגוסט.

"אנחנו מחליפים את המדינה, פשוט כך"

לאחר שנראה היה כי קופות החולים ומערכת הרווחה טרקו את הדלת בפניה באופן סופי, ארגון הסיוע לפליטים היא"ס הפנה את סביטלנה למרפאת "ואהבת" בחיפה. במרפאה זו, רופאים, אחיות ורוקחים מסייעים לחסרי מעמד בהתנדבות. היובה פנתה למרפאה בשבוע שעבר, ושם נתנו לה תרופה שאמורה לעכב את התפתחות הגידול, קבעו לה תור לרופאה אונקולוגית ואף הצליחו לקבוע לה ניתוח להסרת הגידול, שיבוצע בהתנדבות בבית חולים אלישע ולאחר מכן טיפול הקרנות שייעשה גם הוא בחינם בבית החולים האיטלקי בחיפה.

"אנחנו מחליפים את מדינת ישראל, פשוט כך", אומרת ד"ר מרגלית לורבר, מנהלת המרפאה. "המשאבים שיש לנו זה בעיקר קשרים שאנחנו מפעילים, אבל אנחנו לא יכולים לעזור לכולם אז נאלצים לבחור את החולים שיש להם הכי הרבה סיכוי. לחולה הזאת יש סיכוי כי היא צעירה".

לאחר פניית "הארץ" לחברת הביטוח מנורה מבטחים ולקופת חולים לאומית, התברר כי ביטול הביטוח של היובה היה תוצאה של "אי הבנה". כעת, כחצי שנה לאחר ביטולו, הודיעו החברה והקופה כי הן מוכנות לקלוט אותה בחזרה. ממנורה מבטחים נמסר ל"הארץ": "על סמך מידע רפואי שהגיע מהקופה שלא היה במועד ההצטרפות לפוליסה, הפוליסה בוטלה על סמך אי גילוי מידע רפואי במועד ההצטרפות. בהמשך לפנייתכם, נערך בירור נוסף מול הקופה, ואנו נפעל לחידוש הביטוח בהתאם לתנאי הפוליסה". מלאומית נמסר: "עקב אי הבנה בוטלה הפוליסה במקום להשאיר אותה ולהוסיף בה סעיף החרגה. לאור הפנייה וגילוי הטעות חודשה הפוליסה לאלתר. אנו מאחלים לה בריאות ורפואה שלמה".

לא ברור כיצד יוכלו כעת חברת מנורה וקופת חולים לאומית לבטח את היובה בהתחשב בעובדה כי היא בוטחה דרך המעסיק, ומאז פוטרה מעבודתה והיא אינה מועסקת זה חודשים. לשאלת "הארץ" בנושא השיבו בלאומית כי "במנורה יפתרו את זה מבחינה טכנית". מאז, איש לא יצר קשר עם היובה.

אתמול שוחח שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה עם עמיתו הישראלי אלי כהן, והודיע בתום השיחה כי כהן הבטיח לו שאוקראינים השוהים בישראל ימשיכו לקבל ביטוח בריאות מהמדינה וכי "הבעיה תיפתר בקרוב". בהתייחס לפרסום ב"הארץ" על אודות צמצום הסיוע לפליטים האוקראינים גם בתחום המזון, הדיור והטיפול הנפשי, מסר שגריר אוקראינה בישראל איבגן קורניצ'וק כי הוא "קורא לממשלת ישראל לנהוג באנושיות כלפי אנשים שמצאו בישראל מקלט ממלחמה", וכי הוא "מקווה שביטוחי הבריאות ויתר התוכניות ההומניטריות יחודשו עוד השבוע".

מ"טרם" נמסר: "מאז פרצה המלחמה באוקראינה ועד להפסקת התקצוב הממשלתי, העניקה טרם-רפואה דחופה שירותים רפואיים מקיפים לפליטים האוקראינים. במקרים של מחלות מורכבות וכרוניות, הדורשות אשפוזים וטיפולים הניתנים בבתי החולים בלבד, טרם היוותה גורם מתווך להעברת בקשות ואישורים בין בתי החולים ובין משרד הרווחה. גם בנוגע לחולה זו, טרם עמדה בקשר רציף עם משרד הרווחה וב-30 ביולי עדיין לא התקבל אישור למתן טיפול. למרבה הצער, כבר במועד זה נמסרה לטרם ההחלטה על הפסקת תקצוב כל השירותים הרפואיים לפליטים האוקראינים, לרבות טיפולים וניתוחים דחופים".

ממשרד הרווחה נמסר כי הפנייה בעניינה של היובה "הועברה רשמית על ידי טרם עם המסמכים למינהלת 'צו השעה' בתאריך 27 ביולי 2023". במשרד הוסיפו כי הפנייה "אושרה ביום 1 באוגוסט 2023" וכי "הודעה על הפסקת מימון הסיוע הרפואי נמסרה רק בתאריך 8 באוגוסט 2023".
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה