עיריית תל אביב טענה כי אין בתי ספר נפרדים לילדי זרים. מסמך שהפיצה בטעות מוכיח אחרת

11.02.21, לי ירון, הארץ

גזענות

חינוך

עיריית תל אביב פרסמה אתמול (רביעי) דפי מידע עם טבלאות לקראת פתיחת מערכת החינוך, שבהם נכתב כי יש בתי ספר וגנים בעיר המשתייכים ל"קהילה הזרה". זאת, בניגוד לטענות שהשמיעה העירייה שוב ושוב בתגובה לתחקיר "הארץ" בנושא, שלפיהן אין בתי ספר נפרדים לילדים זרים בעיר.

בתחקיר, שפורסם בדצמבר, נחשף כי 91.5% מילדי מבקשי המקלט בעיר לומדים בבתי ספר שבהם אין ולו תלמיד ישראלי אחד. לאחר פניית "הארץ" לעירייה, הוסרו הטבלאות והועלו חדשות ללא המילים "קהילה זרה". בעירייה  טענו כי משרד החינוך הכין את הטבלאות, אך במשרד הכחישו ואמרו כי הן לא הופקו על ידם.

הטבלאות שפרסמה אתמול העירייה לקראת פתיחת מערכת החינוך מפרטות את שמות בתי הספר, כתובותיהם, הזרם החינוכי שאליו הם משתייכים וכן הרובע והצבע של בית הספר לפי תוכנית הרמזור. הטבלאות נועדו לסייע להורים לדעת האם ובאיזו מתכונת ילדיהם יחזרו למסגרות החינוך. בתוך הטבלאות, העירייה סיווגה עשרות גנים ובתי ספר כמוסדות ל"קהילה זרה" תחת הקריטריון של "זרם חינוכי", לצד בתי ספר ממלכתיים, חרדיים וערביים.

הטבלאות תואמות את ממצאי תחקיר "הארץ", שבו פורסם בין היתר כי מתוך 2,433 ילדים של מבקשי מקלט ומהגרים בחינוך היסודי, 2,228 לומדים בבתי ספר לזרים בלבד. אותם תלמידים נשלחים למוסדות חינוך ייעודיים שבהם אין ילדים ישראלים – והם אינם בתי הספר הקרובים ביותר לביתם. בעירייה טענו כי ההרשמה מתבצעת על בסיס מקום המגורים בלבד – אך בהקלטות שהגיעו ל"הארץ" נשמעו נציגיה מודים: "בנינו בתי ספר לאוכלוסייה הזרה".

בתגובתה לתחקיר ובמכתב ששלחה להורים לאחר פרסומו, התעקשה העירייה כי אין בעיר בתי ספר לאוכלוסייה הזרה בלבד. "העירייה מקפידה על רישום על פי אזור גאוגרפי ולא על פי צבע עור", מסרו בעירייה ודחו מכל וכל טענות לקיומה של מדיניות הפרדה בעיר. "אין בית ספר לילדים זרים ומבקשי מקלט אלא בית ספר לשכונות התקוה ונווה שאנן. מדיניות רישום ושיבוץ במוסדות החינוך בעיר היא אחידה לכולם".

בתגובה שנשלחה להורים שמחו על מדיניות ההפרדה, מנהלת מינהל החינוך בעיר, שירלי רימון, כתבה כי "בתל אביב-יפו אין הפרדה בבתי הספר ובגני הילדים. כל הילדים לומדים בבית הספר הקרוב לביתם".

לאחר פניית "הארץ" אתמול, מסרה העירייה כי "משרד החינוך הוא הגוף הקובע את הקריטריונים לפתיחת מוסדות החינוך. הטבלה המדוברת עם תיאור בתי הספר הופקה על ידי משרד החינוך ולא על ידי העירייה". מנגד, במשרד החינוך דחו את הדברים.

חוק חינוך חובה חל על כל ילד מעל גיל שלוש, המתגורר בישראל יותר משלושה חודשים – ללא קשר למעמדו במדינה או לאופן רישומו במרשם האוכלוסין. כמו כן, חוק זכויות התלמיד אוסר הבחנה על רקע לאום, מעמד או מוצא ברישום תלמיד.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה