עיריית תל אביב החליטה להרוס את גינת לוינסקי לטובת בית ספר לילדי זרים

01.01.20, בר פלג, הארץ

חינוך

ילדים ובני נוער

קהילת מבקשי מקלט

עיריית תל אביב אישרה היום (רביעי) לבנות בית ספר יסודי לילדי זרים על שטח נרחב של גינת לוינסקי שבדרום העיר, ובכך להרוס את השטח הירוק היחיד באזור זה. תושבי שכונת נוה שאנן – ישראלים ותיקים מכל הקשת הפוליטית, מבקשי מקלט ועובדים זרים – מתנגדים למהלך וטוענים כי המוסד החינוכי ישרת בעיקר את ילדי השכונות הסמוכות, ולא את ילדי השכונה, שבשטחה נמצאת הגינה. העבודות להקמת בית הספר צפויות להתחיל בעוד ארבעה עד שישה חודשים.

כל חברי הקואליציה העירונית, ובהם סגני ראש העיר אסף הראל, ציפי ברנד, מיטל להבי, חן אריאלי וראובן לדיאנסקי, הצביעו בעד התוכנית בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. זאת, לאחר שראש העיר רון חולדאי הטיל משמעת קואליציונית, בניגוד לנהלים. שולה קשת, יו"ר ועד שכונת נוה שאנן וחברת סיעתו של הראל, מתכננת להגיש ערר בנושא לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. בכוונתה של קשת לנסות להעביר את ההכרעה למועצת העיר, אך ההחלטה לא צפויה להשתנות.

גורם בכיר בעירייה אמר ל"הארץ" כי זו היתה החלטה "קשה כואבת ומתסכלת", אולם לדבריו כלל האלטרנטיבות האפשריות נבחנו ולא היו רלוונטיות. "דרום תל אביב היא חבית נפץ אחת גדולה שרק הולכת וגדלה, והממשלה מתעלמת ממנה", אמר. לדבריו, רעיון שעלה בעירייה לבנות את בית הספר בפארק החורשות נפל כיוון שההורים לא יכולים לאסוף את הילדים מההסעה, עקב שעות העבודה המאוחרות, ותקנות משרד החינוך מחייבות שבית הספר יהיה במרחק הליכה ממקום המגורים.

במוסד החינוכי, שייקרא בית ספר לוינסקי, יהיו 24 כיתות המיועדות לילדי זרים ועוד שש כיתות לחינוך מיוחד, בשטח של 5,700 מ"ר. הקמת בית הספר, לצד הקצאת שטח התארגנות סמוך לצורך עבודות הרכבת הקלה ושטח נוסף לפתח של הרכבת עצמה, לא תותיר כמעט מקום בגינה, הנמצאת סמוך לתחנה המרכזית. סמוך לגינה נמצא שטח ציבורי גדול נוסף, מתחם התחנה המרכזית הישנה, אך הוא הוקצה כמבנה קבע ללהקת בת שבע לפני כשנתיים.

בדיון שנערך היום בוועדה לתכנון ולבנייה נאמר כי מדי שנה עיריית תל אביב קולטת יותר מ-20 כיתות של ילדי זרים, וכי בשל הצורך במוסדות חינוך הוחלט לבנות את בית הספר בשטח הגינה. הגינה עצמה מוגדרת שטח ציבורי פתוח (ירוק) והיא כוללת שטח למבנה ציבור. לדברי גורמים בעירייה, במבנה בית הספר יתקיימו פעילויות אחר הצהריים למען הקהילה. גם ספריית לוינסקי, הפועלת למען ילדים של מבקשי מקלט, תקבל חלק מהמבנה. מדובר בעמותה פרטית שהתנגדה לתוכנית הבנייה ולא עורבה באישורה.

הראל הסתייג, אך הצביע בעד

סגני ראש העיר שנכחו בדיון בוועדה לתכנון ולבנייה נשמעו תחילה מסויגים לגבי הריסת הגינה, ואף אמרו כי מדובר בנושא כאוב. ואולם, לבסוף כולם הצביעו בעד ההחלטה בשל המשמעת הקואליציונית. קיים איסור עקרוני להטיל משמעת קואליציונית בוועדה לתכנון ובנייה, מכיוון שהעירייה היא ישות משפטית נפרדת מהוועדה. רק נציג האופוזיציה מטעם ש"ס הצביע נגד התוכנית. בתחילת הדיון אמר הראל: "למה אנחנו חייבים בית ספר דווקא שם? זה אזור קשה. לשם אנחנו צריכים לשלוח ילדים, במקום שבו נמצאת התחנה המרכזית?" על אף הדברים, הראל הצביע לבסוף בעד התוכנית.

קשת, חברת מועצה שאינה חברה בוועדה לתכנון ולבנייה, באה לדיון כדי להביע את מחאתה ואמרה: "שיקולים חברתיים הם חלק מהותי מכל היבט תכנוני. מישהו או מישהי כאן ירצו לשלוח את הילדים שלהם למוקד זיהום האוויר הגדול ביותר בישראל? דווקא במקום הכי מצולק, הכי קשה בתל אביב-יפו, שהתושבים מתעוררים בו מדי יום לגזרה חדשה של העירייה, צריך להפיל עליהם עוד גזרה? לא נבדקו אלטרנטיבות לגינה כלל וכלל".

יריבים פוליטיים איחדו כוחות

בעת הדיון הוצאה שפי פז, פעילה מרכזית למען גירוש מבקשי מקלט מדרום העיר, מן הוועדה. "דרום תל אביב זה פח הזבל שלכם, אתם דנים בחיי הילדים שלנו", קראה פז. החיבור המפתיע בין קשת לפז עלה גם הוא לדיון, כאשר חבר ועד השכונה, עו"ד אסף וייצן, אמר: "מדובר בשני קצוות פוליטיים, יריבות פוליטיות מרות. אי אפשר להאשים אותנו שלא אכפת לנו מילדים של מבקשי מקלט. רוב העבודה שלנו זה לעזור להם, ובית הספר הזה פוגע בהם. זה לא מקרה שאין פה אף נציג של הקהילה, שבית הספר הזה נבנה בשבילה".

"צופפו עוולות ברדיוס של מטר וחצי", אמר וייצן ל"הארץ" לאחר הדיון. "התחנה המרכזית, פתח הרכבת, אזור ההתארגנות ותחנת הרכבת, ועכשיו הרס הגינה לצד ההצטברות והדחיקה של סוחרי הסמים – כשתוסיף את בעיות התשתיות בדרום העיר, כל הדברים האלו יחד הופכים את המצב לבלתי סביר".

בוועד השכונה טוענים כי בשכונת התקוה יש שטחים רבים שאפשר לבנות בהם את בית הספר, במקום שכונת נוה שאנן. "אלף ילדים חוצים מדי יום ממזרח העיר בשכונת התקוה לנוה שאנן", אמרה דפנה ליכטמן, המנהלת את ספריית לוינסקי. "חצי מהמשפחות של מבקשי המקלט חיות כיום בשכונת התקוה ויותר מעשור לא נפתח שום מוסד חינוכי שם". עוד טענו בוועד כי בניית בית ספר ייעודי רק לילדי זרים מנוגדת לפסיקת בית המשפט העליון ולנוהלי משרד החינוך.

מהעירייה נמסר בתגובה: "בכל שנה נפתחות יותר מ-25 כיתות א' חדשות בדרום העיר. התוכנית לבניית בית ספר יסודי נובעת מהצרכים העירוניים והחובה לספק לילדי האזור פתרונות. השטח המדובר הוא שטח המיועד למבני ציבור, ומשך שנים רבות עמד בו בית ספר ביאליק. לאחר הריסתו הוקמה באופן זמני גינת לוינסקי, וקיומה התאפשר כל עוד לא נדרש המגרש לטובת ייעודו האמיתי, כפי שאירע לאחרונה. עם זאת, העירייה עשתה כל שביכולתה על מנת להימנע מבנייה בגינת לוינסקי, ועל רקע זה, בין השאר, נחנכו כמה בתי ספר במקומות אחרים בשנים האחרונות".

אשר למשמעת הקואליציונית שהוטלה בוועדה לתכנון ולבנייה, מהעירייה נמסר כי "חברי הועדה נדרשים בהצבעתם לייצג את האינטרסים התכנוניים, הציבוריים והעירוניים, כפי שעשו גם הפעם".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה