עיריית פתח תקוה שוב מונעת מילדי מבקשי מקלט להירשם למוסדות החינוך בעיר

01.06.20

חינוך

ילדים ובני נוער

עיריית פתח תקוה שוב מונעת מילדי מבקשי מקלט להירשם לגנים ולבתי ספר בעיר, בניגוד לפסיקת בית המשפט המחוזי בשנה שעברה וחרף דרישת משרד החינוך. 130 הורים מקהילת מבקשי המקלט בעיר פנו לקליניקה למשפט ומדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה וסיפרו שהעירייה לא משבצת את ילדיהם למוסדות החינוך, למרות שההליך החל בינואר והם הגישו את המסמכים הדרושים. העירייה הקשתה על ילדי מבקשי מקלט להירשם לבתי הספר גם בשנה שעברה והמצב נפתר רק לאחר שחויבה לעשות זאת על ידי פסק דין של ביהמ"ש המחוזי בלוד. בית המשפט קבע בהמשך כי העירייה ביזתה את פסק הדין כאשר לא עמדה בלוח הזמנים של מילוי ההנחיה.

באגודה לזכויות האזרח פנו בשבוע שעבר לעייריה בדרישה לשבץ את הילדים בגנים ובבתי הספר. "ההיסטוריה העגומה של רישום ילדי מבקשי מקלט וזרים בעיר פתח תקוה, והפגיעה הקשה בהם, לצד העובדה המצערת כי גם השנה כבר ניכרים קשיים ברישום, מצביעים על כך ששוב מתעתדת העירייה להפר את הוראות הדין", כתבו באגודה, והוסיפו כי נדרשת התערבות מיידית של משרד החינוך בסוגיה. באגודה הבהירו כי בכוונתם

מליון, אם לשלושה מפתח תקוה, אמרה ל"הארץ": "הלכנו ונרשמנו לבתי הספר אבל לא שיבצו (את הילדים, ב"פ). אף אריתראי לא קיבל עדיין שיבוץ ככל שאני יודעת. שאר הילדים בגנים קיבלו את השיבוצים". לדבריה, היא פנתה לעירייה בנושא. "אמרו לי שאין להם מושג", סיפרה, "כשאמרתי שהישראלים קיבלו שיבוץ ואנחנו לא אמרו לי, 'תחכו, אין לנו תשובה'. זו היתה התשובה שלהם גם בשנה שעברה, לחכות". היא הוסיפה כי בגן של אחד מילדיה לומדים 30 ילדים ישראלים שכבר קיבלו שיבוץ לשנה הבאה, וחמישה ילדים אריתראים שטרם שובצו.

מנהלת מחוז ת"א במשרד החינוך, חיה שיטאי, פנתה לעיריית פתח תקוה בבקשה "לפעול לאלתר לשיבוץ ורישום כלל התלמידים המתגוררים בתחומי השיפוט של העיר פתח תקוה, בהתאם להוראות כל דין, ללא כל אבחנה על רקע המעמד החוקי שלהם בישראל". שיטאי ציינה במכתב ששלחה כי העירייה מחויבת לחוק לימוד חובה, לפיו הזכות לחינוך נתונה לכל ילד ונער במדינה ללא הבחנה בין לאום, מעמד או מוצא. היא ציינה גם את פסק הדין משנה שעברה ואת חוזר מנכ"ל משנת 2000 הנוגע לילדי זרים, בו נכתב כי "ללא קשר למעמד הפורמלי של ההורים, משרד החינוך, הרשויות המקומיות ומנהלי בתי הספר יעניקו לתלמידים אלה את מלוא חינוכם לפי צורכיהם".

"החשש שלנו הוא שהעירייה עושה לנו את זה דווקא, שוב", אמר פוטור, מבקש מקלט ואבא לשלושה, שאחד מילדיו עולה לכיתה א' אך טרם שובץ. "העירייה אומרת שאנחנו לא חוקיים ורוצה להוציא אותנו מהעיר. זה חלק מהתכנית, ככה היא מפעילה לחץ. עוד לא סיפרתי לילד, אני לא רוצה שהוא ירגיש את זה כבר מעכשיו. יש את החופש הגדול, יש עוד קצת זמן, נראה מה יהיה. אני רוצה שהוא ירגיש שייך כמו כולם".

עורכי הדין שמייצגים את ההורים, טל חסין מטעם האגודה לזכויות האזרח והרן רייכמן מהקליניקה למשפט ולמדיניות בחינוך באוניברסיטת חיפה, מסרו: "מדהים לגלות שהגזענות השיטתית שמפגינים עיריית פתח תקוה והעומד בראשה עמוקה יותר מתפיסת המציאות שלהם. פעם אחר פעם מורה להם ביהמ"ש לשבץ את ילדי מבקשי המקלט בגנים ובבתי ספר, הם חוטפים הוצאות, מתעלמים ומפסידים גם בהליכי ביזיון. כך יקרה גם הפעם. לא נשאיר ילד אחד בלי מסגרת חינוך משולבת, שחורים ולבנים ביחד".

מעיריית פתח תקוה נמסר בתגובה: "השיבוצים למסגרות החינוך בעיר מבוצעים באופן גורף לכל מבקש, לאחר שהוכיח כי הוא תושב העיר. גם במקרה המדובר, לאחר שתסתיים הבדיקה ויובהר כי אכן מדובר בתושבי פתח תקוה – התלמידים ישובצו למסגרות בהתאם. נציין כי כבר כיום, רבים מאוכלוסייה זו משובצים במסגרות החינוך בעיר בהתאם למקום מגוריהם כפי שהוצג לרשות".

לפי האגודה, "מבקשי המקלט הגישו לעירייה את המסמכים להוכחת מקום המגורים במועד, איש מהם לא התבקש לצרף מסמכים נוספים. רבים מהילדים כבר מוכרים לעירייה ולמרות זאת לא קיבלו הודעת שיבוץ".

חזרה למעלה