סיום מושב הקיץ 2023 של הכנסת ועדכונים מהמחלקה הציבורית

02.08.23, אורלי לוינזון-סלע

ללא קטגוריה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שותפים ושותפות יקרים.ות,

השבוע הסתיים מושב הקיץ של הכנסת, שהיה מושב סוער שכמעט כולו הוקדש להפיכה המשטרית. הקשב הנמוך לנושאים שאינם קשורים להפיכה והעוינות שמפגינים רבים מחברי הקואליציה לקהילות הפליטים הקשו מאוד על הפעילות בכנסת לקידום זכויות אוכלוסייה זו. עם זאת היו לנו כמה נקודות אור בעבודה הציבורית שלנו מול חברי הכנסת, ואלה נוספו לפעילות האינטנסיבית שלנו מול גורמי ממשל במשרדי הממשלה השונים וברשויות המקומיות. דווקא שם – מול בעלי תפקידים ברשויות השונות והרחק מאור הזרקורים – מצאנו פעמים רבות אוזן קשבת ורצון להרחיב ולשפר את השירותים הניתנים לפליטים, ואנו שותפות ליוזמות ממשלתיות שונות להרחבת השירותים הניתנים לניצולי עינויים, לשורדי סחר, לשיפור ההנגשה השפתית והתרבותית לפליטים, למיפוי הילדים ואתגריהם, ועוד.

נקודת אור בפעילות שלנו בכנסת הייתה בוועדה לקידום מעמד האישה בנושא נשים "חסרות מעמד" נפגעות אלימות. הדיון היה פרי עבודה מאומצת של מקדמי המדיניות מטעם פורום ארגוני הפליטים שאנו חברות בו. ד"ר שני בר טוביה ויאיר לייבל פעלו כמה חודשים לקדם את הדיון הזה, והוא אכן קרם עור וגידים.

יו"ר הוועדה באותו דיון, ח"כ יואב סגלוביץ', ביקש שנציג את מצבן של הנשים שנאלצות להתמודד עם אלימות ללא מעמד וזכויות, ואני פתחתי את הדיון במצגת ותיאור המצב הקשה, שמביא לכך שרוב הנשים אינן מצליחות להשתקם ובלית ברירה מוצאות את עצמן שוב במעגל האלימות כשהן יוצאות מהמקלט. אחד הנושאים המרכזיים שעלו בדיון היה הקושי בהנגשה תרבותית ושפתית של השירותים הניתנים לנפגעות האלימות במקלטים, במרכזים למניעת אלימות במשפחה, במחלקות לשירותים חברתיים, בבתי החולים ובמשטרה. לכאורה ניתן לחשוב שזו בעיה טכנית קלה שהייתה אמורה לבוא על פתרונה נוכח השנים הרבות שחלק מהנשים חיות בישראל, אך בפועל כפי שהצגנו בדיון, וכפי שעלה גם על ידי המשתתפות האחרות מארגוני נשים, ארגוני פליטים ומשרדי ממשלה, שירותי ההנגשה השפתית והתרבותית הניתנים כיום אינם מספקים

יו"ר הועדה סגלוביץ' ביקש ממנהלת היחידה לתיאום המאבק בסחר בבני אדם, זנות ופוליגמיה, עו"ד דינה דומיניץ, לנקוט פעולת מטה לתיאום ובניית מתווה למתן פתרונות הוליסטיים המספקים הנגשה לנשים חסרות מעמד נפגעות אלימות, ופגישה ראשונה בנושא כבר התקיימה.

הדיון הזה הוא דוגמה לכך שגם בכנסת הנוכחית, בתקופה פוליטית קשה ומול קואליציה עוינת, יש הזדמנויות לקידום זכויות פליטים ומבקשי מקלט. האתגר שלנו  הוא לאתר את ההזדמנויות האלה, להפוך כל אבן, ולנצל כל הזדמנות. במקביל אנו ממשיכות ליצור ולחזק שותפויות עם גורמי ממשל ועם חברי כנסת. למושב החורף של הכנסת שיתחיל ב-15 באוקטובר נגיע מוכנות ודרוכות הן לקדם את הזכויות והאינטרסים של קהילות הפליטים בישראל והן להדוף יוזמות פוגעניות ככל שיעלו.

חזרה למעלה