נציגי משרד החוץ הודו: איילת שקד החליטה להסיר את ההגנה מאזרחי קונגו בישראל ללא חוות דעתם

23.05.22, מאשה אברבוך, המקום הכי חם בגיהנום

גירוש ועזיבה מרצון

מדינות מוצא

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

שרת הפנים החליטה לבטל את ההגנה הקבוצתית על אזרחי קונגו מבלי שקיבלה חוות דעת ממשרד החוץ לפיה קונגו היא מדינה בטוחה, בין השאר לקטינים – הדבר נחשף בדיון שנערך הבוקר בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, לבקשת חברת הכנסת אבתיסאם מראענה.

ראש מנהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין וההגירה, יוסי אדלשטיין, סיפר בדיון כי מחלקת המחקר ברשות ההגירה והאוכלוסין הגיעה למסקנה כי ניתן להסיר את ההגנה הקבוצתית מהקונגולזים בישראל. "חוות הדעת [של משרד החוץ] התעכבה אבל במסר הכללי אני חושב שהם גם תומכים", אמר בדיון. נציגי משרד החוץ הודו במהלך הדיון כי הם עדיין עובדים על תיקוף חוות דעת שגיבשו.

כזכור, ב-6 באפריל פורסמה באתר רשות האוכלוסין וההגירה, בעברית בלבד, הודעה: "שרת הפנים, איילת שקד, הודיעה היום כי לאחר שבחנה את כלל המידע שהועבר לידיה, לרבות חומרי רקע מקצועיים, נראה כי המצב ברפובליקה הדמוקרטית השתפר ולא קיימת עוד הצדקה למדיניות אי הרחקה גורפת שהוחלה על אזרחי המדינה השוהים בישראל. לאור האמור, החל מ-30 יום לאחר פרסום ההודעה, יחולו על אזרחי קונגו כלל דיני חוק הכניסה לישראל ומי שעניינו תלוי ועומד ייבחן באופן פרטני בלבד בבקשות למקלט שהוגשו או שיוגשו".

כ-400 קונגולזים, מתוכם כ-50 קטינים, מתגוררים בישראל ועד אפריל חסו תחת הגנה קבוצתית זמנית, שמשמעה התחייבות של ישראל לא לגרשם בשל הגורמים הרבים שמאיימים על בטחונם בארצם. לפי נתוני הרשות, כ-250 בקשות מקלט של אזרחי קונגו הוגשו בשני העשורים האחרונים (בקשת מקלט אחת יכולה לכלול יותר מאדם אחד). מתוכן, רק שלוש בקשות התקבלו, ומגישיהן זכו למעמד פליט בישראל. רובן המוחלט של הבקשות כלל לא נבדק עד היום. במהלך הדיון בכנסת היום אמר אדלשטיין כי עד כה לא בדקה הרשות את בקשות המקלט של אזרחי קונגו כי אלה היו מוגנים מגירוש, ועתה, עם הסרת ההגנה, יחלו לבדוק בקשות מקלט פרטניות.

במשך מספר שבועות מאז הודיעה השרה שקד על הסרת ההגנה הקבוצתית פנו אליה גורמים מארגוני הסיוע ומהכנסת בבקשה לחשוף את חומרי הרקע המקצועיים שבבסיס החלטתה. שקד לא השיבה לפניות. בתחילת החודש הוגשה לבג"ץ עתירה נגד החלטה. בג"ץ הקפיא את יישומה עד לדיון בעתירה, "על מנת למנוע נזק משמעותי ובלתי הפיך".

בעתירה שהגישו לבג"ץ המוקד לפליטים ולמהגרים, היא"ס ישראל, האגודה לזכויות האזרח, ארגון א.ס.ף, רופאים לזכויות אדם והמרכז לקידום פליטים אפריקאים, נדרש משרד הפנים לחשוף את אותם "חומרי רקע מקצועיים" שעל בסיסם התקבלה ההחלטה ש"המצב ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו השתפר", היום התגלה כי חומרי הרקע הללו הם חוות דעת פנימית של משרד הפנים בעוד שחוות דעת ממשרד החוץ כלל לא הונחה על שולחן השרה ולא תוקפה אפילו במשרד החוץ.

יו"ר הועדה הזמני מוסי רז, סיכם את הדיון בקריאה לשרה הפנים לחזור בה מהחלטתה החפוזה ולהותיר את ההגנה על אזרחי קונגו על כנה. בהמשך היום, לקראת דיון בוועדת הכנסת לענייני עובדים זרים, הודיעה שרת הפנים כי תאפשר לפליטים מאוקראינה שהגיעו לישראל מאז פרוץ המלחמה הרוסית לעבוד בישראל כחוק.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה