נציב הפליטים של האו"ם בישראל: הם זקוקים לתנאים סוציאליים, לא רק להגנה מגירוש

10.03.22, בר פלג, הארץ

אוקראינה

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

נציב הפליטים של האו"ם (UNHCR) בישראל, דמטאו דסלנייה, קרא אתמול (רביעי) לישראל לדאוג לזכויות הסוציאליות של הפליטים האוקראינים המגיעים ארצה. בשיחה עם "הארץ", אמר דסלנייה שמעבר לקליטת הפליטים האוקראינים, לישראל יש גם חובה לאפשר להם לחיות במדינה. הוא קרא לממשלה שלא להבחין בין זכויותיהם של פליטים אוקראינים לפליטים ומבקשי מקלט ממדינות אפריקה.

לפי המתווה החדש שהציגה שלשום שרת הפנים איילת שקד, 5,000 הפליטים הלא יהודים יקבלו ויזת תייר בלבד ולא יהיו זכאים להטבות סוציאליות, חינוך או ביטוח בריאות – בניגוד לאמנת הפליטים של האו"ם עליה חתמה ישראל ב-1954. "הפליטים צריכים עזרה סוציאלית דווקא בגלל המשבר", אמר הנציב, "ההצהרה אתמול היא צעד אחד בכיוון הנכון, אין בכך ספק, אבל אני מקווה שעובדים גם על פרטים אלה.

"השאלה המשמעותית ביותר היא מה מחכה לפליטים: מי יקבל אותם, איפה הם ישהו איזה צרכים הם יקבלו, האם הילדים שלהם ילכו לבתי ספר ולגנים האם יהיה להם ביטוח בריאות. אנחנו מבקשים ממקבלי ההחלטות להתמקד בצרכים ובמענים של הפליטים ולא רק בכמות הפליטים הנכנסים".

דסלנייה הוסיף שהוא מודע לוויכוח הפנימי בישראל בנוגע למספר הפליטים שהמדינה יכולה לקלוט, ואמר שהוויכוח הזה לא עוזר בשלב זה. "השאלה החשובה ביותר היא מה ניתן לעשות כדי לעזור לאוקראינים שנמצאים בתוך ישראל, שחלקם מופרדים ממשפחתם, איזו תמיכה הם יקבלו", אמר. הנציב התייחס גם להבדל בין קליטת אוקראינים הזכאים לעלות לארץ במסגרת חוק השבות לבין קליטת פליטים. "ישראל חוקקה חוק מקומי שנפרד מאמנת הפליטים", אמר הנציב. "עלייה היא נושא הגירתי, וגם אם יש בה ממד של פליטות – זה לא ממש משנה. השילוב בין מדיניות ההגירה לבין מדיניות מתן מקלט מדיני לא עוזר להגנה על פליטים".

הנציב דסלנייה הוסיף כי אנשי האו"ם קיימו שיחות לא פורמליות עם נציגי המדינה לקראת הצגת המתווה ואף הוגשה בקשה רשמית למשרד הפנים לפעול לפי עקרונות אמנת הפליטים עליהם חתומה ישראל. "מפני שאנחנו מבינים ומכבדים את האתגרים הדמוגרפיים של ישראל, אנו אומרים לה שהיא לא נמצאת לבד. איפה שנוכל לעזור, אנחנו נסייע – בדיוק כפי שאנחנו מסייעים עם 'יישוב מחדש' של פליטים אריתראים וסודאנים ומאפשרים להם לקבל מעמד קבע ואזרחות במערב. זה דבר שאנחנו לא עושים בשום מדינה מערבית אחרת בעולם".

בנוגע למבקשי המקלט מאפריקה הבהיר הנציב כי המשבר הזה הוא הזדמנות טובה של ישראל לשנות את יחסה למבקשי מקלט. "מה שהאוקראינים מקבלים במתווה החדש דומה למה שמקבלים האריתריאים והסודנים בעשור האחרון. חשוב מאוד שלא ייווצר מצב בו האוקראינים יקבלו והאפריקאים יישארו בלי כלום. זה חוסר שוויון. הדבר הנכון לעשות הוא לתת אותם מענים לאוקראינים ולאפריקאים".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה