ניוזלטר: א.ס.ף עם הפליטות והפליטים האוקראינים

20.03.22, צוות א.ס.ף

אוקראינה

ניוזלטר

חברות וחברים יקרים,

המראות הקשים מאוקראינה שוברים לנו את הלב. הערים המופגזות, ההרס, אלפי ההרוגים, ההמונים הנאלצים לברוח מתופת הלחימה ולהשאיר מאחור את בתיהם, את רכושם, ופעמים רבות גם את היקרים להם ביותר. נכון להיום, ההערכות מדברות על כ-3 מיליון פליטות ופליטים חדשים כתוצאה מהלחימה; מיליוני גברים, נשים וילדים שנאלצו להשאיר את חייהם מאחור – ולהפוך למבקשי מקלט.

כפעילות בסיוע לפליטים, ובראש ובראשונה כאנשים – אנחנו לא יכולות להישאר אדישות למתחולל. המצב מחייב אותנו ללמידה מתמדת – אנחנו כל הזמן בודקות ובוחנות את עצמנו, ומחפשות את האופן בו אנחנו יכולות לתרום ולסייע בצורה הטובה ביותר. כארגון שמאז הקמתו מחויב בלב שלם לפליטים ולמבקשי מקלט ללא הבדל דת, גזע ומין, התחלנו לפעול מיד עם פרוץ המשבר – הן בזירה הציבורית והן ברמה הפרטנית.

חד עם שותפינו בפורום ארגוני הפליטים קראנו בצורה ברורה למדינת ישראל לאפשר לפליטי המלחמה באוקראינה להיכנס לישראל, להסיר את החסמים התמוהים והבלתי חוקיים שהציבה, ולהחיל עליהם ועל אזרחי אוקראינה שכבר נמצאים כאן הגנה קבוצתית זמנית שנושאת זכויות מוגדרות וברורות. קראנו לשינוי מדיניות מיידי כלפי הפליטים מאוקראינה, אלו המבקשים להיכנס ואלו שכבר נמצאים כאן, בהתאם למחויבויות המוסריות והחוקיות של מדינת ישראל. קנדה, ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי הבהירו שהפליטים האוקראינים בתחומן יהיו זכאים מהיום הראשון לאישור עבודה וזכויות נוספות. אנחנו קראנו למדינת ישראל להצטרף למדינות הללו ולהבטיח לפליטים גישה לבריאות, לקורת גג ולאמצעי קיום. אמצעי קיום בסיסיים הם גם ההגנה הטובה ביותר מפני תופעות של סחר בבני אדם וניצול של הפליטים.

בנוסף, פנינו לשר הרווחה מאיר כהן ודרשנו להבטיח בצורה מיידית זכויות ושירותים סוציאליים לכל הפליטים המגיעים מאוקראינה, ולאלה שנמצאים כיום בישראל. ישנם צעדים שניתן וצריך לנקוט בהם – עוד היום:

✅ למפות את הצרכים של הפליטים המגיעים מאוקראינה ושל אלו הנמצאים כבר בישראל

✅ להבטיח מעטפת סוציאלית בסיסית – ובעיקר ביטחון תזונתי, קורת גג ואמצעי קיום

✅ לספק מענים להפחתת גורמי הדחק ופיתוח החוסן הנפשי

ברמת הסיוע הפרטני לפליטים – המחלקה הפסיכוסוציאלית שלנו מסיימת בימים אלה למפות את הצרכים ולהנגיש מידע עבור הפליטים האוקראינים. תרגמנו מידע ופלאיירים שלנו לרוסית ולאוקראינית, אנו פועלים לגיוס מתנדבים דוברי שפה לטובת קבל הקהל שלנו, קיימנו הכשרה של צוות ומתנדבים אודות המתרחש באוקראינה, וכבר החלו להגיע אלינו פניות של מבקשי מקלט מאוקראינה ושל קרוביהם, המבקשים מידע, תמיכה וסיוע. כמו תמיד – הדלת שלנו פתוחה לכל פליט ולכל פליטה, ואנחנו עושות כל שביכולתנו כדי לעמוד לצידם ולפעול למענם בשעה קשה זו.

במדינת ישראל ישנם מבקשי מקלט שחוסים תחת הגנה קבוצתית כבר מעל עשור, משוללי זכויות. המשבר באוקראינה מהווה הזדמנות עבור המדינה לשנות כיוון ולנסח מדיניות הגנה סדורה, ברורה ושקופה, שמשקפת את חובותיה החוקיות, המוסריות וההיסטוריות. לא לגרש זה לא מספיק – צריך להעניק לכל פליט ולכל פליטה שנמצאים כאן מקלט בטוח, זכויות סוציאליות ורשת ביטחון חברתית-כלכלית.

חזרה למעלה