נוהל חדש של השרה שקד מאיים על יכולת ההשתכרות של קהילת הפליטים והפליטות בישראל

29.08.22

אוקראינה

אריתריאה

גזענות

מדיניות ממשלת ישראל

תעסוקה

להרשמה לניוזלטר של א.ס.ף

שרת הפנים, איילת שקד, פרסמה נוהל חדש שעתיד להיכנס לתוקף ב-1.10.22. הנוהל מגביל את תעסוקת מבקשי המקלט מאריתריאה ומסודן ב-17 ערים שבהן רובם מתגוררים, ומאלץ אותם לעבוד בערים אלה ובארבעה ענפים בלבד: מלונאות, בניין, חקלאות וסיעוד מוסדי (וכן במסעדנות אם כבר עבדו בתחום עד יוני 2022). הנוהל יחול גם על הפליטים האוקראינים וזאת למרות שרק לאחרונה הותר להם לעבוד.

הנוהל החדש יפגע קשות בקהילת הפליטים ומבקשי המקלט ובאוכלוסייה הישראלית כולה:

  • הנוהל החדש צפוי לפגוע ישירות במקורות ההכנסה של אוכלוסיית מבקשי המקלט מאפריקה, החיה בישראל כדין כבר יותר מעשור, להעמיד אותם במצב פגיע למול מעסיקים ואף לחשוף אותם להעסקה פוגענית ולניצול, לרבות לסיכון מוגבר לסחר וזנות. הנוהל החדש צפוי לפרק את מרקם החיים השברירי של מבקשי המקלט ולהביא להתדרדרות חומרית גורפת. ה"חזקים" שבהם, כולל המעטים שהצליחו להגיע למשרות מכניסות ויציבות, יאבדו את פרנסתם ומאבקם לשרוד ולהתקדם ירד לטמיון. ובאשר ל"חלשים", אלה שאינם מסוגלים לפרנס את עצמם ובהיעדר מעטפת תמיכה מדינתית של קצבאות ושירותי רווחה נסמכים על ה"חזקים" בקהילה – הם צפויים להתרסק.
  • הנוהל יפגע באופן ישיר ומיידי בישראלים רבים. הוא יפגע במעסיקים, בפרט בתקופה הנוכחית בה כמעט כל ענפי המשק משוועים לעובדים. הזנחת מבקשי המקלט, ובפרט מהלך כזה שפוגע במקורות ההכנסה שלהם פוגע בחברה הישראלית כולה ובפרט בתושבי האזורים בהם מתגוררים מבקשי המקלט.
  • הנוהל החדש אינו עומד בשורה אחת עם המצב במדינות מתוקנות אחרות אשר מטילות מגבלות מסויימות על מבקשי המקלט, אך לא תולשות אנשים מחייהם אחרי יותר מעשור. מגבלות גיאוגרפיות במדינות אחרות הן לא לנצח, אלא תוחמות בזמן והן מלוות בסיוע סוציאלי ותמיכה, על מנת לוודא שמבקשי המקלט משתלבים באופן מיטבי במקומות שקולטים אותם. נוהל זה מצטרף למדיניות המקלט הלא קיימת במדינת ישראל והוא המשך ישיר של התעמרות המדינה במבקשי המקלט.
  • מטרתו האמיתית של הנוהל  – "למנוע את השתקעותם של הזרים במרכזי הערים ולהקל על תושבי אותן הערים", פסולה מיסודה. הנוהל לא באמת מגשים את התכלית הזו, האיסור הוא על עבודה בערים, לא על מגורים בהן. מטרתו האמיתית של הנוהל היא לסמן את זמניותם של מבקשי המקלט בארץ שכן הוא לא ימנע מגורים בערים הוא רק יגרום לאבטלה ועוני. מטרה זו אינה חוקית ואינה מוסרית!
  • הנוהל החדש מתעלם באופן בוטה מהנחיות בג"ץ בנושא ומפנה להחלטה אשר הוטלה על משוחררי מתקן חולות ונגעה להגבלה בשבע ערים בלבד. אין קשר בין הנחיות בג"ץ ובין הנוהל הדרקוני החדש אשר חל בצורה רחבה על כלל אוכלוסיית הפליטים בארץ, ב- 17 ערים, וללא קשר לתקופה בה הם נמצאים בישראל.

מיד עם פרסום הנוהל נערכנו בא.ס.ף להיאבק בו, ויחד עם שותפינו, פנינו לשרת הפנים בדרישה לבטל אותו. ככל שזה לא יקרה, נשקול עתירה לבג"ץ וצעדים נוספים.

הגיע הזמן שמדינת ישראל תגבש מדיניות הגנה סדורה, ברורה וקוהרנטית, תתחיל להתייחס בכבוד למבקשי המקלט החיים בתחומה ולכל מי שחיים בה תחת הגנה קבוצתית מפני הרחקה, ותעניק להם את כל הזכויות המגיעות להם – ואנחנו לא נפסיק להיאבק עד שזה יקרה.

חזרה למעלה