משרד הפנים פרסם נוהל המגביל אפשרויות תעסוקה של מבקשי מקלט ב-17 ערים

30.06.22, בר פלג, הארץ

מדיניות ממשלת ישראל

קהילת מבקשי מקלט

רשויות מקומיות

תעסוקה

משרד הפנים פרסם אתמול (חמישי) נוהל חדש, המגביל מבקשי מקלט לעיסוק בתחומים מסוימים ב-17 ערים שבהן אוכלוסייה גדולה של זרים. לפי הנוהל שהגיע לידי "הארץ", מבקשי מקלט לא יורשו לעבוד בערים הללו אלא אם יועסקו בבניין, חקלאות, סיעוד מוסדי, מלונאות ומסעדנות. הערים שבהן חלות ההגבלות הן אור יהודה, בני ברק, בת ים, גבעתיים, הרצליה, חולון, קרית אונו, רמת גן, רמת השרון, תל אביב, אזור, כפר שמריהו, אילת, ירושלים, נתניה, אשדוד ופתח תקוה.

הנוהל בא בעקבות פסיקת העליון באוקטובר, שלפיה החלטת משרד הפנים מ-2015 להגביל עבודת מבקשי מקלט היא מידתית. השופטים הורו למדינה לגבש נוהל מסודר בנוגע לאופן הטלת ההגבלות, שיכלול קריטריונים שיאפשרו לערער עליהן. העסקת מבקש מקלט בניגוד לתנאים הללו תהווה עבירה על חוק עובדים זרים.

הנוהל מאפשר רק למי שעבדו בפועל במסעדנות עד לחודש יוני השנה להמשיך ולעסוק בתחום. ההגבלות המפורטות בו לא יחולו על קטינים, על הורים לקטינים הלומדים במערכת החינוך הישראלית ועל מבקשי מקלט שגילם מעל 60. מבקשי מקלט הטוענים לקיומן של נסיבות שבגינן יש לבטל את ההגבלות יוכלו להגיש בקשה מסודרת לביטולן.

ב-2015 החליט שר הפנים דאז סילבן שלום לאסור על מבקשי מקלט שהשתחררו מחולות לעבוד בתל אביב ובאילת, ובהמשך הורחב האיסור גם לבני ברק, פתח תקוה, נתניה, אשדוד וירושלים. השופטים דפנה ברק-ארז, יצחק עמית ואלכס שטיין קבעו באוקטובר כי החלטת משרד הפנים היא מידתית.

"איני סבורה כי הטלת הגבלה הנוגעת לערים בודדות, גם אם מרכזיות… היא דרקונית או בלתי מידתית כשלעצמה", כתבה ברק-ארז בפסק הדין. "אכן, תל אביב-יפו היא מוקד התעסוקה המשמעותי בישראל, ובפרט למבקשי מקלט ושוהים בלתי חוקיים שפעמים רבות משתלבים בתעסוקה בתחומים של תיירות ומסעדנות. אולם, זו אינה העיר היחידה בישראל שניתן להתגורר ולעבוד בה".
עו"ד תומר ורשה, שמשרדו ייצג את העותר לעליון, מסר בתגובה: "אנו נמצאים בתקופה תעסוקתית קשה, עסקים רבים מתמודדים עם השלכות משבר הקורונה, יש מחסור חמור בכוח עבודה גם במרכז הארץ, וכעת אזרחים ישראלים ועסקים ישראלים יידרשו לוותר על עובדים ותיקים, רק בגלל שרשות האוכלוסין שינתה מדיניות".

ד"ר איילת עוז, מנכ"לית המוקד לפליטים ולמהגרים מתחה ביקורת על ההחלטה ואמרה: "אחרי קרוב לשני עשורים של עוול מתמשך של המדינה כלפי מבקשי המקלט, מוסיפה השרה שקד חטא על פשע, מגבילה את חלומותיהם ושאיפותיהם וכובלת אותם בדין להיות חוטבי העצים ושואבי המים של החברה הישראלית".

מארגון קו לעובד נמסר: "בניסיון לקושש מנדטים על גבם החבוט, יחזיר הנוהל אלפי עובדים שצלחו את משבר הקורונה, ללא תמיכה מהמדינה ושהשוק משווע לעבודתם, להעסקה לא מתועדת ונצלנית בשולי השוליים של החברה".
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה