משרדי ממשלה מסרבים לממן ביטוח רפואי לאוקראינים, ודורשים שהאוצר ישלם

23.08.23, בר פלג, הארץ

אוקראינה

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

משרדי הרווחה, הבריאות והפנים מסרבים לממן את המשך מתן שירותי הבריאות לפליטי המלחמה באוקראינה, ודורשים שהתקציב עד תום השנה יגיע במלואו ממשרד האוצר. זאת, חרף הצהרת הממשלה כי תחדש את הביטוחים שהופסקו לפני כשבועיים.

בשל המחסור בתקציב, כ–14 אלף פליטים מאוקראינה ששוהים בישראל נותרו ללא כיסוי ביטוחי ואינם יכולים לקבל טיפול רפואי. מקורות בשלושת המשרדים אמרו ל"הארץ" כי התקציב, בסך כ–40 מיליון שקלים, אמור להיות מקוצץ באופן שווה ממשרדי הרווחה, הבריאות והפנים, וגם ממשרד האוצר וממשרד ראש הממשלה. לדבריהם, הפסקת הביטוחים עוררה ביקורת רבה של אנשי המקצוע במשרדים השונים.

"בשבוע שבו שר האוצר רוצה לשים 700 מיליון שקלים על יהודה ושומרון הוא יכול היה למצוא 40 מיליון שקל לטובת הפליטים. שיתכבד שר האוצר ויביא את הכסף", אמר מקור בכיר באחד המשרדים. לדבריו, הוא רואה חוסר מוטיביציה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לממן את הכיסוי הביטוחי, והדבר נובע מזהות המבוטחים. מקור במשרד הבריאות הוסיף כי "אנחנו בעד לתמוך ולסייע לפליטים, אבל אצלנו זה לקחת ישר מהתקציב הדל שלנו, כמו תקציב הבינוי לבריאות הנפש. בסוף זה יעלה למדינה יותר בחובות אבודים לבתי החולים".

בתחילת השבוע שלח מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשלושת המשרדים דרישה לתקצב את ביטוחי הבריאות, אך שר הפנים והבריאות משה ארבל ושר הרווחה יעקב מרגי הודיעו שהם מתנגדים לכך בכל תוקף, ואינם מוכנים לקצץ בתקציב המשרדים.

"זו החלטת ממשלה והיא צריכה לדאוג לתקציב", אמר ל"הארץ" מקור במשרד הרווחה. "אין לנו מאיפה לקחת את הכסף הזה. מאיפה נקצץ? מאזרחים ותיקים? ממאבק נגד אלימות במשפחה? ניקח מחלש אחד וניתן לחלש אחר? מדובר בכלל בביטוח בריאות, זו סוגיה של משרד הבריאות. משרד הרווחה מנצל כל שנה 100% מהתקציב שלו. שיביאו את התקציב ואנחנו נעשה את זה על הצד הטוב ביותר, כמו שהיה עד היום".

בשבוע שעבר נחשף ב"הארץ" כי נוסף על פקיעת הביטוחים, בחצי השנה האחרונה כל השירותים שניתנו לפליטים צומצמו או הופסקו. בעת הגשת העתירה לבג"ץ התקיימה בשבוע שעבר במשרד ראש הממשלה פגישה עם נציגי משרד האוצר, ובה דנו במציאת פתרון. בהודעה שפרסמה ביום שישי לשכת ראש הממשלה נכתב, כי המימון שמצא משרד האוצר יועבר ל"סיוע הסוציאלי והבריאותי" לפליטים. עם זאת, טרם ידוע אם התקציב שנמצא מיועד רק למימון הביטוחים או גם להחזרת השירותים הרפואיים שהופסקו.

לפני כשבועיים התחייב סמוטריץ' במענה לפניית "הארץ" לחידוש הביטוחים. "אנחנו מאמינים בזה אנושית. הם ברחו ממלחמה ואנחנו קיבלנו אותם בזרועות פתוחות ונמשיך לקבל אותם בזרועות פתוחות".

ארגוני סיוע הגישו עתירה לבג"ץ בדרישה שבית המשפט יחייב את המדינה להמשיך ולממן את השירותים לפליטים, ומחר אמורה המדינה להשיב לעתירה. העותרים, בהם ארבע פליטות מאוקראינה, ביקשו מהשופטים להוציא צו ביניים שיורה לרשויות לממן טיפולים שהחלו או שנקבעו, מאחר שההחלטה להפסיקם התקבלה תוך הפרה של הדין הבינלאומי.
משרד ראש הממשלה מסר כי "ראש הממשלה קיבל החלטה להאריך את הסיוע הסוציאלי והבריאותי לנמלטי המלחמה מאוקראינה עד לסוף השנה. משרדי הממשלה משלימים את הסדרת הסוגיה ויחדשו בהקדם את ביטוחי הבריאות".
במשרד האוצר הוסיפו כי "בדיון הממשלתי שהתקיים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה בשבוע שעבר, נקבע מתווה להמשך הפעלת ביטוחי הבריאות לפליטים האוקראינים וכן למימונו. משרד האוצר פועל בהתאם לסיכום זה".

עורכי הדין עדי לוסטיגמן מ"רופאים לזכויות אדם" ונמרוד אביגאל מארגון הסיוע לפליטים היאס, שעתרו נגד ההחלטה, אמרו כי "ההחלטות התקציביות אמורות היו להתקבל לפני הפסקת ההסדר הביטוחי על גבם של פליטי אוקראינה שנמנע מהם טיפול רפואי חיוני, ואף התבקשו להתפנות מבתי החולים בעיצומם של טיפולים. מדובר בפגיעה קשה וסיכון חיי אדם. אנו מקווים שבית המשפט ישים סוף לשערורייה המבישה והאכזרית הזו".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה