מפלגתו של סמוטריץ': נתנה כניסה לממשלה באיסור על ילדי זרים ללמוד בבתי ספר בעברית

23.02.21, יהושע (ג'וש) בריינר, הארץ

חינוך

מדיניות ממשלת ישראל

קהילת מבקשי מקלט

פלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' פרסמה אתמול (שני) את תוכניתה לטיפול במבקשי מקלט השוהים בישראל, שאת יישומה תדרוש לדבריה כחלק מתנאי ההצטרפות לממשלה הבאה. במסגרת התוכנית, מצהירה המפלגה כי תדרוש שלא להחיל את חוק חינוך חינם על ילדים של מבקשי מקלט וכן תפעל לאסור עליהם ללמוד בבתי ספר בעברית "על מנת למנוע השתקעות ולהכין אותם לחזרה לארצם". לפי המפלגה, היא תדרוש לשלוח ילדים שלהוריהם "יש אשרה כלשהי" ללמוד בבתי ספר בינלאומיים באנגלית ובשפת המקור שלהם.

תוכנית מפלגת הציונות הדתית למבקשי מקלט

במסגרת התוכנית, המכונה "תוכנית 100 הימים", מצהירה המפלגה כי תדרוש במסגרת המשא ומתן הקואליציוני למנות שר מטעמה שיחלוש על רשות האוכלוסין וההגירה. עוד היא מצהירה כי תדרוש להקים "מרכזי המתנה" למשפחות של מבקשי מקלט עד להרחקתם מהמדינה וכן תפעל לחוקק חוק "שיאפשר משמורת לתקופה ארוכה" של מבקשי מקלט, "תוך מתן אפשרות ותמריצים לעזיבה מרצון למדינת המקור או למדינה שלישית". ב-2015 בג"ץ פסל שהייה ארוכה במתקן חולות, שהקימה המדינה למבקשי המקלט.

המפלגה תקפה את המדיניות הנוכחית של הממשלה בנושא והודיעה כי תדרוש לקדם החלטת ממשלה שתכלול הצבת יעדים שנתיים להוצאת מבקשי מקלט ושוהים בלתי חוקיים מישראל. "מדינת ישראל הולכת והופכת ממדינת שבות שפתוחה לעלייה יהודית למדינת הגירה, בדומה למדינות רבות אחרות, עם משמעויות ארוכות טווח לעתיד", נכתב בתוכנית. לדברי המפלגה, "עשרות אלפי מסתננים הולכים ומשתקעים בשכונות רבות תוך פגיעה קשה בתחושת הביטחון של התושבים הישראלים ושינוי דרמטי באופיין".

ב"מוקד לפליטים ולמהגרים" תקפו הבוקר את התוכנית, שלדבריהם, "מעידה על חוסר התמצאות בחוק הישראלי ובמצב בשטח". במוקד מסרו: "ילדים השוהים בישראל זכאים לחינוך ללא כל קשר למעמד של הוריהם, ובתי המשפט בישראל דחו פעם אחר פעם ניסיונות להפרדה בין ילדים מטעמים גזעניים. נותר לנו לתהות מדוע יוזמי התוכנית לא העלו בדעתם לזרז את מערכת המקלט ולהכריע אחת ולתמיד בבקשות המקלט המעלות אבק שנים ארוכות?".

לפני כשבועיים חתמה המפלגה של סמוטריץ' ואיתמר בן גביר על הסכם עודפים עם הליכוד. השניים התאחדו בתחילת החודש לריצה משותפת לכנסת ה-24 בלחץ ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקש לאסוף רשימת ימין נוספת שתבטיח להמליץ עליו להרכבת הממשלה. בתמורה לאיחוד בין סמוטריץ' לבן גביר, שריין נתניהו נציג מטעמם במקום ריאלי ברשימת הליכוד והבטיח להם נציג בוועדה לבחירת שופטים.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה