מספר הפניות לסיוע באוכלוסייה הזרה בתל אביב הוכפל ברקע מגפת הקורונה

06.05.21, בר פלג, הארץ

בריאות

קורונה

תושבים זרים בתל אביב הגישו במהלך שנת 2020 9,869 בקשות לסיוע — עלייה של יותר מפי שניים לעומת השנה שקדמה לה, שבה התקבלו 4,150 פניות. לפי דו"ח של מרכז הסיוע לקהילה הזרה ומבקשי המקלט בעיריית תל אביב (מסיל"ה), שהגיע לידי "הארץ", מרבית הפניות נגעו לזכויות ילדים, לאלימות נגד נשים ולענייני בריאות וחינוך.

ב–2020 התקבלו 7,010 פניות לסיוע כלכלי לקהילה הזרה לעומת 916 פניות בשנת 2019, עלייה של יותר מפי שבעה. נתונים אלו מתווספים לסקר שערך משרד הבריאות בשיתוף עיריית תל אביב, ולפיו כ–85% ממבקשי המקלט בת"א דיווחו על אי־ביטחון תזונתי — ומחציתם דיווחו על אי־ביטחון חמור לרבות סימני רעב. הדו"ח פורסם ב"הארץ" במארס.

מגפת הקורונה השפיעה במידה רבה על קהילת מבקשי המקלט משום שרובם עובדים בענפי ההסעדה והמלונאות, שנסגרו לחלוטין. הם נותרו בלא עבודה ומכיוון שאינם זכאים לקצבאות — הם נותרו גם בלי סיוע מהמדינה.

ראש העיר תל אביב רון חולדאי אמר כי הוא חושש ממשבר הומניטרי בקרב אוכלוסיית הזרים בעיר. לפי הערכות העירייה, בשיא המשבר נותרו כ–80% ממשקי הבית בקהילה בלי הכנסה — ובין יוני לאוגוסט, בכ–50% ממשקי הבית לפחות, אחד ההורים לא עבד. מספר בקשות הסיוע במזון, חיתולים, אוכל לתינוקות, תשלומי שכר דירה וביטוחי בריאות גדל ב–1,020% ב–2020. מחודש מארס ועד סוף השנה חולקו 12,305 תווי מזון, 4,357 חבילות מזון ו–2,083 חבילות חיתולים.

שכונת נווה שאנן בתל אביב בתקופת הקורונה, בנובמברצילום: תומר אפלבאום

אורי לוי, עובדת סוציאלית קהילתית במסיל"ה, שיתפה בתחושת חוסר האונים מול ריבוי הפניות שאיתן נאלצים עובדי מרכז הסיוע להתמודד: "פנתה אלינו אמא חד־הורית לשלושה ילדים קטנים שפוטרה ולא עמדה בתשלומי שכר הדירה. הרגשתי שהסיוע שאנחנו יכולים לספק לה הוא כל כך דל בהתחשב במצבה הקשה, והתמלאתי ייאוש".

מצוקות תושביה הזרים של תל אביב לא נגעו רק לעניינים כלכליים. ב–2020 טופלו כ–1,200 ילדים בסיכון, בעקבות הזנחה, אלימות פיזית, אלימות מינית או עוני קיצוני. נרשמה גם עלייה של 29% במקרי האלימות נגד נשים — 249 פניות של נשים לעומת 193 ב–2019. 65% מהאמהות המטופלות ביחידה הן חד־הוריות, כ–26% מהילדים דיווחו על אלימות של הוריהם כלפיהם ו–232 הורים דיווחו על מצוקה נפשית קשה, על נכות או על מחלה.

למרות הנתונים החיוביים של חזרת עובדים למקומות העבודה עם ההקלות בהגבלות שהוטלו בעקבות משבר הקורונה, בעירייה מעריכים כי המשבר בקהילה הזרה בעיר צפוי להימשך בזמן הקרוב. "הקהילה הזו רובה ככולה, ובעיקר מבקשי המקלט, עובדים בשגרה בענפים שנסגרו כמעט כליל למשך שנה, ומכיוון שאינם זכאים לחל"ת או לקצבה אחרת — נוצר משבר הומניטרי אקוטי", אמרה ל"הארץ" מירי ברברו־אלקיים, מנהלת מרכז הסיוע מסיל"ה. לדבריה, "זו קהילה שבשגרה חיה מהיד לפה ובדוחק, אך למרות זאת — כשיש להם עבודה הם מצליחים להתקיים".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה