"מה שאת מרגישה הוא טבעי, מה שלא טבעי הוא מה שקרה לך, המציאות שלך"

17.02.23, מרים מאייר

ניוזלטר

חברות וחברים יקרים,

אני זוכרת שאחת המטופלות הראשונות שלי, שהגיעה דרך קבלת הקהל לא.ס.ף, סיפרה לי שקשה לה בזוגיות שבה היא נמצאת ושהיא רוצה להיפרד מבן הזוג שלה. היא פחדה ממה שיקרה לה ולילדיה אם תיאלץ לגדל אותם לבדה. תחילה היא התקשתה לספר לי, היא חשה בושה, אולי אפילו כישלון, על שהיא לא מצליחה להחזיק בזוגיות. הרבה פעמים הדבר הבסיסי שאנשים צריכים זה את ההכרה במצבם, בקושי שלהם ובמה שהם עברו. לאט לאט, ככל שהתקדמנו במפגשים היא הרגישה בטוחה והחלה לחשוף את מה שעברה בדרך לישראל, במחנות העינויים בסיני. עצם העובדה שנתתי לה מקום להרגיש בו בנוח לשתף, אפשר לה, לראשונה, לדבר על הטראומה הגדולה שלה ולהתחיל בשיקום חייה. אז הבנתי עד כמה חשוב שא.ס.ף יהיה, בראש בראשונה, מקום בטוח לדבר ולקבל הכרה בחוויות חייו של הפונה.

במחלקה הפסיכוסוציאלית אנחנו רואות את מי שמגיע אלינו קודם כל כבני אדם, שווים בין שווים. כלל הפונים והפונות, שלנו התמודדו ומתמודדים עם מצבים קשים ואנחנו נוהגים לומר לכל אחת ואחד מהם: "מה שאת מרגישה הוא טבעי, מה שלא טבעי הוא מה שקרה לך, המציאות שלך". אנחנו כאן כדי לתת תמיכה לצרכים של הקהילה מהקטנים ועד הגדולים במטרה לאפשר לפונות ולפונים שלנו לחיות חיים עצמאים ומלאים למרות הקשיים שעימם הם מתמודדים. כל אחת ואחד יכולים לפנות אלינו לקבלת הקהל ולקבל סיוע ותמיכה ראשוניים.

קבלת הקהל שלנו מופעלת על ידי איש צוות שמנהל את המערך וצוות מתנדבים ומשמשת "חדר מיון" שמאפשר לנו להכיר את הפונה ולהבין מה הם הצרכים שלו. פניות שלא מגיעות לפתרונן במסגרת קבלת הקהל מועברות לטיפול-עומק (פולו-אפ) על ידי אשת צוות ומערך מתנדבים נוסף, שפועלים מול גורמים פרטיים, ציבוריים ועסקיים למיצוי זכויות הפונים. אנחנו מפעילות גם פרויקטים פסיכוסוציאליים נוספים אשר תומכים בקהילה באופן פרטני וקבוצתי. בא.ס.ף, אנו מאמינות כי המפגש בין האנשים נותן להם כוח רב. לכן, אנחנו מקיימות מספר קבוצות תמיכה טיפוליות בשנה. את הקבוצות מנחים אשת צוות שהיא עובדת סוציאלית, מטפל/ת מתנדב/ת ומגשר/ת קהילתי/ת. המרחב הקבוצתי מחזק את תחושת הסולידריות והשייכות ומגביר הזדמנויות לשיתוף בידע ומשאבים. מטרת הקבוצה הינה פיתוח חוסן ומתן כלים להתמודדות, העלאת מודעות של המשתתפים לזכויות הקיימות ולאפשרויות הסיוע שפתוחות בפניהם, וחשוב מכל הקבוצה משמשת מקום בטוח שבו מבקשי מקלט יכולים להכיר אנשים במצב דומה, ליצור חברויות ולפתח עורף קהילתי עצמאי, שהם כה זקוקים לו.

הקבוצות שלנו מגוונות ומותאמות למשתתפים ולצרכים שלהם. בין היתר מופעלות אצלנו: קבוצת אומנות – המאפשרת לאלה המתקשים לדבר את הכאב שלהם, להביע את עצמם דרך יצירה וקבוצות תמיכה לשורדי עינויים וסחר בבני אדם; מעת לעת אנחנו יוזמות קבוצות תמיכה לנשים חד הוריות, ובימים אלה אנחנו מסיימות את המחזור השני של קבוצת ידע מניסיון – המיועדת למי שעברו כבר שיקום נפשי ומעוניינים לשתף בחוויה ובניסיון שלהם על מנת לעזור לאחרים שנמצאים במצבים דומים.

אנחנו גם גאות לפתוח בשבוע הבא את קורס הגישור התרבותי והתרגום עבור פליטים ופליטות מהקהילה. המטרה שלנו היא להגביר את הנגישות, האיכות וההתאמה התרבותית של השירותים הניתנים למבקשי מקלט לשם שיפור איכות החיים שלהם והשתלבותם בחברה הישראלית. ההכשרה תיבנה יחד עם המשתתפים בהתאם לצורכיהם ולידע שברשותם. תוכנית ההכשרה כוללת מיומנויות פרשנות קהילתית, מיומנויות סיוע פסיכוסוציאליות והתערבויות מונעות, תוך התמקדות ביצירת מודעות קהילתית, סדנאות פתרון בעיות ופתרון קונפליקטים. ההכשרה מיועדת למתרגמים ומגשרים קהילתיים העובדים או מתנדבים בארגונים המסייעים לקהילת מבקשי המקלט בישראל, וכן למי שמעוניינים לעסוק בכך.

צוות המחלקה ואני עדות יום-יום להשלכות הפוגעניות של מדיניות ממשלות ישראל לאורך השנים המונעת ממבקשי המקלט מעמד ורשת ביטחון בריאותית וסוציאלית. באמצעות העבודה אנחנו מצליחות לסייע בשיפור חייהם של רבים מהפונים, באמצעות ליווי, שיחות תמיכה, קבוצות תמיכה, מיצוי זכויות וסיוע הומניטרי. עשינו זאת תוך התאמה לנסיבות הפרטניות המורכבות של המשפחות והיחידים, תוך כיבוד תרבותם, זכויותיהם וצורכיהם.
התקופה האחרונה מלווה בהרבה חשש מצד הפונים והפונות שלנו וגם מצד הצוות שעבד קשה במשך שנים רבות על מנת לשפר את המצב הפסיכוסוציאלי של הקהילה שנמצאת בארץ. אנו חוששות שהממשלה החדשה והצעדים שהיא נוקטת יפגעו קשות בפליטים ובמבקשי המקלט ויגרמו להחזרת מצב לקדמותו ואף גרוע מכך. למרות המצב הפוליטי ולמרות החששות אנחנו ממשיכות בכל הכוח בעבודה עם קהילת הפליטים והגברת המודעות של הקהילה לזכויות שלהם ולכוחות הרבים שיש בהם עצמם לשקם את חייהם ולמצות את זכויותיהם. נמשיך להעצים, לייצר מודעות פוליטית-חברתית, ללוות ולהכשיר פעילים מקרב הקהילה ולסייע בהתארגנויות קהילתיות.

שלכם ושלכן,

מריים מאייר

חזרה למעלה