מה חדש בא.ס.ף – מאבקים ונצחונות בכנסת

13.06.22, צוות א.ס.ף

מדיניות ממשלת ישראל

ניוזלטר

פורום ארגוני הפליטים

חברות וחברים יקרים, 

בתחילת מאי, לאחר חודשיים של פגרה, חזרה כנסת ישראל לפעילות – ואיתה, גם העשייה שלנו בכנסת. הפעילות שלנו בכנסת נעשית על ידי מקדמת מדיניות המייצגת את פורום ארגוני הפליטים ומבקשי המקלט בישראל, הכולל את א.ס.ף ו- 5 ארגוני זכויות אדם נוספים, הפועלים ביחד לקידום זכויות פליטים ומבקשי מקלט בישראל. חשוב לנו לשתף אתכם באירועי החודש העמוס הזה – במאבקים ובנצחונות הפוליטיים:

מבקשי מקלט מקונגו – בשישה באפריל התפרסמה באתר משרד הפנים החלטתה של השרה איילת שקד להסיר את ההגנה הקבוצתית ממבקשי מקלט מקונגו – תוך 30 ימים בלבד. ללא דיון ציבורי, ללא פיקוח שיפוטי, בניגוד לכל הערכות המומחים ומבלי לערב את הרשות המחוקקת – שרת הפנים החליטה לגרש מאות פליטים בחזרה למדינה בה הם חשופים לרדיפה פוליטית, דיכוי של מתנגדי משטר, עינויים, רעב, סחר בבני אדם, ועוד. בתגובה, עתרנו נגד ההחלטה, יחד עם שותפינו בפורום ארגוני הפליטים ובהובלת המוקד לפליטים ולמהגרים, יזמנו דיון בוועדת הפנים של הכנסת והפצנו נייר עמדה לחברי כנסת בקריאה ברורה שיש לבטל את ההחלטה. שמחנו לראות את מאמצינו נושאים פרי: בית המשפט הקפיא את ההחלטה, וועדת הפנים של הכנסת קראה לשרה איילת שקד בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים לחזור בה מההחלטה.

 ד"ר שני בר טוביה - מקדמת המדיניות של פורום הפליטים - והדרה זראי - מתרגם ומגשר קהילתי בא.ס.ף - בכנסת

ד"ר שני בר טוביה – מקדמת המדיניות של פורום הפליטים – והדרה זראי – מתרגם ומגשר קהילתי בא.ס.ף – בכנסת

רישיון לאופניים חשמליים –הנה בעיה אבסורדית שמבקשי מקלט בישראל סובלים ממנה: בגלל שאין להם מספר תעודת זהות, הם לא יכולים לגשת למבחן התיאוריה הדרוש כדי לרכוב על אופניים חשמליים. מאז שנת 2019 שמענו את הבטחות משרד התחבורה למצוא פתרון לבעיה, בזמן שבשטח מבקשי המקלט נותרו ללא כל מענה וללא אפשרות להוציא רישיון בו הם תלויים כדי להתנייד ולעבוד. בשנה האחרונה הגברנו יחד עם שותפינו את הלחצים על משרד התחבורה וגם היינו שותפים לעתירה בהובלתה של עו"ד מיכל פומרנץ והיא"ס ישראל בנושא. ב-16 במאי בדיון בוועדת העובדים הזרים של הכנסת על נושא הרישיונות משרד התחבורה הודיע כי נמצא הפתרון שיאפשר למבקשי מקלט לגשת למבחן התיאוריה – ולהוציא רישיונות לאופניים ולקורקינטים חשמליים. ההחלטה צפויה להיכנס לתוקפה בחודשים הקרובים – ולהקל על חייהם של אלפי מבקשות ומבקשי מקלט!

אשרות עבודה לפליטים מאוקראינה – למרות ההצהרות הרבות וההתגייסות הציבורית הנרחבת, מאז הגעתם  לא החזיקו פליטים מאוקראינה באישורי עבודה, ולא יכלו לעבוד לפרנסתם בצורה חוקית. מלבד העובדה כי הזכות לקיום בכבוד חלה על כל אדם בישראל – כפי שניסיוננו מראה, שלילת זכויות הופכת זרים, ובעיקר זרות, לפגיעות יותר לא רק לעוני, להתדרדרות פיזית ונפשית ולחוסר ביטחון תזונתי, אלא גם לניצול, לסחר בבני אדם ולהחזקה בתנאי עבדות. בחודשים האחרונים, מאז תחילת המלחמה באוקראינה, השתתפנו בדיונים רבים בכנסת, פנינו למשרדי הממשלה השונים והבהרנו שוב ושוב שהגנה מפני הרחקה חייבת לבוא עם זכויות, שכן יש לאפשר למי שנמצא כאן קיום בכבוד. כפי שקבעה שופטת בית המשפט המחוזי בעתירתם של שני אזרחי אוקראינה השוהים בישראל: "לא ייתכן שאדם ירעב ללחם, ולא יהיה לו מחסה, והפתרון היחידי עבורו יהיה העסקה לא חוקית, או עזיבה לארץ אחרת". ב-23 במאי הכריזה שרת הפנים איילת שקד כי ככל שמדובר בפליטים מאוקראינה שהגיעו לישראל אחרי ה-24 בפברואר – לא ייאכף נגדם איסור ההעסקה, כלומר – הם יוכלו לעבוד בצורה חוקית. זו החלטה חשובה – אבל זה לא מספיק! מדיניות אי-אכיפה זו לא אשרת עבודה, אלא עצימת עין של המדינה המשאירה את האנשים במצב של אי ודאות, וגם החלטה מצומצמת זו לא כוללת את אזרחי אוקראינה שנכנסו לישראל לפני ה-24 בפברואר, המוגנים גם הם תחת מדיניות של אי-הרחקה. כולן וכולם צריכים לעבוד כדי להתפרנס – והם צריכים לעשות זאת באופן חוקי ומוסדר, עם אשרות עבודה.

שיבוץ ילדי פליטים מאוקראינה במערכת החינוך – כחודש מפרוץ המלחמה ותחילת הגעת פליטים מאוקראינה לישראל פנינו לשרת החינוך בדרישה לשבץ את הילדים שנמלטו מאימת המלחמה במערכת החינוך. הזמן חלף, וילדים אלה – שנקרעו באחת מחייהם ומבני משפחתם – לא קיבלו מעטפת חינוכית אמיתית, והדבר הגביר את הסיכון לשלומם הנפשי ולהתפתחותם התקינה. אי-קליטתם במערכת החינוך אינה עולה בקנה אחד עם זכותם לחינוך המעוגנת בדין הישראלי והבינלאומי. כעבור חודש נוסף שבנו ופנינו בעניין למשרד החינוך, ובתשעה במאי השתתפנו בדיון בוועדת זכויות הילד בנושא ילדי אוקראינה. יומיים לאחר מכן השתתפנו בדיון נוסף שהתקיים בעניין, הפעם בוועדת החינוך. בשני הדיונים חזרנו על העמדה שלנו – יש להיערך לקליטה מידית של הילדים במערכת החינוך. קליטה זו צריכה לכלול מעטפת חינוכית, פדגוגית ורגשית מלאה, המתאימה לילדים עם רקע טראומטי והגירתי. מערכת החינוך היא זו שאחראית על מתן המעטפת הזו ומחזיקה בידע ובמומחיות הנדרשים, ואין למנוע אותה מהילדים האלה, אף לא יום אחד נוסף. בשני הדיונים שמחנו לראות חברי כנסת שדורשים בצורה ברורה שיפור ביחס המקבלים ילדי הפליטים, ובדיון האחרון הבהיר משרד החינוך כי יחל לקלוט את הילדים.

המאבקים הרבים בכנסת ובבתי המשפט הזכירו לנו את שידענו מזמן: הגיע הזמן שמדינת ישראל תגבש מדיניות הגנה סדורה, ברורה וקוהרנטית, תתחיל להתייחס בכבוד למבקשי המקלט החיים בתחומה ולכל מי שחיים בה תחת הגנה קבוצתית מפני הרחקה, ותעניק להם את כל הזכויות המגיעות להם – ואנחנו לא נפסיק להיאבק עד שזה יקרה.

חזרה למעלה