מדינת ישראל נגד אלה מאוקראינה: סולקה ממוסד סיעודי והתבקשה לשלם על דיאליזה

10.08.23, אדיר ינקו, ynet

אוקראינה

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

האם כך נרצה שישראל תיזכר לנוכח מראות המלחמה באוקראינה? כ-14 אלף פליטים מאוקראינה הגיעו לישראל מאז פתחה את שעריה לפני כשנה וחצי עם פרוץ המלחמה. ביממה החולפת, הפנתה ישראל עורף וביטלה להם באחת את ביטוח הבריאות. כך חשפנו אתמול (יום ד') ב-ynet. שעות ספורות אחר כך, כבר מתברר מי משלם את המחיר הכבד.

אלה פלטקין בת ה-65 היא אחת הנפגעות מהמהלך. היא הועברה באחרונה למוסד סיעודי לקשישים, שאותו התבקשה לעזוב בשל היעדר מימון. משם הועברה לבית החולים ברזילי, ונדרשה לשלם על טיפול דיאליזה.

לאחר פניית כתב ynet, הורה מנהל בית החולים ברזילי, פרופ' חזי לוי, להעביר את פלטקין למחלקה הפנימית. פלטקין, שנמלטה לישראל בחודש מרץ אשתקד אושפזה בעבר למשך כחודש בבית החולים ברזילי, בזמן שהיה לה כיסוי ביטוחי מטעם מנורה וקופת החולים לאומית (ביטוח שהוחל על בני 60 ויותר, ובוטל). בתום אשפוזה התבשרה שעליה לעבור טיפול דיאליזה קבוע, בגלל בעיה בכליות, ושוחררה למוסד סיעודי – שממנו חזרה כאמור לברזילי.

"אמרו לה היום בבוקר שאין אישור להמשיך ולטפל בה", סיפר רדיק, בן משפחתה של פלטקין. "העבירו אותה עם אמבולנס לברזילי ופה הם לא רוצים לקבל אותה. היא צריכה חמצן ודיאליזה. עשו לה דיאליזה, אבל בתחילה סירבו לאשפז אותה. נאמר לנו שהעלות של דיאליזה היא 1,300 שקלים ועושים לה את זה ארבע פעמים בשבוע. אין לנו את היכולת לעמוד בזה".
רדיק הוסיף: "אנחנו לא יודעים מה לעשות. אלה מרגישה על הפנים. הם רוצים להוציא אותה מבית החולים. פליטים מאוקראינה ימותו בבתי חולים בישראל. גם הילדים שלה פה וכולם בלחץ, לא יודעים מה לעשות. אף אחד לא יכול לעזור לנו. אומרים לנו לפנות למשרד הבריאות ואין תשובות. אנחנו לא יודעים מה לעשות ואף אחד לא יכול לענות לנו. אנחנו לא יכולים לעמוד בזה כלכלית".
כאמור, בעקבות פניית ynet החליט פרופ' לוי לספק לה טיפולי דיאליזה בודדים נוספים, אך חשוב להדגיש כי לא נמצא פתרון ארוך טווח שיאפשר את המשך הטיפול בה ומימונו.
פלטקין לא לבד, ופליטים רבים שותפים לצרה הזו. אינה דובריצקי עלתה לארץ לפני שבע שנים עם בעלה וילדיהם המשותף. לאחר שפרצה המלחמה הגיעו גם שני הוריה, אירנה בת ה-63 ויורי בן ה-67, אך הם אינם זכאים לעלות לפי חוק השבות. "להורים שלי אין זכות עלייה, כשהמלחמה התחילה כולנו היינו בשוק", היא מספרת. "לא הלכתי לישון עד שהם לא הגיעו לפה. הבנו שיש ביטוח מהמדינה וכל הזמן הזה הם קיבלו טיפול בקופת החולים. הם מתמודדים עם בעיות כרוניות כמו לכל בן אדם בגיל הזה והם צריכים מרשמים לתרופות נגד לחץ דם. לאבא שלי יש גלאוקומה ובלי טיפול, המצב שלו יכול להידרדר וגם הראייה שלו עלולה להידרדר. הביטוח הזה לא היה מושלם, אבל זה ממש עזר לנו.
"אתמול ביטלו את הכול והתרופות שנותרו לנו הן לעשרה ימים עד חודש לכל היותר. אם יקרה להם משהו אני אפילו לא יודעת מה לעשות ולאן לרוץ. אנחנו לא צריכים את הכסף והעזרה מהמדינה כי אנחנו מספקים להם הכול, כולל קורת גג ואוכל. ניסינו לעשות ביטוח פרטי וכשאנחנו פונים לחברות פרטיות אז מסרבים לבטח בגלל מצבם הרפואי, וזו הבעיה הכי גדולה". היא סיפרה בדמעות. "זה ממש כואב לי. אני יודעת שיש מדינות יותר ידידותיות, אבל הם לא יכולים לחיות בלעדיי. מה אני יכולה להגיד לנכד שלהם? שסבא וסבתא חוזרים למלחמה? אנחנו משלמים מיסים ומרגישה שזה לא פייר. אנחנו במצב שעוד מעט לא יהיו תרופות לאבא ולאמא שלי. אני עדיין לא יודעת מה לעשות ואני מקווה שאולי בימים הקרובים יתנו את התקציב ושהדבר הזה ייפתר".
בארגוני הסיוע מודעים היטב למצוקתם של הפליטים. "אף אדם לא בוחר להיות פליט – הוא נעשה כזה מתוקף נסיבות איומות המאלצות אותו להימלט ממציאות של מלחמה, הרג וחורבן", אומרת מנהלת המחלקה הציבורית בא.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים, עו"ד אורלי לוינזון-סלע. "הסכמתה של מדינת ישראל לקלוט פליטים אוקראינים, אף שלא מדובר היה במספר גבוה, הייתה המעשה הנכון – אולם הפקרתם לחיים של עוני ולמציאות שבה הם מופקרים לחולי ולפגיעות, היא בלתי נסבלת ולא מתקבלת על הדעת. היא נוגדת לא רק כל מצפון אנושי, אלא גם ציוויים על אהבת הגר והחובה לדאוג לשלומו, ציוויים שוודאי מוכרים למי מבין חברי הממשלה שגורל הפליטים מופקד כעת בידיהם. אנו קוראות לממשלה להתעשת ולפעול עכשיו לשים סוף לגרירת הרגליים הזו, שעשויה לעלות בחיי אדם".

"חייהם יהפכו להפקר"

יצוין כי גם משרד הרווחה קרא היום למשרד האוצר ולמשרד ראש הממשלה להתערב בנושא ולהביא לפתרונו המיידי. "במשך שנה וחצי יישם משרד הרווחה את החלטת ממשלת ישראל להעניק סיוע הומניטרי לנמלטי המלחמה באוקראינה השוהים בארץ כפי שראוי לעשות בזמן מלחמה", אמרו במשרד הרווחה, "לשם הענקת הסיוע תוקצב המשרד ב-100 מיליון שקלים, תקציב שבאמצעותו סייע לכ-83 אלף אזרחים אוקראינים. 80% מתקציב זה יועד לכיסוי פוליסות ביטוח הבריאות ומתן שירותי רפואה. יצוין כי בשלב זה המשרד ימשיך בהענקת שירותי רווחה וסיוע במגורים במקרי חירום לנמלטי המלחמה באוקראינה השוהים בישראל. לצערנו, הממשלה לא האריכה את תקצוב הביטוח הרפואי ואנו קוראים למשרד האוצר ולמשרד ראש הממשלה לפתור את הסוגיה לאלתר".
שורת ארגוני הסיוע פנתה בעקבות הפרסום לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הארגונים רופאים לזכויות אדם, א.ס.ף, קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח והמוקד לפליטים מהגרים כתבו במכתבם כי "הסכמתה של מדינת ישראל לקלוט פליטים אוקראינים הייתה המעשה ה נכון וגם עתה אין מקום לשלול מהם את השירותים הרפואיים שקיבלו עד כה. הארגונים מסייעים מדי יום לפליטים אוקראינים הזקוקים לטיפולים, בדיקות, ותרופות. עם פרסום החלטת משרד האוצר, אנו מקבלים פניות עזרה של פליטים אוקראינים המתבקשים לפנות מיטות אשפוז ומסורבים המשך טיפול".
עוד כתבו כי, "החלטת משרד האוצר שלא לחדש את תקצוב שירותי הבריאות לפליטים האוקראינים תפגע אנושות בבריאותם ועלולה לעלות עד כדי סיכון חיים. אם החלטת משרד האוצר אכן תצא לפועל אלפים ינותקו מטיפולים רפואיים וחייהם יהפכו להפקר. אנו קוראים למשרדי ראש הממשלה והאוצר למצוא את הפתרונות הנחוצים ולשנות החלטה קשה זו".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה