מבקשי מקלט וחסרי מעמד מתקשים להנפיק תו ירוק בשל תקלות ברישום פרטיהם

19.10.21, בר פלג, הארץ

בריאות

קורונה

מבקשי מקלט וחסרי מעמד מתקשים להנפיק תו ירוק או אישור מתחסן בשל תקלות ברישום הפרטים האישיים שלהם במערכות משרד הבריאות. במשרד מכירים את הבעיה כבר חודשים ומפנים את מבקשי המקלט למוקדים טלפוניים, אך גם שם רבים מדווחים על קשיים בהנפקת התו. פניות שקיבל המשרד לא נענו בפתרון מספק למבקשי המקלט.

אזרח ישראלי שמבקש להנפיק תו ירוק נכנס לאתר הרמזור או לאתר משרד הבריאות ומזין את פרטיו – תאריך לידה, מספר טלפון ומספר תעודת זהות. למבקשי מקלט אין תעודת זהות ולרובם גם אין דרכון, אולם יש להם מספר אשרה שאותו הגישו לנציגי משרד הבריאות בעת הרישום. אלא שלפי עדויות שהגיעו ל"הארץ", רבים קיבלו הודעה שהמספר שהזינו אינו נמצא במערכת.

במשרד גיבשו נוהל שלפיו כאשר מבקש מקלט פונה בטענה שאינו מצליח להנפיק את התו, הוא מופנה למוקד "קול הבריאות" שמפעיל המשרד, שם הנציגים בודקים את פרטיו. אם מתברר שאכן ישנה בעיה, הם מפנים אותו לחברת ביקור רופא, שמטפלת בסוגיה מטעם המשרד, ולאחר מכן הוא מתבקש לשלוח מסמכים, בהם צילומי אשרה ומסרונים המאשרים שקיבל את החיסון. לאחר קבלת המסמכים, חברת ביקור רופא אמורה לבצע את השינויים במסד הנתונים של המשרד והיא מנפיקה עבור המבקש תו ירוק ומסדירה את הרישום שלו ברשויות.

עם זאת, לפי מקור במערכת הבריאות, גם בשיטה הזו יש לא מעט קשיים. "אני התחסנתי בשני חיסונים אבל שלישי לא עשיתי כי לא הצלחתי להוכיח שהתחסנתי פעמיים", סיפרה ל"הארץ" סרנאיי, מבקשת מקלט שמתגוררת בירושלים, והוסיפה שמבקשי מקלט נוספים אמרו לה שהם התקשו בהנפקת התו. גם אבבה, תושב תל אביב, לא מצליח להנפיק את האישור והדבר עלול להביא לשינוי בתוכניותיו. "התחסנתי פעמיים ראשונות בנווה שאנן ובפעם השלישית בכיכר דיזנגוף בתל אביב. הם אמרו לי שם שלא מוצאים את המספר ויזה שלי. בדקו במחשב ולא מצאו. אמרתי לו – יש לי סמסים בטלפון שעשיתי פעמיים, אבל הוא לא מצא במחשב", סיפר. אבבה אמר כי הוא מתכנן לטוס בקרוב לקנדה, כדי לקבל שם מקלט לאחר שבקשתו בישראל טרם נבחנה, אך כדי לעלות על הטיסה הוא זקוק להוכיח שעשה חיסון. בינתיים הוא לא מוצא פתרון.

באפריל פנו מבקשי מקלט דרך עמותת רופאים לזכויות אדם למשרד הבריאות, ובאוגוסט ובספטמבר פנו אליו גם בכירים בעיריית תל אביב. בתגובה לפניית "הארץ" בשבוע שעבר, אמרו בעירייה כי "הנושא מוכר. הרישום לחיסונים נעשה על ידי משרד הבריאות. העירייה פנתה למשרד, על מנת שזה יביא לפתרון הנושא בהקדם". יממה לאחר מכן כתב ראש העיר תל אביב רון חולדאי לשר הבריאות ניצן הורוביץ כי במסיל"ה – יחידת הסיוע של העירייה למבקשי מקלט וזרים – מתקבלות תלונות רבות על כך שהמשרד מתקשה לאתר מידע על נתוני ההתחסנות וההחלמה של חסרי המעמד ודרש ממנו להתערב בנושא מיידית. "חוסר היכולת להנפיק תו ירוק פוגע ביכולות ההשתכרות (הדלות ממילא) של חסרי המעמד וביכולתם של הורים לבקר את ילדיהם שנמצאים במסגרות חוץ ביתיות או באשפוזים", כתב חולדאי. "בנוסף הוא פוגע במוטיבציה להתחסן, דבר שעלול להביא לפגיעה בבריאותם ובבריאות הציבור ולפגוע במאמצי ההתחסנות הלאומיים".

זה אינו המכתב היחיד שקיבלה לשכת שר הבריאות בנושא. ד"ר זואי גוטצייט, מנהלת מחלקת מהגרים והמרפאה הפתוחה לחסרי מעמד ברופאים לזכויות אדם, גוללה במכתב שנשלח בשבוע שעבר לאחת העוזרות הבכירות של השר סיפורים שהגיעו לפתחה של העמותה. בין המקרים שתיארה הם של קטינה שהתחסנה אך לא זכאית לגישה לספרייה בשל הקושי בהנפקת התו הירוק ואישה הסובלת ממחלה קשה ולא זכאית לחיסון שלישי משום שאין תיעוד של שני החיסונים הקודמים שקיבלה. "מקרה זה מתווסף למקרים נוספים שבהם מי שפנו לקבלת הבוסטר נענו כי בהיעדר תיעוד עליהם לחזור ולהתחסן פעמיים בטרם יזכו לבוסטר, במילים אחרות – שיידרשו לקבל חמש מנות חיסון כדי לזכות בתו הירוק", כתבה גוטצייט. "היעדר פתרון מערכתי לבעיות המתמשכות בתיעוד, שמונה חודשים מתחילת מתן החיסונים לחסרי המעמד, לא רק מקפחת את זכותם אלא גם עלולה לפגוע בהם ובמאבק הכללי במגפה".

עו"ד ברק כהן, הפעיל בין השאר בסוגיות הקשורות במבקשי מקלט, שאל השבוע את הורוביץ בטוויטר אם המשרד מונע ממבקשי מקלט תו ירוק לאחר התחסנות, והשר השיב בשלילה: "בוודאי שמבקשי מקלט מקבלים תו ירוק אם התחסנו, אין פה שאלה בכלל". סיגל אביבי, פעילה שפנתה לשר באמצעות עורך דינה במטרה למצות הליכים לקראת הגשת עתירה בנושא, השיבה לתגובתו בטוויטר: "ממליצה לך לבדוק בעצמך, ואם אתה מתקשה אשמח לקשר אותך עם עשרות אלפי הפליטים שאין להם תעודת מתחסן על אף שהתחסנו, גם בחיסון שלישי".

"אני לא יודע מי אשם בזה, זה נראה שמערכת המשרד לא התכוננה לזה. אני אחד הראשונים שהתחסנתי כדי לעודד את הקהילה", אמר ל"הארץ" קיברום, אחד ממנהיגי הקהילה בארץ. "במשך חצי שנה לא הצלחתי להוציא תו ירוק, משרד הבריאות מפנה אותי לביקור רופא הם אמרו שייקח להם עשרה ימי עבודה ולא חזרו אליי. התייאשתי כמו הרבה מהאנשים. למדנו בשנה וחצי הזו שיש הרבה תקלות, אבל מוקד משרד הבריאות לא מתמודד עם הבעיה ומעביר את זה למוקד של ביקור רופא. אנחנו אוכלוסייה חלשה ואנחנו משלמים את המחיר".

מביקור רופא נמסר בתגובה: "כל פנייה המתבצעת לחברה בנושא הנפקת תו ירוק לחסרי מעמד, חייבת להיות מגובה בהפניה ממשרד הבריאות. הפונים מקבלים הודעת סמס מפורטת באנגלית ובעברית המדריכה אותם אילו פרטים מזהים יש להעביר באמצעות המייל. במידה ומתגלה בעיה בנתוני הפונה אנו מטפלים באופן פרטני אל מול משרד הבריאות. פניה פרטנית עלולה לקחת מספר ימים".

ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה, נמסר: "במסגרת המענים להתמודדות עם הקשיים בהם נתקלים מבקשי המקלט/חסרי המעמד, משרד הבריאות שכר את שירותיה של חברת ביקור רופא שאמונה על טיוב הנתונים הדמוגרפיים והנפקת התו לפונים. במידה ויש בעיה בהזנת הפרטים באחת ממנות החיסון שקיבל הפונה ואין התאמה בנתונים, מוקד קול הבריאות מצייד את הפונה בהודעת SMS, איתה נדרש לפנות לביקור רופא".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה