מאז שבג"ץ ביטל את מכסות הכניסה לאוקראינים, שיעור המסורבים רק גדל

13.11.22, בר פלג, הארץ

אוקראינה

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

שיעור האוקראינים שכניסתם לישראל סורבה גדל מאז ניתן פסק הדין של בג"ץ, שביטל את מדיניות מכסות הכניסה שבה נקטה שרת הפנים איילת שקד. פסק הדין קבע כי הפטור מאשרת כניסה לאזרחי אוקראינה, המאפשר להם לשהות בארץ במשך שלושה חודשים מבלי לקבל לכך היתר מראש, חל גם על מי שנמלטו מארצם בשל הלחימה. לפי רשות האוכלוסין וההגירה, בעבר הוגשו בקשות הכניסה לארץ באופן מקוון והמסורבים לא יכלו להיכנס ארצה כלל, בעוד שהיום כל אזרח אוקראיני יכול להיכנס לישראל, והסירובים מתרחשים בנתב"ג.

בחמשת החודשים הראשונים למלחמה נכנסו לישראל 26,747 אוקראינים ו-350 סורבו. המסורבים היווה 1.3% ממבקשי הכניסה בתקופה זו. זאת בהשוואה ל-32,453 אוקראינים שנכנסו ארצה בארבעת החודשים שחלפו מאז ניתן פסק הדין ו-900 שסורבו – המהווים 2.77% מהמבקשים בתקופה זו. מפרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ועד תחילת נובמבר נכנסו לישראל 59,200 אוקראינים בסך הכל, וכניסתם של 1,250 סורבה. 23,986 אוקראינים שהגיעו ארצה כבר עזבו את המדינה.

שגריר אוקראינה בישראל, יבהן קורנייצ'וק, אמר ל"הארץ" כי "אם בעבר רק אזרחים שנתפסו כ'חשודים' תושאלו בשדה התעופה, הרי עכשיו כל אזרח אוקראיני, ללא יוצא מן הכלל, עובר תשאול". הוא הוסיף שלפני כמה שבועות שלחה אוקראינה איגרת מחאה בנושא למשרד החוץ. "אנחנו במלחמה, ולכן איננו יכולים להשתמש בעיקרון ההדדיות", אמר קורנייצ'וק בהתייחס להסכם בין המדינות, "אבל אנחנו רואים בזה צעד לא ידידותי מצד ישראל".

פסק הדין של בג"ץ מחודש יולי פסל את המתווה של השרה שקד, שבמסגרתו נדרשו אזרחי אוקראינה לבקש להיכנס לישראל טרם הגעתם בשל מכסות הכניסה שנקבעו מראש. שופט העליון עוזי פוגלמן כתב בפסק הדין כי אין בו כדי לגרוע מעקרון הריבונות המאפשר למדינה להכריע מי יבוא בשעריה. ברשות האוכלוסין הסבירו כי רוב סירובי הכניסה של האוקראינים נובעים מחשש להשתקעות על רקע חיפוש עבודה.

מתחילת המלחמה עלו לארץ מאוקראינה 13,784 עולים וטוענים לזכאות לעלייה על בסיס חוק השבות. בנוסף, חיים בישראל 14,609 אוקראינים שהגיעו ארצה מפרוץ המלחמה ואינם זכאי חוק השבות. לפי נתוני משרד הרווחה, המפעיל את מינהלת "צו השעה" שמסייעת לפליטים בישראל, בימים האחרונים ישנו גידול בכניסת אוקראינים לישראל והממוצע היומי החודש מגיע ל-217 איש.

רוב הפליטים גרים בבת ים (654), חיפה (539), אשקלון (526), פתח תקוה (507) ונתניה (491). 3,812 איש מקבלים ממשרד הרווחה ביטוח בריאות מלא, ו-10,024 קיבלו סיוע בקניית מזון. מינהלת צו השעה של משרד הרווחה מתוקצבת עד לסוף השנה הקרובה. שר הפנים הנכנס יצטרך להחליט על מדיניותו כלפי אזרחי אוקראינה הנמצאים בישראל, ולאורה יוחלט אם להעביר למשרד הרווחה תקציבים נוספים כדי להמשיך את פעילות המינהלת.

עו"ד אורלי לוינזון-סלע, מנהלת המחלקה הציבורית בא.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, אמרה כי "מאז החל זרם הפליטים מאוקראינה הנה בעקבות המלחמה, מדינת ישראל ממאנת לגבש מדיניות ברורה וסדורה באשר לכניסתם לארץ, קליטתם ויצירת תנאים נאותים עבורם כפליטי מלחמה שנמלטו מבתיהם העולים בלהבות. הידיעות על גידול בהחלטות הסירוב לכל הפחות מעוררות תמיהה".

מרשות האוכלוסין נמסר כי היא "מכבדת את פסיקת בג"ץ שניתנה בחודש יולי 2022 ופועלת על פיה. טרם הפסיקה, כניסה לארץ לאזרחי אוקראינה התבצעה על פי אישור מוקדם. לאחר פסיקת בג"ץ הכניסה לא מתבצעת על פי אישור מוקדם אלא עם הגיעם לשדה התעופה, מה שמחייב תשאולים בגבול והחלטות בהתאם".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה