מאז ביטול ההסכם עם האו"ם, מצב מבקשי המקלט בישראל רק מידרדר

05.04.23, בר פלג, הארץ

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

קהילת מבקשי מקלט

קיברום טוולדה, מבקש מקלט מאריתריאה שנמלט לישראל לפני למעלה מעשור, זוכר היטב את 2 באפריל 2018. ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג באותו יום את ההסכם שעליו חתמה המדינה עם האו"ם, ושנועד לספק פתרון קבע לכ-39 אלף מבקשי המקלט שחיו אז בישראל והיו בסכנת גירוש. "שמחתי, אבל ניסיתי להיות זהיר", הוא משחזר. "אני לא יודע אם למדתי להיות ישראלי, אבל למדתי להיות מנוסה מאכזבות מישראל".

טוולדה, דמות בולטת בקהילה האריתריאית בישראל, לא היה זהיר מדי. פחות מיממה לאחר מכן הודיע נתניהו כי הוא חוזר בו מההסכם בעקבות ביקורת מימין, ומאז מצבם של רבים ממבקשי המקלט רק מחמיר. לפי ארגונים העוסקים בנושא, רבים ממבקשי המקלט בישראל סובלים מעוני חריף, אלימות, מצוקה נפשית או מחלות. "כשההסכם בוטל נעלמה התקווה וגם אין לנו ציפייה לטיפול", מוסיף טוולדה. "השקט שנוצר הוא שקט מר. השאירו אותנו בחוסר ודאות ואנחנו לא יודעים לאן אנחנו הולכים".

לא כך היה המצב אם ההסכם עם האו"ם היה מתממש. השבוע, בחלוף חמש שנים מהצגתו, היה מסתיים תהליך הקליטה של 16 אלף מקרב מבקשי המקלט שחיו אז בישראל במדינות מערביות, ו-16 אלף מבקשי המקלט הנוספים היו מקבלים מעמד בישראל. לו היה יוצא לפועל, מאות מיליוני שקלים היו מושקעים בדרום תל אביב והמדינה היתה יכולה להחליט על פיזור מבקשי המקלט הנותרים ברחבי הארץ, תוך מתן הכשרות מקצועיות כפי שנקבע בהסכם.

במקום למצוא פתרון מוסדר, פועלת ישראל מאז בוטל המתווה ללא מדיניות רשמית בנוגע לקליטה או גירוש של הזרים בישראל ומנסה להכביד על חייהם. מנתוני האו"ם ורשות האוכלוסין מתברר כי בחמש השנים האחרונות, שבהן היה יכול להיות מיושם ההסכם, עזבו את ישראל עשרת אלפים מבקשי מקלט, תשעת אלפים מהם בסיוע האו"ם — מעט יותר ממחצית מהפליטים שהיו יכולים לעזוב במסגרת ההסכם. ברון מעריכים שסך הכל, כולל איחודי משפחות באירופה, יצאו עוד כשלושת אלפים מבקשי מקלט מישראל. מאות מבקשי מקלט נוספים עזבו לאחר שישראל דחקה אותם החוצה. בשנים הללו התפרצה מגפת הקורונה והושתו הגבלות על התעופה האזרחית, דבר שהאט את קצב העזיבה.
מצבם של כ-29 אלף מבקשי המקלט שנותרו בישראל רק הורע. אלפי בקשות מקלט שהוגשו עדיין תלויות ללא הכרעה, מרביתן כחמש שנים לפחות. מאז 2018 קיבלו 38 מבקשי מקלט מאריתראה בישראל מעמד פליט, וכ-2,400 נוספים קיבלו מעמד ארעי לאחר התערבות בג"ץ, שקבע כי היה מחדל בטיפול רשות האוכלוסין בבקשותיהם. שאר מבקשי המקלט נמצאים בישראל ללא מעמד, ביטוח בריאות או זכויות סוציאליות, ולפי גורמי הרווחה רבים מהם סובלים ממצוקה נפשית, עוני, רעב ואלימות. מאות המיליונים שהובטחו לשיקום דרום תל אביב הצטמצמו לכ-15 מיליון שקלים, שהועברו לפני כשנה לטובת שיפוץ תשתיות בשבע ערים שבהן חיים מבקשי מקלט רבים.

החמצה גדולה

ההסכם עם האו"ם עמד לשנות את המדיניות שתכננה ישראל להפעיל בנוגע למבקשי מקלט, שכללה שתי אפשרויות — גירוש למדינה אפריקאית שלישית או כליאה ממושכת במתקן סהרונים. כשהכריז נתניהו על חתימת ההסכם עם נציבות האו"ם לפליטים וביטול מבצע הגירוש, הכינוי "מסתננים" שבו נהג להשתמש שונה ל"מהגרים" והמילה "גירוש" הוחלפה ב"הוצאה" מישראל.

היתה זו הזדמנות חד פעמית לנצל התגייסות בינלאומית לטובת ישראל. תמכו בה ראש המל"ל דאז מאיר בן שבת, שר הפנים דאז אריה דרעי וראש רשות האוכלוסין שלמה מור יוסף. אולם בתום מסיבת העיתונאים החלה להישמע ביקורת חריפה על נתניהו מימין, והדבר גרם לו לחזור בו במהירות. "עזבתי את מסיבת העיתונאים בהרגשה של הישג עצום ונכנסתי למיטה בהרגשה של החמצה גדולה שמלווה אותי עד היום", אמר ב-2021 מור יוסף בראיון לתאגיד."גם היום, חמש שנים בדיוק לאחר ביטול המתווה, הנסיבות שגרמו לנציבות האו"ם לחתום על הסכם עם ישראל עדיין רלוונטיות", אמר ל"הארץ" נציב האו"ם לפליטים המוצב בישראל, מתייאס לה רוטה. כמו קודמו בתפקיד, גם לה רוטה מושיט יד לעבר ישראל ומבהיר שהאפשרות לדון בהסכם חדש תמיד על השולחן. לה רוטה מבקש להדגיש כי ההסכם המחיש את תפקידה המשמעותי של נציבות האו"ם בסיוע לממשלה בסוגיית מבקשי המקלט, ועל אף שהממשלה לא שיפרה את תנאי חייהם של מבקשי המקלט מאז הוא בוחר להישאר נאמן לעקרונות הדיפלומטיים."הקשר בין הנציבות לישראל נותר איתן", הוא אומר ומזכיר כי ישראל מחויבת לאפשר תנאי מחיה בסיסיים למבקשי המקלט השוהים בישראל. "מתן חלופות סבירות במקום הטלת הגבלות יהיה יעיל יותר בעידוד פליטים לעבור מאזורים עירוניים צפופים", אומר הנציב בהתייחסו לנוהל של רשות האוכלוסין שנועד להגביל את תעסוקת מבקשי המקלט ב-17 ערים מרכזיות, והוקפא בינתיים בידי בית המשפט העליון בהסכמת המדינה.
ישראל מנסה לעודד עזיבה של מבקשי מקלט באמצעות תוכנית "יציאה מרצון", שבמסגרתה העוזבים מקבלים מענק של 3,500 דולר לאדם לצד מימון כרטיסי הטיסה. בחישוב מספר העוזבים שקיבלו את המענק, עלות התוכנית מגיעה לעשרות מיליוני דולרים. חרף ניסיונות של שרי הפנים בשנים האחרונות לזקוף לזכותם את עזיבת מבקשי המקלט, בין השנים 2022-2015 היה האו"ם מעורב ב-86% מהעזיבות של מבקשי המקלט את ישראל.

נציבות האו"ם מיישבת מחדש את העוזבים במדינות מערביות, בראשן קנדה, ארה"ב ואוסטרליה וכן במדינות אירופאיות. בנוסף, מבקשי המקלט יכולים ללעזוב את ישראל באמצעות האו"ם במסלול של איחוד עם בני משפחה שחיים בחו"ל, דרך עמותות וכנסיות שמסייעות לפליטים בקנדה וכן לקבל סיוע במעבר למדינת המקור או למדינה אפריקאית בטוחה.
גורמים שמתנגדים להסכם שבוטל אמרו ל"הארץ" כי בפועל, מספר מבקשי המקלט שעזבו את ישראל נמוך מעט פחות מהמספר שנקבע במסגרת ההסכם. לדבריהם, על ישראל להימנע ממתן מעמד לאלפי זרים, שכן בשלב זה או אחר כולם יעזבו מעצמם. גורמים שמתנגדים להסכם אף מעריכים כי אם המדינה היתה עוצרת מבקשי מקלט שמסרבים לעזוב אותה ללא הגבלת זמן או לזמן ממושך — כפי שניסתה לקבוע בחוק ובג"ץ מנע ממנה — היו עוזבים את ישראל עוד אלפים רבים.
"קבלת מתווה האו"ם היה מייצר הד שמביא לפה רבים, כי היינו מחויבים להסכם בינלאומי", טוען ראש "המרכז למדיניות הגירה ישראלית", ארגון ימין שקורא לגירוש מבקשי המקלט, עו"ד יונה שרקי. לשיטתו, הגדר שהוקמה בגבול עם מצרים ב-2012 לא היתה זו שבלמה את כניסת מבקשי המקלט לישראל, אלא ביטול ההסכם ב-2018.
"אנחנו סבורים שברגע שאתה יוצר נורמליזציה לשהייה בלתי חוקית, ברמה הרשמית אתה מעניק להם מעמד והדבר הזה מקבל אוטומטית הד שמעודד את חבריהם להגיע לישראל", אומר שרקי. "הנחנו שלאורך זמן מספר האנשים יצטמצם. ברמה האסטרטגית לקלוט אותם לא ייתן כלום. לאורך שנים אנשים עוזבים, אם אתה מסתכל עם כמה נותרנו היום אתה מבין שהמדיניות הזו של יד ברזל ביחס אליהם, אם אפשר לקרוא לזה ככה, הוכיחה את עצמה".

יותר אלימות

ייתכן כי במובן מסוים המדיניות הנוקשה של המדינה כלפי מבקשי המקלט אכן "הוכיחה את עצמה". מסקר אינטרנטי שערך ארגון הסיוע לפליטים היא"ס בקרב 207 מבקשי מקלט לציון חמש שנים לביטול המתווה, מתברר כי רבים מהם מעדיפים לא להישאר בישראל במצב הנוכחי. החששות המרכזיים שעליהם העידו המשתתפים בסקר היו אי ודאות בנוגע לעתיד, היעדר מעמד, הגבלת תנועה ופחד מגירוש.

85% מהעונים לסקר אמרו כי היו רוצים שההסכם עם האו"ם יחודש, 76% מהמשיבים אמרו כי היו מעדיפים לעזוב לאירופה או קנדה מאשר להישאר בישראל ולקבל בה מעמד ורק 21% מהמשתתפים השיבו כי היו מעדיפים להישאר בישראל ולקבל בה מעמד. בקרב התומכים בגירוש, יש מי שיסמנו את הנתונים האלה כמעודדים, אולם היעדר הרצון להישאר בישראל נובע גם מניסיון ממושך של המדינה לפגוע בזכויות האדם של הזרים החיים בה.טוולדה, שעובד כמתרגם בכמה ארגוני זכויות פליטים, אומר כי "כשהקהילה רק הגיעה לישראל היא לא התעסקה בעבר ובטראומה באריתריאה ובסיני. שמנו את זה מאחור". הוא מספר כי כיום יש בקרב מבקשי המקלט יותר אשפוזים פסיכיאטרים, סכסוכים ואלימות במשפחה. "הקהילה שחוקה", הוא אומר. "גם החברה הישראלית משלמת על כך מחיר, יש יותר אנשים שזרוקים ברחוב ואנחנו נהיים נטל גדול יותר, וזה עוד מבלי לדבר על הסוגיה המוסרית".

אין הרבה גופים רשמיים שאוספים מידע על מצב קהילת מבקשי המקלט, אולם סקר שערכו משרד הבריאות ועיריית תל אביב מצא כי ב-2020 מחצית ממבקשי המקלט בעיר חיו באי-ביטחון תזונתי חמור עם סימני רעב. מכולת שיתופית שהקים אגף הרווחה של העירייה בנווה שאנן מאכילה 900 משפחות ומגייסת בשבועות האחרונים תרומות בכדי להמשיך ולהתקיים. אלפי סלי מזון ותווי קנייה מחולקים למבקשי המקלט מדי שנה, לצד חבילות חיתולים ומזון לתינוקות. עיריית תל אביב מסייעת בין היתר בתשלום חובות של ביטוח בריאות למשפחות שבהן ילדים עם צרכים מיוחדים.הדו"ח לשנת 2021 של ארגון מסיל"ה, שלוחת הרווחה של עיריית תל אביב לקהילה הזרה, מגלה כי בשנה זו טיפלו עובדות סוציאליות בכ-1,200 ילדים בסיכון מתוך כ-5,000 ילדי מבקשי מקלט שגרים בתל אביב, שרבים מהם סובלים מעוני קיצוני או מאלימות פיזית ומינית. לפי הנתונים, מאות אבות ואמהות משתמשים באלימות בתוך המשפחה, והורים רבים מדווחים על מצוקה נפשית קשה או מחלות.

"אני יותר ויותר מבין שאנחנו פשוט כלי בידיים של הממשלה", מוסיף מונים הארון, יוצא חבל דרפור בסודאן שקיבל מעמד בישראל. "אני גם לא מבין את הטענה הדמוגרפית. אנחנו מיעוט מול שאר הלא יהודים ששוהים פה בלי מעמד (כוונתו בין היתר לאזרחים אוקראינים ורוסים, ב"פ) אני תמיד אומר שאני מעדיף תשובה כמו 'אני יודע שברחת מסבל נוראי אבל אני לא רוצה אותך פה', מאשר שיכחישו את הסבל שלי ויקראו לי מהגר עבודה או מסתנן. זו תשובה שהרבה יותר קל לי לקבל כאדם. אנשים חיים בנתק גם מהמשפחות שלהם בסודאן או אריתריאה אבל גם מהחברה הישראלית. המצב הזה הורג אותנו"."הפליטים מאפריקה ממשיכים לחיות כאן בלימבו", אומרת על כך עו"ד אורלי לוינזון-סלע, מנהלת המחלקה הציבורית בארגון הסיוע לפליטים א.ס.ף. "כבר כ-15 שנה שהם מוגנים מפני הרחקה, אך ללא מעמד מוסדר וללא זכויות. מצב הפליטים הפגיעים הולך ומידרדר כי כשחיים במשך שנים ללא כל מעטפת סוציאלית, מי שאינם יכולים לעבוד שעות רבות בעבודות הפיזיות הפתוחות לפליטים נדחקים לחיים בעוני, באי ביטחון תזונתי ובהידרדרות מתמדת, בריאותית ונפשית".

"ביטול מתווה האו"ם מהווה המשך ישיר למדיניות גרירת הרגליים של ישראל בכל מה שנוגע למעמדם של מבקשי המקלט", מוסיפה שירה עבו מהמוקד לפליטים ומהגרים בנוגע לאלפי בקשות המקלט שעדיין ממתינות להכרעה. "השנים חולפות, בקשות המקלט מעלות אבק במשרד הפנים, והאנשים שעומדים מאחוריהן חיים כאן בינינו והפכו לחלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית".

לה רוטה מציין כי הוא מודאג ממצבם של מבקשי המקלט בישראל. "מעצר הגירתי ממושך או אפילו ללא הגבלת זמן, הדרה מביטוח בריאות והגבלות על תעסוקה והשכלה מובילים לדחיקה נוספת לשוליים של פליטים ומבקשי מקלט שמראש נאבקים לקיים את עצמם", הוא אומר. "זכויות בסיסיות הקשורות לרמת חיים נאותה מאפשרות לפליטים ולמבקשי מקלט למלא תפקיד בריא יותר בחברה ולתרום תרומה ניכרת וחיובית למשך שהותם בישראל".

משרד ראש הממשלה לא הגיב לכתבה.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה