למרות הבטחת הממשלה, שירותי הבריאות לפליטים מאוקראינה טרם חודשו

22.08.23, שירה קדרי עובדיה ובר פלג, הארץ

אוקראינה

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

שירותי הבריאות לפליטי המלחמה מאוקראינה טרם חודשו, חרף הצהרת הממשלה כי תשוב לספקם. במסגרת תגובה לעתירה בנושא כתבה אתמול (שני) המדינה כי תחזור להעניק את השירותים "בהקדם וכבר בימים הקרובים", מבלי להתחייב למועד מדויק. ההודעה הזאת מגיעה לאחר שבסוף השבוע אמר ל"הארץ" מקור במשרד ראש הממשלה כי השירותים היו צפויים להתחדש אתמול. לפי שעה לא חודשו המענים הרפואיים שקיבלו הפליטים לפני שפקע המימון לביטוחי הבריאות שלהם, ובארגוני הסיוע מדווחים על שורה הולכת ומתארכת של מטופלים שנותרו ללא מענה.

בג"ץ יצטרך כעת להכריע בשאלת צו הביניים שדרשו העותרים, לפיו המדינה תחוייב לממן טיפולים שהחלו או נקבעו לפני הפסקת השירותים. זאת, לטענת העותרים, מאחר שההחלטה להפסיקם התקבלה תוך הפרה של הדין הבינלאומי. "מדובר בשינוי מדיניות חדש שאין לו כל הסבר או היגיון", כתבו העותרים לבג"ץ. "משמעות הדבר היא פגיעה אכזרית, בלתי מידתית ובלתי חוקית בזכויות יסוד בסיסיות, בהן הזכות לכבוד ולשלמות הגוף והזכות לחיים". את העתירה הגישו עורכת הדין עדי לוסטיגמן מ"רופאים לזכויות אדם", ונמרוד אביגאל מארגון הסיוע לפליטים היא"ס.

שירותי הבריאות שלהם זכאים כ–14 אלף פליטים מאוקראינה שנמצאים בישראל הופסקו לפני שבועיים בשל מחסור בתקציב. במשך השנה הוארך תוקף הביטוח של הפליטים סמוך ליום האחרון בכל חודש — עד חודש אפריל שבו הוארך ביטוח הבריאות לבני 60 ומעלה על ידי המדינה בעלות של 42 מיליון שקל עד לספטמבר. אלא שבפועל התקציב נגמר כבר החודש, וביום רביעי האחרון ביטוחי הבריאות פקעו לאחר שמשרד האוצר סירב להעביר תקציב נוסף לכיסוי. כעת, לאחר שהודיעה המדינה כי משרד האוצר מצא תקציב למימון השירותים, חידוש השירותים מתעכב בשל העובדה שחלוקת התקציב טרם נקבעה.

מקור באחד ממשרדי הממשלה אמר בסוף השבוע ל"הארץ" כי סוכם שכל אחד מהמשרדים — רווחה, בריאות, חינוך ועוד — יישא בעלויות הקשורות לתחום עניינו של המשרד. בתגובה לעתירת ארגוני הסיוע נימקה המדינה כי התקציב שמיועד לנושא מתוכנן לתת מענה לפליטים עד לסוף השנה, אך אופן ההקצאה בין המשרדים עוד לא סוכם בין כל הגורמים הרלוונטים.

"השלמת ההיבטים התקציביים הדרושים, ובכלל זה החלטת מנכ"ל משרד ראש הממשלה על חלוקת מימון התקציב בין המשרדים, תיעשה בפרק הזמן הקרוב, כך שהמשך מתן המענה בתחום הבריאות לאזרחי אוקראינה יינתן בהקדם", נכתב בתשובה. עוד עלה מהתשובה כי לא נמצא עדיין מקור תקציבי להמשך מתן שירותי הבריאות ב-2024.

בשבוע שעבר נחשף ב"הארץ" כי נוסף על פקיעת הביטוחים, בחצי השנה האחרונה כלל השירותים שניתנו לפליטים צומצמו או הופסקו. על רקע העתירה לבג"ץ התקיימה בשבוע שעבר פגישה במשרד ראש הממשלה עם נציגי משרד האוצר, בה דנו במציאת פתרון בנושא. בהודעה שפרסמה ביום שישי לשכת ראש הממשלה נכתב כי המימון שמצא משרד האוצר יועבר ל"סיוע הסוציאלי והבריאותי" לפליטים. עם זאת, טרם ידוע אם התקציב שנמצא מיועד רק עבור מימון הביטוחים, או גם להחזרת השירותים הרפואים מטעם משרד הרווחה שהופסקו.

 

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה