לדאוג לכל הפליטים

17.04.22, מאמר מערכת, הארץ

אוקראינה

מדיניות ממשלת ישראל

קהילת מבקשי מקלט

לישת רוסיה לאוקראינה שטפה את העולם בגל של פליטים הנסים על נפשם. בדומה למשברי פליטים קודמים, גם כעת מדינות רבות בעולם נרתמות למשימה ופותחות את שעריהן לפני הפליטים, על פי אמנת הפליטים של האו"ם. גם ישראל חתומה על האמנה הזאת, ומכאן היא מחויבת להשתתף במאמץ הכלל־עולמי לקלוט את הפליטים. למרבה הבושה, חתימתה זו לא מנעה מהממשלה לחמוק מחובותיה. התירוץ הוא שהפליטים מאוקראינה נכנסים לכאן לאחר שעברו במדינה בטוחה ולא ישירות ממדינתם, ולכן הממשלה טוענת שישראל אינה מחויבת לראות בהם פליטים.

תחת זאת ממשלת ישראל מעדיפה להתמקד במה שהיא מגדירה "הזדמנות" לעודד גל עלייה של יהודים אליה. הממשלה והסוכנות היהודית יזמו תוכנית מיוחדת, "עלייה אקספרס" שמה, והיא נועדה לזרז את העלאת יהודי אוקראינה, בלי שיצטרכו לחכות חודשים לאישור מסמכי העלייה שלהם. ויש עוד קבוצה אחת של פליטים יהודים אוקראינים — ובה כמה עשרות בני אדם — שאינה זכאית לעלות לארץ בתוכנית החדשה, וזאת משום שהם יהודים שהתגיירו. יהודים המשתייכים לקבוצה זו נדרשים להמתין כמה חודשים עד שתאושר עלייתם סופית. בינתיים הם שוהים בישראל באשרת תייר ואינם יכולים לעבוד, לרשום את ילדיהם לבתי הספר או לקבל את ההטבות הכלכליות שניתנות לפליטים היהודים, כמו לינה בבית מלון וסבסוד שכר דירה ("הארץ", 14.4).

ולבסוף יש קבוצה שלישית של פליטים אוקראינים — פליטים שאינם יהודים — והם מקבלים יחס שונה מזה שמקבלים הפליטים היהודים. גם אותם המדינה מחשיבה לתיירים. הם אינם רשאים לעבוד, וביטוח הבריאות שהממשלה הבטיחה להם עדיין תקוע בשלבים ביורוקרטיים של רכש ממשלתי. הם לא באו לישראל, אחת המדינות היקרות בעולם, מפני שהם רוצים לשפר את חייהם בתל אביב. הם באו הנה מפני שיש להם כאן משענת נפשית — בני משפחה או חברים שיכולים לסייע להם בבריחה מהסיוט שנקלעו אליו — והם לא יישארו כאן לעד.

על ישראל לדאוג לביטוח בריאות ולרישיון עבודה לכל האוקראינים שמחפשים מקלט בישראל. בשלב הזה אין שום הצדקה מוסרית להבחין בין אוקראיני יהודי לאוקראיני שאינו יהודי. למדיניות ההגירה לישראל — שבה יש משקל ליהדותו של אדם — אין קשר למדיניות המקלט של ישראל, שבה יהדותו או אי־יהדותו של הפליט אינה צריכה להיות שיקול. בסופו של דבר ישראל רשאית להחליט שלא לאזרח את מי שאינם יהודים, אך כל זמן שהמלחמה נמשכת — גם אם תימשך עוד שלוש שנים — על המדינה לדאוג מיד שכל מבקשי המקלט יקבלו תנאי מחיה ראויים.
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה