"לא נמצאו נסיבות חריגות": הלימבו של מבקשי המעמד על רקע הומניטארי

08.09.22, בר פלג, הארץ

גירוש ועזיבה מרצון

הליכים משפטיים

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

קהילת מבקשי מקלט

אדהם (שם בדוי, כמו שאר השמות בכתבה) ממתין בצומת בדרום תל אביב למעסיקים שמחפשים עובדים זמניים. עבודה קבועה הוא לא מצליח למצוא, כי הוא חסר מעמד ומעסיקים לא רוצים לקחת אותו מחשש לעבור על החוק. בפברואר 2020 הגיש אדהם, שהגיע לישראל מחוף השנהב וחסה בעבר תחת הגנה קבוצתית מגירוש, בקשה לקבלת מעמד מטעמים הומניטריים, בגין העובדה שנולד לו בן מישראלית, אך מעולם לא קיבל תשובה. מאז הוא תקוע בלימבו. "שנתיים וחצי אני מחכה לוועדה ההומניטרית, אין לי ויזה, ביטוח בריאות עשיתי בעצמי ואני לא מצליח למצוא עבודה", הוא מספר ל"הארץ". "מעסיקים לא מבינים את המצב שאני תקוע בו, חושבים שאני משקר. אני רק רוצה לגדל את הילד שלי כמו בן אדם, כאן בישראל. מה, הם מצפים שאני אקח אותו, ילד ישראלי, איתי לאפריקה?"

הבקשה למתן מעמד מטעמים הומניטריים, שהגיש עורך דינו של אדהם, ידין עילם, נתמכה בכמה תסקירים של עו"סיות שקבעו כי למרות גירושים בין ההורים, הקשר בין האב והבן "מיטיב, מלא חום ואהבה הדדית". מאז הגשת הבקשה, פנה עו"ד עילם לקבלת אשרה זמנית, שתאפשר לאדהם לעבוד באופן חוקי, אבל לא נענה. "אני מניח שגם הרשות לא חולקת שפרק זמן של יותר משנתיים אינו פרק זמן הגיוני לצורך קבלת החלטה בבקשה הומניטרית, ודאי כאשר מדובר באב לילד ישראלי", כתב עורך הדין לראש דסק הוועדה ההומניטרית ביולי האחרון. גם הפעם לא הגיעה כל תשובה.

סיפורו של אדהם אולי נשמע קיצוני, אך הוא לא חריג. מאות בני אדם בישראל ממתינים להחלטת הוועדה ההומניטרית, הגוף האחראי על מתן מעמד מטעמים מיוחדים. מנתונים שהגיעו לידי "הארץ" ומתפרסמים לראשונה, העומס על הוועדה גדול מאוד: 680 תיקים ממתינים להכרעה נכון לחודש אוגוסט. בהתחשב בכך שבחמש השנים האחרונות, הוועדה דנה בממוצע ב-312 תיקים בשנה, זמן ההמתנה הצפוי לדיון בבקשות חדשות הוא יותר משנתיים. ב-2017 התייחס לסוגיה גם מבקר המדינה וקבע כי השיהוי, שאורכו לעיתים לא סביר, "אינו עולה בקנה אחד עם חובתה של הרשות לבצע את תפקידיה במהירות ראויה". עד להכרעה, נותרים המבקשים חסרי מעמד – ובעיקר חסרי תקווה. אחרי הכל, הם אינם שחקני כדורגל, שההחלטות בעניינם מתקבלות בלשכת השרה תוך שבועות בודדים.

מדיניות של היעדר מענה

הוועדה הבינמשרדית לעניינים הומניטריים הוקמה באמצע שנות ה-90, במטרה להתמודד עם עלייה במספר מבקשי המעמד שאינם עומדים בקריטריונים על פי החוקים והתקנות הרגילים בישראל (חוק השבות, מי שנישאו לישראלים, מבקשי מקלט ועוד), ומייעצת למנכ"ל רשות האוכלוסין בבואו לבחון בקשות. לשם כך היא מתכנסת אחת לחודש ודנה בכ-25 עד 30 תיקים בכל פעם. חברים בה נציגי משרדי הרווחה, הבריאות, החוץ והפנים, שלכל אחד מהם כוח שווה, ואיתם נציג המשטרה, ובמקרים מסוימים גם נציג ארגון "נתיב". חברי הוועדה כותבים חוות דעת על התיקים המוגשים לעיונם, לרוב בתמציתיות, שתיים-שלוש שורות בכתב יד, לפני שהחומר מועבר להחלטת מנכ"ל הרשות.

באחרונה פורסם ב"הארץ" פסק דין של הדיין דותן ברגמן מבית הדין לעררים, שטרם פרישתו כתב כי "באין הגדרת פרקי זמן מחייבים למתן מענה לבקשות לקבלת מעמד, נוטים פקידי רשות האוכלוסין וההגירה לנקוט מדיניות של היעדר מענה, כך שבקשות קלות להכרעה מטופלות במהרה, אך בקשות מורכבות, או בקשות אשר יש צפי כי בחינתן תוביל למתן מעמד למבקש, אינן נבחנות כלל". חלק מהבקשות ה"קלות להכרעה" הן כאלה שבהן הבקשה למעמד עונה לקריטריונים הקבועים בנהלים מסוימים, ושבהם שיקול הדעת של הוועדה מצומצם יותר, כמו במקרה של הסדרת מעמד קודמת מכוח נישואים, הסדרת מעמד של הורה לילדים ישראלים שהתאלמן מבן הזוג הישראלי, או הנוהל המאפשר לנפגע אלימות במשפחה להישאר בישראל, אם קשר הזוגיות פקע בגלל האלימות.

הבעיות לא נגמרות בהמתנה ארוכה להחלטות. חברי הוועדה לא פוגשים את המבקשים אלא רק קוראים את המסמכים שהם מגישים, וסיכום קצר ראיון שנערך להם ברשות האוכלוסין, הפרוטוקולים של הדיונים בבקשות דלים, ובעיקר – הוועדה דוחה את מרביתן.

לפי נתונים שהעבירה רשות האוכלוסין בהמשך לבקשת חופש מידע של "הארץ", בשנים 2017-2021 התקבלו החלטות בעניינם של 1,397 מבקשי מעמד מטעמים הומניטריים, אך רק כ-42 אחוז מהבקשות התקבלו. 58 אחוז נדחו – 812 בקשות, שכל אחת מהן היא עולם ומלואו. מנתונים שאספה עו"ד גלית לובצקי במסגרת בקשת חופש מידע, עולה כי בין השנים 2017-2020 התערב בית המשפט בהכרעת הוועדה ב-478 מקרים, לרוב עם הנחיה לבחון את הבקשה מחדש.

נתונים אלו מסבירים מדוע, בדיון בבית המשפט בעניינה של מישל, פיליפינית בת 16 על הספקטרום האוטיסטי שהמדינה נערכה לגירושה, אמרה עו"ס לחוק הנוער, "הניסיון שלנו בבקשות כאלה, לצערנו הרב, הוא שלמעט במקרים של סכנת חיים – התשובות שליליות בסופו של דבר".

כך היה במקרה של סופיה, שסיפורה פורסם ב"הארץ", שהוכנסה לישראל כקורבן סחר בשנות ה-90. היא הצליחה לשקם את עצמה ולהינשא לאזרח ישראלי, הקימה איתו משפחה והגישה בקשה לקבלת מעמד, שבעקבותיה החלה המדינה בהליך מדורג לבחינת הבקשה. במרוצת השנים נפרדו בני הזוג, אך היות שההליך בעניינה לא הסתיים, מצאה עצמה סופיה, אחרי 20 שנה בישראל וכשהיא כבר אם לאזרח ישראלי קטין, נדרשת לעזוב את הארץ. לאחר שהגישה ערעור, קבע בית הדין לעררים שעל הוועדה לשקול שוב את בקשתה, והפעם להתחשב בטובת הילד. גלית לובצקי, עורכת דינה של סופיה, הגישה בקשה נוספת, הוועדה התכנסה, ושוב דחתה אותה, בין השאר בטענה כי הילד במשמורת אצל אביו והאם פוגשת בו פעם בשבוע.

האב הישראלי העלה בפני רשות האוכלוסין כמה פעמים את חשיבותו הרבה של הקשר בין הילד לאמו, ואת הצורך המהותי בקשר כזה לטובת התפתחותו הרגשית, וסיפר כי הילד ממתין למפגשים עם האם ושמח כשהיא מתקשרת. אך ללא הועיל. "ככל שהמבקשת תבקש להעמיק את הקשר עם בנה, היא תוכל לעשות כן במגוון אמצעים ובין היתר ביקורים, שיחות טלפון, וידאו וכיו"ב", כתב מנכ"ל רשות האוכלוסין שלמה מור-יוסף בהחלטת הדחייה.
עורכת הדין הגישה ערר נוסף, ובית הדין לעררים שוב ביקש מהמדינה לשקול את סיפורה בשנית. בנובמבר האחרון, סופיה הגישה בקשה נוספת, שלישית במספר, ועברה ראיון בפברואר האחרון. מאז היא ממתינה להכרעה.
"המספרים מחזקים את ניסיון החיים המלמד שהוועדה חושבת שתפקידה להרחיק אנשים מהמדינה, ולא לאפשר שיקום ויציבות למי שהגיעו אליה ומסיבות שונות השתקעו כאן", אומרת עו"ד לובצקי. "המקרה של סופיה הוא דוגמה מובהקת: אישה שעברה טרגדיה קשה ביותר, נבגדה על ידי הרשויות, הצליחה לשקם את חייה וכיום היא ובנה תלויים בין שמיים וארץ, כי הוועדה לא טורחת לדון במקרה שלהם. לפני כמעט שנה בית הדין הורה לוועדה לבחון בשלישית את הבקשה, וקבע שההחלטה צריכה להתקבל זמן קצר אחרי שיינתן תסקיר רווחה. עד היום לא הוזמנה סופיה לתסקיר כזה. גם אם הוועדה תקבל בסופו של דבר את ההחלטה הנכונה, את נזקי הזמן החולף היא לא תוכל לתקן".

חינוך יש גם בליבריה

המרכז לסיוע לעולים של התנועה הרפורמית שמסייעת לנשים שהיו בהליך מדורג לקבלת מעמד בעקבות זוגיות עם ישראלים, אך נפרדו מהם בשל אלימות, העבירה ל"הארץ" שורת מקרים שבהם נציגי הרווחה בוועדה התעלמו מהאלימות שהביאה לסיום הקשר. כך, למשל, במקרה של טרי, אזרחית אתיופיה ואם לפעוטה ישראלית, כתבה נציגת הרווחה כי "לאם יש משפחה מורחבת בארץ מוצאה, היא בקשר טוב איתם, לאב אין קשר עם הקטינה בת השלוש למעט מזונות. הקטינה בגיל שיכולה להשתלב בארץ מוצא האם ולגדול בסביבה משפחתית ענפה". במקרה של דיאנה, אזרחית רוסיה חירשת ואם לילד ישראלי, כתבה נציגת הרווחה כי "הוועדה אינה מוצאת טעמים הומניטריים מיוחדים לאישור הבקשה". בשני המקרים, נציגות הרווחה לא ניסו למנוע את גירוש הילדים הישראלים, והתעלמו בחוות דעתן הקצרה והיבשה מהאלימות שהובילה את הנשים להיפרד מבני זוגן ולהגיש את הבקשה.

שאלת טובת הקטין היא אחת השאלות הנפוצות העולות בוועדה, אך במקרים רבים מוצאת הוועדה שטובתו במדינת היעד שאליה תגורש אמו. כך, למשל, במקרה של סינתיה, אזרחית ליבריה ואמא לקטין ישראלי הלומד בבית ספר לחינוך מיוחד. לבקשת המעמד צורף דו"ח עובדת סוציאלית מפורט, שתיעד בין היתר את המלצתה של פסיכיאטרית מאבחנת להמשך מעקב פסיכיאטרי, פסיכותרפיה והדרכה הורית עבור הקטין, שקבעה כי הוא זקוק ליציבות, וכי יש חשש לפגיעה בשלומו ובטובתו אם ייאלץ לצאת את ישראל לליבריה. לבקשה צורפו גם נתוני יוניצף שלפיהם 40% מהילדים בליבריה סובלים מפגיעה בגדילה בשל תת תזונה. כל אלה לא שכנעו את נציגת הרווחה, שכתבה בחוות דעתה בעניין הקטין כי "אביו עזב את הארץ, והקשר עם אביו דרך טלפון. קשר זה יכול להתקיים מכל מקום בעולם. יש לו סבתא בארץ מוצא האם. חינוך קיים גם בליבריה".
"התנהלות נציגות משרד הרווחה כמוה כהתפרקות מהסמכות שהוטלה עליהן – לייצג את שיקולי הרווחה בכל הנוגע לתיקים המובאים לוועדה", כתבו עורכות הדין ניקול מאור, נעמי קסל ונועה דיאמונד, מהמרכז לסיוע משפטי לעולים בתנועה הרפורמית, לשר הרווחה מאיר כהן במארס האחרון, וביקשו את התערבותו המיידית. תשובה למכתב לא התקבלה.

סחר בבני אדם? לא מרשים

המקרה של מרתה מעיד על הניתוק בין אנשי הרווחה בשטח, לבין נציגת המשרד היושבת בוועדה. מרתה נולדה באריתריאה וגדלה באתיופיה, היא אם לשני קטינים שנולדו בישראל לאב אריתריאי, ועברה בדרכה לישראל אלימות קשה ואונס מצד אלה שניסו להבריחה למדינה דרך מדבריות סיני. היא הוחזקה בשבי במשך שבועיים ונאנסה על ידי אנשים שונים מספר פעמים. בישראל נישאה לאריתריאי שנהג כלפיה באלימות ושהתה במקלט לנשים מוכות. שש שנים לאחר הגעתה, הוכרה כקורבן סחר בבני אדם. ב-2019 החליטה הוועדה ההומניטרית לדחות את בקשתה למעמד, בהחלטה שבה נטען בלקוניות כי היא יכולה לקבל את הטיפול התרופתי הנפשי שלו היא זקוקה באתיופיה, וכי "לא נמצאו נסיבות חריגות" המצדיקות מתן מעמד. מרתה ערערה על ההחלטה ובהסכמת הצדדים הוחלט להשיב את הבקשה לבחינה נוספת.

לדיון החדש הגיעה מרתה עם מסמכים רבים על מצבה. בין השאר כתבה מיכל לידרמן, העובדת הסוציאלית שסייעה לה מטעם ארגון מסיל"ה של עיריית תל אביב, כי "היא זקוקה ליציבות, ביטחון סוציאלי וקבלת טיפול רפואי רציף. היא שרויה במצב סוציו אקונומי נמוך וקיצוני ונמצאת במציאות הישרדותית מאז שהגיעה לישראל. מחוסרת זכויות ואיננה יכולה לקבל טיפול רפואי הולם וכתוצאה מכך מצבה הנפשי הולך ומידרדר, מקשה עליה לתפקד והיא לא מצליחה לבסס את עצמה מבחינה נפשית, רפואית וכלכלית ולספק לעצמה ולילדיה חיים ראויים".

ב-2021 התקבלה החלטת הוועדה: "לאחר עיון מעמיק בבקשה על שלל נספחיה ולאחר ששקלנו את מכלול השיקולים, נראה כי בקשה זו אינה מעלה טעמים הומניטריים מיוחדים המצדיקים מתן מעמד בישראל". עורכת דינה של מרתה, מיכל פומרנץ, החליטה להיאבק והגישה ערר. "לנציגת הרווחה אמור להיות קצת כבוד לנציגי המשרד שלה", אמרה בדיון לבית הדין לעררים, "מי שמטפל במרתה זה לא גורמי טיפול פרטיים, זה גורמי טיפול מטעם משרד הרווחה. לא הגיוני שמדברים ככה בשני קולות ולא הגיוני שמי שמייצגת את משרד הרווחה לא טורחת להתייחס לחוות הדעת מטעם משרדה". בתגובה לערעור כתבה נציגת משרד הרווחה כי לא הוצגו בפניה מסמכים עדכניים בנוגע למרתה, זאת על אף שמרבית המסמכים בעניינה כבר הוצגו בעבר. נציג המדינה הבהיר בדיון כי העובדה שמרתה היא קורבן סחר, אינה מרשימה אותו. "זה גרעין שכבר מוצה, גרעין של קורבן סחר לשעבר", אמר. "קראה לה עורכת דינה 'שורדת סחר'. זה כבר אובר מיצוי של הטענה"

תגובת משרד הרווחה והביטחון החברתי: "אין ביכולתנו להגיב בעניין מקרים פרטניים, שכן המידע לגביהם חסוי, אך נציין כי התמונה שתוארה בפנייה, חלקית ביותר והדברים המובאים בה מוצאים מהקשרם המלא ומציגים תמונה מטעה. בגיבוש ההמלצות של נציגי המשרד בוועדה ניתן דגש מיוחד על טובתם של קטינים וחסרי ישע, וזאת בהתאם לנסיבותיו הייחודיות של כל מקרה. נציגי המשרד מחזיקים בידע מקצועי נרחב ובטרם הם נותנים המלצה מקצועית, הם בודקים מהם הצרכים שלהם זקוקים הקטינים שעניינם נידון בוועדה, והיכן ישנה יכולת טובה יותר לתת מענה לצרכים אלו, בישראל או במדינה אחרת".
תגובת רשות האוכלוסין: "בימים אלה בוחנת רשות האוכלוסין וההגירה שינויים בנוהל עבודת הוועדה, לצורך ייעול התהליך וצמצום מספר התיקים הממתינים לבחינה. ככלל, לכל בקשה המובאת בפני חברי הוועדה, מצורף ראיון עדכני וככל שעולה צורך, נערך ראיון גם לאחר קיום הוועדה, וכל זאת במטרה לקבל החלטה על בסיס נתונים עדכניים ומדויקים. אנו שמים דגש על כך שהמלצות חברי הוועדה וההחלטות המתקבלות, יהיו מפורטות ככל הניתן".
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה