ישראל צריכה להתייחס לזרים במונחי "הגנה" ולא "אכיפה"

17.03.22, שני בר טוביה, הארץ

אוקראינה

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

"הגירה היא גם עניין של איתותים… ואנשים צריכים לדעת לא לרמות את מערכת ההגירה הישראלית ויהיה לזה מחיר. כן, גם מחר כשיפציצו את הבית שלהם. שילכו למדינה אחרת, שמוכנה לקבל אותם".

כך אמר אתמול ראש רשות האוכלוסין וההגירה תומר מוסקוביץ' בדיון בכנסת. דבריו מדגימים היטב מה קורה כאשר מי שאמון על אכיפה נגד הגירה מדבר על מי שזקוקים להגנה. בהמשך, הוא חשף שהרשות מרחיקה לא רק פליטים שבעבר סורבו כניסה, הגישו בקשת מקלט או נקטו בפעולה אחרת שמבחינת מוסקוביץ' היא "רמייה" של מערכת ההגירה, אלא גם את "מי שאנחנו מנחשים שבאה לעסוק פה בזנות". מנחשים, לא פחות.

קצת לפני שביקש מפליטים לחפש מישהו אחר שיגן עליהם מפני ההפצצות, הוא הבהיר גם מה דעתו על אלו שכן נמצאים כאן: "כבר קיבלנו מקרה מעובדת סיעוד שעכשיו רוצה להביא לפה את הילד שלה!… חייבים לשים גם גבול גבירתי! יש גבול, עובדים זרים ככל שזה תלוי בי לא יכניסו לפה בני משפחה שלהם, חוץ מעובדי הייטק שזה בנוהל גם בימי שגרה כי זה אינטרס של המדינה".

לרשות האוכלוסין וההגירה יש סמכויות בתחום ההגירה וידע בתחום ההגירה. תפקידה הוא בראש ובראשונה ליישם את מדיניות ההגירה של מדינת ישראל. לא לוודא שישראל עומדת בסטנדרטים של זכויות אדם, לא להעניק הגנה לזרים, לא להתמחות במשפט בין-לאומי. לאכוף מדיניות הגירה, לאתר את מי שעוברים על כלליה, לכלוא, לגרש. כפי שדברי מוסקוביץ' מדגימים, אלה המשקפיים שדרכם היא מורגלת להסתכל על כל מי שאינו ישראלי. מי שיש לו פטיש רואה סביבו רק מסמרים.

כאשר הדיון עוסק במי שהגיעו לכאן כי הם זקוקים להגנה, אסור שהמדיניות כלפיהם תוכתב על-ידי ידע, מומחיות ואינטרסים מתחום ההגירה. זו בדיוק הסיבה שדיני פליטים התפתחו מלכתחילה. כשמדיניות הגירה הכתיבה את הסירוב של מדינות להכניס אליהן פליטים, התוצאה היתה הרת אסון.

בנוסף למדיניות הגירה שאוכפת רשות ההגירה, הגיע הזמן שלישראל, מדינה שתופסת את עצמה כמערבית ודמוקרטית, תהיה גם מדיניות הגנה. לא כזו שמנוסחת אד-הוק בהתאם ללחץ הציבורי ולא כזו שמוגבלת להגנה מפני הרחקה. מדיניות הגנה שמנוסחת מראש, שקבועה בחוק או לכל הפחות בנוהל, שמפרטת מדרג זכויות ושצופה את הצורך של פליטים לאכול, לראות רופא ולהחלים מטראומת המנוסה. מדיניות שבוחנת לא את מידת התאמתם לסדר העדיפויות ההגירתי של המדינה, אלא את מידת הזדקקותם למקלט.

יש לקוות שיבוא יום שבו בדיון בוועדה בכנסת בנושא פליטים ישב וייצג את המדינה ראש נציבות זכויות האדם של ישראל, במקום ראש רשות ההגירה או ראש מנהל "אכיפה וזרים". אם לא נציבות זכויות אדם, לכל הפחות רשות ממשלתית שמצליחה להצמיד למילה "זרים" מילה אחרת מ"אכיפה". למשל "זכויות" או "הגנה". ובעיקר, רשות ממשלתית שלא תציע למי שביתם מותקף ומגיעים לשערי המדינה "שילכו למדינה אחרת".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה