חודשיים לאחר הגעתם: פליטים מבוגרים מאוקראינה טרם קיבלו ביטוח רפואי

12.04.22, אדיר ינקו, הדר גיל-עד, ynet

אוקראינה

בריאות

כחודשיים לאחר הגעת הפליטים הראשונים מאוקראינה לישראל ועל אף ההבטחות וההצהרות בנושא – בני ה-60 ומעלה עדיין לא קיבלו את הביטוח הרפואי שיועד להם והם זוכים לשירותי בריאות בסיסיים בלבד. לפי התוכנית, הפליטים יהיו זכאים לביטוח רפואי שדומה לרמת הכיסוי ממנה נהנים עובדים זרים בישראל, באמצעות אחת מחברות הביטוח ואת השירותים יקבלו מקופות החולים. עד כה מקבלים הפליטים בכל הגילאים טיפול רפואי במוקדי 'טרם', אך מדובר בעיקר על טיפול שמיועד למצבי חירום ובשלב זה אין כוונה להעניק ביטוח רפואי לבני 60 ומטה.
בארגוני הסיוע מותחים ביקורת על העיכוב באישור הביטוחים. "במהלך השבועות האחרונים הגיעו אל המרפאה הפתוחה של רופאים לזכויות אדם עשרות פניות לגבי פליטים אוקראינים, ביניהם גם קשישים, חולי סרטן ואנשים המתמודדים עם מוגבלויות – כולם מתקשים לקבל את המענה הרפואי לו הם זקוקים", אמרה ד"ר זואי גוטצייט, מנהלת המרפאה הפתוחה ע"ש בלה קאופמן בעמותת רופאים לזכויות אדם. "כשפנינו אל משרד הבריאות, הפנו אותנו אל משרד הרווחה. אלא שלצערנו, עד כה האמרה הידועה 'עם הצהרות לא קונים במכולת' יפה גם למצבם של פליטי אוקראינה שנכנסו לישראל", ציינה.
ד"ר גוטצייט הוסיפה כי "ההצהרות המבורכות של משרד הרווחה, לפיהן יוסדר ביטוח רפואי ייחודי עבור פליטי אוקראינה הנזקקים לשירותים רפואיים, ובפרט עבור הפגיעים ביותר מביניהם – קשישים ובעלי מוגבלויות – טרם התממשו בפועל. הניסיון שלנו בעשרות שנים של עבודה עם פליטים בישראל מראה שההזנחה שלהם גובה מחיר יקר גם מבריאותם וגם ממערכת הבריאות. אנו קוראים למשרדי הממשלה לשלב כוחות ולפעול להנגשת המענים לאלתר עבור כל הפליטים בישראל, ובטרם יקרה אסון".
יוסי ערבליך, יו"ר "למענכם" שהקים יחד עם קופת החולים כללית מוקד ייעודי לסיוע לפליטים, מתריע ומזהיר מפני העיכוב באישור הביטוח. "קלטנו פליטים כדי שלא ימותו במלחמה אך אנחנו נותנים להם למות בהעדר מתן שירותי בריאות", הוא אומר. "אני מבקש ממערכת הבריאות, האוצר, הרווחה להתעשת ולקבל אחריות על בריאות הפליטים".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "משרד האוצר תקצב את משרד הרווחה בחודש מרץ עבור מענים רפואיים באופן הבא: ביטוח רפואי לגילאי 60 ומעלה ולאנשים בעלי מוגבלות וטיפול חינמי במרכזי טרם ליתר האוכלוסייה. משרד הרווחה החל מיידית בתהליכים הנדרשים לביצוע ההתקשרויות ואכן ההסכם נחתם עם טרם וטיפול רפואי מוגש במרכזי טרם. לגבי הביטוח הרפואי משרד הרווחה פירסם מכרז וממתין לבחירת הזוכים במכרז שעתידה להיבחר ביומיים הקרובים".
משרד הרווחה והביטחון החברתי מסר: "המכרז לביטוח רפואי לנמלטי המלחמה באוקראינה הסתיים והוגשו הצעות של חברות גדולות בתחום. המכרז נבחן על ידי הגורמים המקצועיים וההודעה על מועד תחילת הביטוח תתפרסם בזמן הקרוב. הפוליסה תכלול כיסוי ביטוחי לצרכים רפואיים מגוונים"/
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה