"הסוהר הפשיט אותי, נגע ואיים": אסירה התלוננה שהוטרדה מינית בכלא גבעון

25.04.21, הדר גיל-עד, וואי נט

כליאה

נשים

אריקה (שם בדוי) היא מבקשת מקלט הכלואה בכלא גבעון לקראת גירושה מישראל. לפני כשנה וחצי היא התלוננה כי סוהר הטריד אותה מינית במשך חודשים: "הוא הפשיט אותי ואיים עליי שאם לא אוכיח שאני אישה – הוא ישלח אותי לאגף הגברים", טענה.

תלונתה הובילה לעדויות של סוהרות בכלא אודות התנהגות מינית מצד אותו סוהר כלפי עצורות נוספות – וגם נגד סוהרת. סגנית מפקד הכלא אף סיפרה על תלונות נוספות שהגיעו לפתחה. אך הסוהר הכחיש את הטענות, ולמרות שלל העדויות המפורטות – הפרקליטות סגרה את התיק בשל "היעדר ראיות מספיקות". במוקד לפליטים ולמהגרים הגישו ערעור על ההחלטה.

אריקה הגיעה לישראל וביקשה מקלט היות שלטענתה נשקפת לה סכנה בארץ מגוריה. היא סורבה, הועברה לכלא גבעון המשמש בין היתר לכליאת נשים זרות המיועדות לגירוש, ושם לדבריה החל הסיוט.

אריקה טוענת בין היתר כי הסוהר, שלו הייתה גישה לאגף הנשים בכלא, הטריד אותה מינית לאורך כמה חודשים ואף ביצע בה מעשים מגונים. היא ניהלה יומן סודי שבו תיעדה בכתב, בזמן אמת, כל מקרה ומקרה שבו נפגעה מינית לכאורה.

"הרבה זמן לא התלוננתי כי לא חשבתי שיאמינו לי, והוא ניצל את המצב הזה", היא סיפרה בשיחת טלפון עם ynet ו"ידיעות אחרונות". "בסופו של דבר החלטתי להתלונן כדי שזה לא יקרה לנשים נוספות. זה לא קרה רק לי, הוא מנצל המון נשים בכלא".

על אחד המקרים אריקה סיפרה לסוהרת בכלא. "הוא הכניס אותי למשרד שלו והעמיד אותי בפינה, הפשיט אותי, נגע בי ואיים עליי שאם אני לא אוכיח שאני אישה הוא יעביר אותי לאגף הגברים", אמרה אז. הסוהרת דיווחה על כך מיד להנהלת הכלא.

בעקבות הדיווח, ביחידה לחקירות סוהרים – גוף מקביל למח"ש – נפתחה חקירה ובמהלכה נגבתה עדות מאריקה. הסוהר נחקר והכחיש את כל הטענות נגדו, והחוקרים אף ערכו עימות בינו לבין אריקה.

בהמשך החקירה נגבו עדויות מסוהרות, שסיפרו גם כן על התנהלות מינית בעייתית מצד הסוהר כלפי אסירות זרות נוספות. בין היתר, הן סיפרו כי ראו אותו מנשק סוהרת ללא הסכמתה. סגנית מפקד הכלא בעצמה מסרה עדות בפרשה, וסיפרה כי עצירות נוספות התלוננו שאותו סוהר הטריד אותן מינית. לדבריה, בעקבות כך נאסרה כניסתו לאגף הנשים בכלא.

על אף העדויות המפורטות, הפרקליטות סגרה את התיק בשל "היעדר ראיות מספיקות". ואולם, המוקד לפליטים ולמהגרים הגיש ערעור על ההחלטה.

עו"ד מיכל שוורץ, מהמוקד לפליטים ולמהגרים, אמרה כי "סיפורה של אריקה חושף צוהר למציאות חייהן של הנשים השקופות ביותר בישראל – מהגרות ומבקשות מקלט במעצר הנמצאות רחוק מהעין ומהלב של הציבור. אריקה שטחה בפני החוקרים עדות אמינה ועקבית. אנחנו קוראים לפרקליטות לחזור בה מהחלטתה ולהעמיד לדין את הסוהר התוקף".

עו"ד הלה נויבך, מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, מסרה: "מאחורי הנתון העגום שלפיו 84% מתיקי עבירות מין נסגרים על ידי הפרקליטות, לרוב בשל חוסר ראיות, יש נשים שלא מצליחות להשיג צדק אצל רשויות החוק. המקרה הזה הוא דוגמה מובהקת. החשוד נמצא בלתי אמין בעליל וקיימות ראיות נוספות התומכות בגרסת הנפגעת. הפרקליטות מעדיפה במקרים רבים למלט את הפוגע ממתן הדין על מעשיו. הבחירה לסגור את התיק היא עצימת עין, וכמעט הכשרה בדיעבד של מעשיו החמורים".

הפרקליטות מסרה בתגובה: "לאחר בחינת מכלול הראיות בתיק לא נמצא בו סיכוי סביר להרשעה כנדרש במשפט הפלילי, והתיק נסגר. על החלטה זו הוגש ערר, שייבחן כמקובל".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה