המדינה התירה להשיב אזרחי קונגו לארצם חרף הסכנה הנשקפת להם בכמה אזורים במדינה

25.07.22, בר פלג, הארץ

גזענות

גירוש ועזיבה מרצון

מדינות מוצא

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

משרד החוץ הדגיש כי כל האמור נכון לרוב שטחי המדינה אך לא למחוזות קסאי, איטורי וקיבו שבמזרחה — שם מתקיים מאז 2004 עימות צבאי בין כוחות מורדים, שחלקם מזוהים עם דאעש, לבין הצבא הקונגולזי. "שריפת כפרים ורצח מקומיים הוא מחזה נפוץ" נכתב בעמדת משרד החוץ. במשרד הדגישו כי אף ששטחי המחוזות הללו גדולים פי כמה ממדינת ישראל, ביחס לקונגו השטח אינו גדול וחוסר המשילות באזורים אלו אינו גולש לחלקים אחרים של המדינה.

בקונגו ישנם יותר מ–7.5 מיליון עקורים, מה שהופך אותה למדינה שבה האוכלוסייה הגדולה ביותר של אזרחים שנעקרו מבתיהם באפריקה ובין הגדולות בעולם. "נציבות האו"ם לפליטים סבורה כי המצב במדינה לא השתנה באופן כה מהותי כדי לאפשר את חזרתם ארוכת הטווח, הבטוחה והמכובדת של האנשים שנפגעו מהסכסוך", כתב דסלניה לשקד, "שמירה על מעמד ההגנה הזמנית שניתן להם תהיה הגישה הנכונה".

בסיכום חוות הדעת כותבים אנשי משרד החוץ כי הם ממליצים שהסרת ההגנה הזמנית תתבצע באופן הדרגתי — בשלב הראשון לבוגרים שאינם בעלי משפחות עם קטינים. אם מדובר בבוגרים מהאזורים הבעייתים, ממליצים במשרד כי בקשת המקלט תיבחן ביתר זהירות. בכל הנוגע לקטינים, במשרד ממליצים כי רק בשלב מאוחר יותר "ולאחר הפקת לקחים ביחס לצעד זה" תבחן הסוגיה בצוות בין־משרדי.

הסיבה להחרגת הקטינים היא דו"חות קרן החירום של האו"ם לילדים (יוניצ"ף) המתארים פגיעה קשה בקטינים באזורי הסכסוך במזרח, הכוללים חטיפת קטינים לצורך הפיכתם לחיילים, אלימות ועבדות בתעשיית המכרות. לפי הערכות ארגונים אזרחיים, 40 אלף קטינים מועסקים בתעשייה זו.

לפי חוות הדעת של משרד הפנים, שציטטה דו"ח בריטי, מאז 2019 אין כל מעקב אחר קונגולזים החוזרים למדינה. לפי הנתונים בחוות הדעת, בין 2012–2019 הוחזרו בכפייה 634 בני אדם למדינה ממספר מדינות מערביות, אך אף אחת מהן לא עוקבת אחר קליטתם בקונגו.

לפי הנתונים של האו"ם רק במארס האחרון דיווחה הנציבות על יותר מ-10 אלף פליטים קונגלוזים שהגיעו לאוגנדה וכ-36 אלף עקורים חדשים כתוצאה מעימותים אלימים באזור רוטצ'וקו. בנובמבר 2021 הלחימה במדינה אילצה 11 אלף פליטים לברוח לאוגנדה.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה