הגירוש המוסרי בעולם

11.06.23, מערכת הארץ, הארץ

חינוך

ילדים ובני נוער

מדיניות ממשלת ישראל

קהילת מבקשי מקלט

רשויות מקומיות

קשה לחשוב על סוגיה כלשהי שמדגימה טוב יותר את מחלת הנפש הלאומנית שמתפשטת בישראל, כמו יחס המדינה למבקשי המקלט ולזרים בדרום תל אביב ולילדיהם. אי יכולתה של המדינה להכיל בקרבה ולו אחוז קטן של זרים, כמו בכל מדינה נורמלית, ולעמוד במחויבויותיה החוקיות הבינלאומיות כלפי מבקשי מקלט וילדיהם, היא בושה למדינה. ישראל יודעת שהחוק ואמנות בינלאומיות, בהן האמנה לזכויות הילד, כמו גם אמות מידה מוסריות מקובלות בעולם, מחייבים אותה לדאוג לילדים. במקום לעשות את מה שצריך, המדינה מנסה לתחמן את העולם ואת המוסר. זה בדיוק מה שמבקשת להשיג תוכנית הלימודים הייחודית לילדי מבקשי מקלט וזרים בדרום תל אביב, שמקדם משרד החינוך.

ממסמך ההבנות שעליו חתמו בימים האחרונים משרד החינוך ועיריית תל אביב ("הארץ", 7.6), עולה כי המשרד יקדם "תוכנית לימודים מותאמת" בבתי הספר שבהם לומדים ילדי מבקשי מקלט רבים. מי ששומע על התוכנית עוד עשוי להתבלבל ולחשוב שממשלת ישראל הפנימה סופסוף שהמדינה חייבת לדאוג לילדים, אך ההיפך הוא הנכון, מטרת התוכנית היא לדאוג לגירושם.
נכון לשנה שעברה, חיו בישראל 8,252 קטינים שהוריהם הם מבקשי מקלט מאריתריאה או סודאן. רובם המוחלט, כ–6,660, הם ילידי הארץ ובני פחות מ–12. הם דוברי עברית וחיים בעברית. העובדה שהילדים נולדו או התערו בישראל משמשת כדי לערער על גירוש ההורים כשהמדינה מבקשת לגרשם. בדיוק בשביל זה הגה המוח היהודי את הפטנט של תוכנית לימוד שתמנע ישראליזציה של הילדים. כבכל התוכניות המבקשות לדרדר את ישראל במורד הלאומנות והגזענות, גם מאחורי תוכנית זו אפשר למצוא יוצאי פורום קהלת. בשיחות לקידום התוכנית מעורבת גם המשנה למנכ"ל משרד החינוך אביטל בן שלמה, שכיהנה עד לאחרונה כחוקרת בפורום. עוד ארגון ימני שמרני שמקדם את הנושא בשנים האחרונות הוא המרכז למדיניות הגירה ישראלית.
בעבר ראש העיר תל אביב רון חולדאי דחה על הסף יוזמה לחינוך נפרד. הפעם הסכימה העירייה לתוכנית כי בשלב זה היא כוללת רק תגבור באנגלית. ההסכמה ניתנה כחלק מהסדר משפטי ומפיילוט של שילוב ילדי זרים בבתי ספר בצפון העיר, וזאת במסגרת עתירה לבג״ץ שעוסקת בשילוב של ילדי מבקשי מקלט בבתי ספר, שתידון היום בבית המשפט. על עיריית תל אביב לנעול את דלת מערכת החינוך בפני אנשים ורעיונות שכל מה שהם רואים כשהם מביטים בילדי זרים ומבקשי מקלט זה איום על טוהר הלאום, ועל המדינה להפסיק למצוא דרכים לגרש את הילדים והוריהם, ולאפשר לילדים לחיות ולהתחנך כמו כולם.
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה